News:

No significant change

Main Menu

Väder som dödar !

Started by Bax, February 02, 2007, 22:36:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

#17
Låter som en kul kärra, Bax! Har alltid gillat turboprop eftersom de låter så tufft. :) Var är det tänkt att du ska flyga den när du är "influgen"? En liten fråga också angående turbopropmotorer: Får man någon extra dragkraft från den komprimerade luften som skickas ut bak i motorn eller är det bara propellern som driver flygplanet framåt?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

QuoteOriginally posted by Horizon Får man någon extra dragkraft från den komprimerade luften som skickas ut bak i motorn eller är det bara propellern som driver flygplanet framåt?

Utblåset ger ett visst dragkraftstillskott. En siffra jag har i huvudet är att det för en äldre Hercules i normalfallet var ca 7% av den totala dragkraften. Det är dock för någon äldre variant och inte C-130J med Allison 2100.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Bax

ser man på, samma motor i Hercules som i SAABen !
Det är väl inte helt bestämt var vi kommer att flyga men jag kommer iallafall att utgå från Kristianstad.
mv
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Maverix

Bax, har du spanat in några bra & "billiga" pilotlurar?

Bax

Jag tog mig faktiskt till ett BOSE "Outlet" (Bose har ju fina active noise reduction headsets). Där fanns allt för hemmabio till 40 - 60 % av priset i Sverige, men inga headsets :-(
Annars var det ju David Clark som gällde med pris från 250 dollar och upp.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Lupson

Flög Saab 2000 från Helsingfors till Stockholm för några år sedan. Sånt där är väl rätt svårt att bedöma, men jag tyckte den hade riktigt skön acceleration i starten - åtminstone jämfört med de kärror jag flugit sedan dess - Malmö Aviation-kärran och 737:or.

Hur förhåller sig 2*4000 hk Turboprop jämfört med jet i startskedet?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

Turboprop har mer tryck direkt från starten. Den är inte beroende av att få upp fart för att trycka in luft i motorerna för att ge dragkraft för att få upp fart för att... eeeh... du fattar. :)

Turboprop brukar dessutom klättra upp snabbare (och effektivare!) och är därmed mer ekonomiskt på korta sektorer. Det man tappar i cruise vinner man i start, stigning och inflygning.

Just Saab 2000 är intressant i och med att den prestandamässigt rör sig i gränslandet mellan jet och tubroprop, och alltså väl kan hävda sig även på lite längre sektorer än turboprop i allmänhet klarar.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus