News:

No significant change

Main Menu

Video Card Stability Test

Started by Horizon, February 04, 2009, 08:08:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bALoO

Saxat från FAQn:

Quote
Q:  With regards the benchmark within the "Video Card Stability Test" - would it please be possible to explain why the results of ATI cards and Nvidia cards are so different? For example, a GeForce 6800 GT is a pretty decent card (I thought), however is expected to return a lower score than the dated Radeon 9800 PRO adapter. Is there a reason for that?
A:  In this program, the benchmark it is secondary and can serve only for comparison of video cards of one series. In this case, video cards ATI are faster because of the small size of a window of rendering. (It is changed in the new version, the benchmark has turned out more "fair")
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Horizon

Bra jobbat baloo, ingen idé att jämföra mellan märken/modeller alltså.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

XFX Geforce 260 896 Mb "Default settings" -> 1024 poäng :o

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Lupson

258p med Radeon HD2900XT. Oklockat.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Fan vad är det för monster du har byggt ihop Swebeast? :D

Jag får kika närmare på en sån där Core Quad Extreme 50000 och dubbla SLI-crossfire HD4870x2 X295.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Quote from: Horizon on February 09, 2009, 00:18:36
Fan vad är det för monster du har byggt ihop Swebeast? :D

Nä, jag ljuger ihop allt ;)

Allvarligt talat börjar jag undra också...är det verkligen nyttigt att skrämma upp den till 4,5 GHz? Vilken livstid kan man räkna med? Vad är normal (nyttig) arbetstemperatur på processorn?

Jag är självklart glad över prestandan men till vilket pris, som sagt...?

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

Du sänker säkert livstiden något, men det är svårt att säga hur mkt. Huvudsaken är att grejerna inte arbetar galet, dvs räknar fel och ligger över gränsen, eller går för varmt. Enda sättet att ta reda på detta är att köra t.ex. ORTHOS stresstester under långa perioder och hålla koll på temperaturer. Normal arbetstemperatur varierar ju jäkligt mycket, men ju kallare desto bättre, hehe. Alltså... min egen högst personliga gräns ligger på 70-75 grader vid kontinuerligt arbete. Sen skulle jag nog öka farten på fläktar och fixa med kylningen en del. Sen kan man aldrig säga hur länge en CPU håller, men jag har faktiskt aldrig hört om en CPU som dött av överklockning om man inte dummat sig. Jag körde min gamla XP2500+ ordentligt överklockad i över fem år utan några som helst problem och den låg alltid närmare 70 grader vid max belastning (stresstest). Så högt når du sällan vid vanligt arbete/spelande så viss marginal har man till vardags.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Just nu kör jag Multipel 10 och FSB på 450. Vilka är fördelarna/nackdelarna att "dra ner" till Multipel 9 och FSB 500?

ASUS P5Q PRO har ju SpeedStep som sänker hastigheten på processorn (sänker Multipeln vad jag förstår) när den inte används...jag har den avslagen (som rekommenderat) men...är det inte bra att ha den igång för att sänka temperaturen, om inte annat?

Jag har inte börjat trimma internminnena och vet faktiskt inte hur/om det är lönt iom att allt fungerar bra?

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC