De eller dem och Horizonten sliter sitt hår

Started by Horizon, June 24, 2009, 23:15:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Phlerp

Quote from: phatho on June 25, 2009, 16:00:59
... Det som retar mig mest dock är att de som inte kan stava korrekt inte bryr sig....

Ah, där har vi nog pudelns kärna. Jag är inte världsbäst på att stava i alla lägen, men jag är medveten om det och vet också hur viktigt det är att faktiskt stava rätt. Därför använder jag stavningskontroll. Det finns finfina plugins till Firefox eller liknanade som sköter det där åt en, och har man inte tillgång till sånt så finns det alltid möjligheten att skriva det i Word först. Dessutom är jag övertygad om det finns massor av webbsidor med stavningshjälp. Men folk bryr sig inte och orkar inte... Lata jävlar!  :P

Horizon

Quote from: Phlerp on June 25, 2009, 22:11:43
Quote from: phatho on June 25, 2009, 16:00:59
... Det som retar mig mest dock är att de som inte kan stava korrekt inte bryr sig....

Ah, där har vi nog pudelns kärna. Jag är inte världsbäst på att stava i alla lägen, men jag är medveten om det och vet också hur viktigt det är att faktiskt stava rätt. Därför använder jag stavningskontroll. Det finns finfina plugins till Firefox eller liknanade som sköter det där åt en, och har man inte tillgång till sånt så finns det alltid möjligheten att skriva det i Word först. Dessutom är jag övertygad om det finns massor av webbsidor med stavningshjälp. Men folk bryr sig inte och orkar inte... Lata jävlar!  :P

Ja, så är det nog. Kanske är ungdomar (och unga vuxna) av idag inte intresserade av att kunna skriva korrekt svenska? Är det månne en Fredrik Lindström-effekt vi kan se? Han förespråkar "stava och uttryck dig själv som du vill, bara andra förstår dig". Synd bara att den unga generationen i så fall skjuter sig själva i foten en aning eftersom det än så länge finns en hel drös kvar av det gamla gardet. Som någon sa är det kanske inte så snyggt att i sitt CV skriva "dem" istället för "de", eller att man sär skriver högt och lågt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Jag är riktigt ambivalent i denna fråga... Å ena sidan tycker jag att det är svårt att läsa texter med dålig stavning/grammatik, jag stannar upp hela tiden. Å andra sidan vill jag att alla uttrycker sig.

I praktiken ställer jag olika krav beroende på sammanhang. SMS/chatt är allt acceptabelt. Forum/e-post är nästa nivå.... osv till ett officielt brev.

Sen kan jag inte låta bli att slänga in brandfacklan, att jag är för tanken på att skippa svenska språket helt och gå över till engelska.
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

Jag tror (och hoppas) en nyckel är mycket läsning av *riktig* litteratur.
Vi läser sagor för barnen varje kväll och uppmuntrar egen läsning. De flesta böcker som släpps är trots allt på en godkänd språknivå och jämfört med vad man exponeras för på nätet är det inte ens i samma liga.
Ett läsintresse och läsning berikar språket och skapar motpol till det man möter online och i reklam. Hoppas jag.

Intressant det där med intresse, jag tror också det är en grundbult i problematiken. Jag undrar varför?.. Kan det vara för att man inte ser nyttan med ett riktigt språk?

Ytterligare en länk, denna både underhållande och lärorik. Tror åtminstone vissa här känner väl till den då den hängt med ett tag, men den tål att länkas många gånger:

http://www.avigsidan.com/
snappahead

Horizon

Ytterligare bra tankar (utom ctrl's galna idéer om att byta svenskan helt mot engelska, men vi har ju lärt oss vid det här laget att det är hans uppgift att komma med såna förslag ;) ). Griffin, du har helt rätt i att vi lägger grunden för läs- och skrivkunskaperna redan i tidiga barnaåren. Det är så jäkla viktigt och ändå är det så många föräldrar som försummar den biten med sina barn. Jag skulle nästan vilja jämföra det med barnmisshandel! Som jag sa tidigare så ger man sitt barn ett handikapp som i värsta fall kan följa med resten av livet.

ctrl, jag håller med om det där att man ställer lite olika krav beroende på i vilken form man kommunicerar. SMS/chatt, där fungerar det mesta, men sen stiger mina "krav" en hel del.

Ska diskutera det här med svensklärarna på min skola efter sommaren. Vore kul att höra en professionell pedagogs syn på saken (frugan jobbar med de minsta skolbarnen så hon kommer inte i kontakt med elever i år sju och uppåt).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Quote from: ctrl on June 26, 2009, 10:15:45
I praktiken ställer jag olika krav beroende på sammanhang. SMS/chatt är allt acceptabelt. Forum/e-post är nästa nivå.... osv till ett officielt brev.

Du menar väl "...officiellt.."  ;)

*brandfackla*

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

griffin

*Fniss*

Jag håller med Ctrl när det gäller olika krav i olika sammanhang. En sak är att man slarvar med det, men då har man antagligen ett grundspråk som är acceptabelt och möjligheten att inse att man slarvar. Värre är det när man då inte har förmågan eller intresset att se att ett språk som passar i ett sammanhang inte passar i ett annat.

Kan inte låta bli att tänka på hur vi gör med språket när vi pratar. Är det inte så att de flesta normala människor lär sig att anpassa språket till sällskapet. Man pratar på ett sätt med mamma/pappa, ett med polaren, ett med fröken (om man går i skolan). Jag inbillar mig att de flesta lär sig detta hyfsat tidigt. Gör dom det inte så kommer de betraktas som sociala avvikelser och få klara problem att klara sig på allt från anställningsintervjuer till fester. Om de inte anpassar sitt sociala liv efter där deras språk är acceptabelt.

Om det nu är så, varför regleras detta i större utsträckning än det skriftliga språket? Jag bara spånar här...
snappahead

granQ

jag stavar ju lika illa pa bade svenska som engelska, eller lika bra kan man ju uttrycka sig. Kanner mig lika bekvam att prata engelska som svenska. (Ar nu ute och reser igen utan svenska tecken.. mexico och forsoka lara mig lite spanska).

Jag har inga problem med stavning, sarskrivning for det mesta,  den dar: "Vi har fått med oss ytterligare gäster och dem är med och betalar dem polskplockade bären. Men dem är riktiga jordgubbsfantaster så köp 10 stycken askar."  var dock grymt oskon att lasa.

Vad jag stor mig pa ar.. typ syftningsfel men alltsa sana dar:
"tack vare cancern som jag tappade haret"
"pagrund av lonehojningen kunde vi kopa ett ny bil"

for tycker jag later som man inte ens fattar vad man sager sjalv, men jag ar nog mer fredrik lindstrom skadad. Tycker viktigaste ar att man forstar varandra. MEN den det ar en jatte styrka i att beharska sprak. Framforallt ordkunskap..

Till Ctrl om engelskan..

A different language is a different vision of life.  ~Federico Fellini
He who does not know foreign languages does not know anything about his own.  ~Johann Wolfgang von Goethe
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)