News:

No significant change

Main Menu

Uppgraderingstankar

Started by Horizon, February 17, 2008, 15:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Ja det var jäklar vad billigt det har blivit. Det kanske inte behöver bli så dyrt att bygga htpc ändå.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Nej, och till en HTPC behöver du inte denna kraft... Eftersom man inte använder den inbyggda grafiken på P67(men kan överklocka) så tycket jag inte det var värt 1000 spänn till för en 2600k, då blev det billigare, sen kan man naturligtvis skita i SSD och spara en 1000-1500 jmf ovan, några hundringar till om man nöjer sig med 4GB, 888 för kylningen tycker jag är motiverat men för den som behöver snåla...

Så det går att få en suverän speldator för under 8500 :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Hårddisk funderar jag på att skippa, tänkte jag kunde köra XBMC från USB-minne och bara utnyttja hårdvaran i datorn så länge. Sen streamar jag materialet från min NAS. Hur låter det?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Det låter helt ok så länge du normalt låter burken stå på och inte bootar om ofta. Hoppas bara du förstår att min konfiguration ovan inte är lämplig som prisvärd HTPC.

Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

#204
Här kommer något mer HTPC aktigt, skippa kylningen och SSD (och för din del lådan) om du vill få det ännu billigare:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/110360/nosightpc110111

Du skulle mao. kunna få en HTPC för 3981:- !!! Och då ändå med delar som medger att det kan bli en spelburk. (med H chipsetet så kan du utnyttja den inbyggda grafiken men kan inte överklocka...)
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Tackar så hemskt mycket för hjälpen, läser och begrundar. Sitter och kollar på lådan och funderar på vilka moddar jag skulle behöva göra för att få den tyst och fin så att den kan stå påslagen länge. Finns ju inga platser för 120mm fläktar, så det blir till att såga lite här och var. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

ctrl: Ser att du plockat in ett micro-atx-kort. Är det något särskilt med det kortet eller går vanligt atx bra, jag har ju ett miditower. Kom också på att jag måste ha en intern blueray-spelare, så det går lite pengar dit också. Fortsätter klura...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Att jag valde ett mAtx var mest för att kunna välja den fina lådan som är mer passande för HTPC än en vanlig tower.

Vilket moderkort som helst med H67 chipsetet duger men jag skulle ställa krav på:

4 DDR3 minnesplatser
Minst en PCI-E 16 plats
Sata 6GB
USB3.0
Gigabitnätverk
7.1 ljud med optisk ut
HDMI utgång
Control
87th Stray Dogs VFW