De eller dem och Horizonten sliter sitt hår

Started by Horizon, June 24, 2009, 23:15:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Seriöst, vad är det som plötsligt har fått en hel jäkla generation svenskar (generalisering) att börja skriva som analfabeter när det gäller orden "de" och "dem"? Fick ett mail från en bekant härom dagen vilket bland annat innehåll följande mening:

"Vi har fått med oss ytterligare gäster och dem är med och betalar dem polskplockade bären. Men dem är riktiga jordgubbsfantaster så köp 10 stycken askar."

Alltså... jag förstår att det är något som är lite svårt här... men hur blev det så? Detta fenomen med att inte ha en aning om hur man använder orden "de" eller "dem" är något som har kommit gradvis under de senaste 10 åren. Min bästa gissning är att det handlar om att det gradvis har blivit legalt att använda ordet "dom" i skriftspråk. När sedan kidsen (förlåt alla ni vuxna som inte kan stavningsreglerna angående "de" och "dem") vill låta bildade försöker de sig på att använda ett finare språk, vilket blir helt galet. Antar att "dom" snabbt översätts till "dem" och att "de" låter farligt, så det ordet används i stort sett inte alls. Det lustiga är att folk inte ens verkar läsa genom sina texter högt för sig själva innan de postar/skickar/mailar/whatever. Eller så läser de ut ordet "dem" som "dom" helt enkelt...

Någon mer som har reagerat på detta och har ni några andra teorier kring varför det blivit så? Och är jag inte en duktig GGG som lägger tid på att gnälla och klaga på det här? :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Jag håller faktiskt helt och hållet med. Inte för att jag är en stjärna på stavning och grammatik men ändå...
Missbruk av de/dem/dom är något jag också reflekterat över.

I större utsträckning har jag dock förfasats över alla dessa sär skrivningar. Även där tror jag att orsaken är lätt att spåra: engelskan. Icke desto mindre verkar det vara svårt för många att veta vad som gäller med sammansatta ord.

Tyvärr tror jag listan kan göras lång. Jag tror också språket ofta degraderas på grund av frekvent användande av digitala medier. Det må väl vara okej så länge man håller sig på t.ex. chatten. Problemet kommer när man blandar in samma språk i uppsatsen eller ännu värre ansökningsbrevet.

Även om jag gillar att språket berikas med låneord känns det ibland som engelskan används lite för lättvindigt. I datorsammanhang är det kanske mer oundvikligt än i andra men ändå - det känns som man alldeles för enkelt slänger in engelska ord där svenska motsvarigheter finns. Jag skall inte klaga på detta, är ganska slarvig själv.

Slutpoängen är väl den att rena stavningsfel och grammatiska dumheter undantaget, så är det väl okej att "optimera" språket OM man kan göra det i rätt sammanhang. Det är däri min oro ligger - att folk inte klarar av det.
snappahead

Phlerp

Håller helt med föregående talare.
Men vad som retar mig mer är att den allmänna attityden verkar vara att man inte får påpeka andras språkfel Och att ett foruminlägg med grammatiska fel eller fel i stavning är lika mycket värt som ett som är fullt korrekt.

Det är bara att inse att om jag skriver ett inlägg som är rörigt och svårt att förstå vart man vill komma, så kommer det ignoreras av stora delar av communityn. förmodligen kommer många inte ens läsa igenom var man skrivit. På samma sätt blir ett inlägg med dåligt språk svårt att hänga med i och förstå, och då förlorar man genast flera läsare. Dåligt språk ger också en bild av skrivaren som "mindre bildad" och därmed tas åsikterna på mindre allvar. Det räcker inte med att man förstår vad skribenten menar för man kommunicerar nästan lika mycket med hur man skriver som vad man skriver.

Många skyller sitt bristande språk på analfabetism. Och det är väl säkert så i många fall, men om alla som hävdar i forum och liknande att de är analfabeter verkligen ÄR analfabeter så har vi nog ett rätt stort problem i detta landet. Och man kan ju då undra varför skolan inte fångar upp dessa individer tidigare och ger dem det stöd de behöver.

En förklaring till att vi uppfattar det som att språket blivit sämre de senaste 10 åren, kan vara att det iom den IT-revolution vi sett så är det betydligt fler som faktiskt skriver. Det dåliga språket blev kanske tidigare begränsat till ett och annat brev till en moster, eller en och annan jobbansökan. Nu finns det överallt och är dessutom sökbart.

phatho

Jag är övertygad om att IT-revolutionen har bidragit till ett försämrat skrivspråk, precis som det har bidragit till att folk inte kan grundreglerna i matematik längre.
Det är väl en sak att skriva fel i ett forum, jämfört med tidningar, etc. som publiceras på nätet. Ett exempel är en icke namngiven kvällstidning som verkar ta in
kreti och pleti för att skriva artiklar. Vissa av artikelförfattarna är ibland så oerhört dåliga på att stava. Man använder dialekt, skriver som man pratar och dessutom
är det fullt med särskrivningar, syftningsfel och andra stavfel.

Går inte folk i skolan längre? Sant är att ju mer som skrivs och publiceras desto större chans/risk att fel uppstår såklart. Jag är född i mitten på 70-talet och jag har
fått lära mig att skriva på ett korrekt sätt (anser jag själv). Om jag bara hade tur som hade en bra lärare ska jag låta vara osagt. Jag tycker jag stöter på detta fenomen
allt oftare. Betydligt mer än för, låt säga - 10 år sedan. Det som retar mig mest dock är att de som inte kan stava korrekt inte bryr sig. Eller är det kanske för lätt att
publicera idag? Inte samma noggrannhet längre?  :-\

Kanske borde jag flytta ut i en grotta och bo där resten av mitt liv. Helt plötsligt känner jag mig gammal och gaggig.

griffin

snappahead

Swebeast


Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

Kul att det är så många som håller med. Gjorde mig redo på att bli "flejmad". ;)

Som ni andra säger har det säkert mycket att göra med internetrevolutionen, fast för de som nu växer upp med tillgången till internet, sms och andra sätt att snabbt meddela sig så är det ju ingen revolution, det är vardag. Angående läs- och skrivsvårigheter så kan jag bara peka på skolan där jag själv jobbar. Till hösten startar vi ett "läsprojekt" för att öka elevernas kunskaper och förmågor kring läsande och skrivande. Jag kan säga att det verkligen är nödvändigt och något svensklärarna påpekat i flera år. Jag blev chockad över hur dåligt många elever stavade när jag tog in mina första skriftliga prov i höstas och då talar vi ändå om elever i år nio!

Frun är svensklärare och gör allt hon kan för att eleverna hon undervisar (tidiga åldrar, samma sak som "lågstadiet") ska få en sån bra start som möjligt när det gäller förmågan att läsa och skriva. Utan dessa förmågor är man ju handikappad för resten av livet eftersom i stort sett all inlärning i den senare skolgången sker genom att läsa och skriva. Det är så jäkla viktigt! Ni som är eller ska bli föräldrar, se till att trycka på detta när ni kommer i kontakt med skolan. Pedagogerna är medvetna om problemet, men det finns så mkt outbildade eller lärare med bristfällig utbildning att man aldrig kan säga för mycket om det.

Särskrivningar är ju ett kapitel för sig och där tror jag precis som griffin säger att det handlar om engelskan och hur vi översätter "rakt över". Christmas tree = jul gran. Men inte desto mindre handlar det även här om att skolan måste vara tydlig och lägga tid och energi på rätt saker. Det har blivit lite väl mkt (oj, en sms-förkortning!) flummande på vissa håll med Lpo94 (som faktiskt är 15 år gammal i år, iofs reviderad här och var efteråt, men ändå). Flummandet har inte så mycket att göra med att Lpo94 är direkt dålig, utan att lärare har svårt att tolka det som står i den, särskilt om man är outbildad (hemska tanke!) eller bristfälligt utbildad. Har man en bra utbildning i botten och är rätt person på rätt plats, så vet man hur man ska använda läroplanen och kursplanerna för specifika ämnen för att inte missa viktiga områden. Detta är också något ni kan ta med er och kräva era politiker på. Utbildade och kvalificerade lärare i skolan, annars kommer vår nedåtgående trend att öka.

Slut på orerandet för den här gången. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names