News:

No significant change

Main Menu

Överklockning Core 2 Duo

Started by Control87th, January 19, 2007, 19:25:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Det roliga är att det är Teres som ska ha 22" skärmen och trådlöst tangentbord med mus. Jag får nöja mig med disken och fläkten.

Swebeast

Brandfackla---> -"Att ni bara ids...." ;)

/Swebeast "8 veckors semester = rastlös och lite busig"

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

griffin

Jahopp. Nästa spik i kistan. "8 veckor". Fnys! :D
snappahead

Lupson

Efter drygt 3 år med nuvarande burk var det dags för ny rigg igen. Blev en 2.67 ghz C2D på en P35 MSI-bräda. 2gb 800 mhz DDR2 och slutligen ett 2900XT, som jag hittade för endast 2880 kr. Största tveksamheten var kring grafikkortet. 8800GTS ligger i samma prisklass, och läser man de flesta recensionerna var 8800 GTS lika bra, om inte bättre i många spel. Men dom recensionerna var främst från maj/juni. Efter idogt googlande har ATI tydligen väsentligt förbättrat prestandan hos 2900XT med de senaste drivrutinerna.

Någon som vore intresserad av min Barebone? Se signatur nedan. Kör t.o.m. de senaste DirectX 9-spelen rätt skapligt faktiskt. Skulle nog kunna bli en perfekt mediacenter-dator om man klämmer ner ett ex. HD2400 med HDCP i AGP-porten.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Fan Luppe, jag vill inte veta vad du får i 3DMark nu. :)

Här sitter man på sin gamla härk från 2002-2003 och inte en spänn i sikte. Argh! :-X
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Separerat kylningen av mitt moderkort från kylningen av processorn. När allt satt ihop så kunde jag i princip inte överklocka för hela vattenkylningssystemet vart sakta men säkert för varmt till allt kraschade.

Då låg systemet på 59 i idle och gick upp till 62 i full load (intel burn test), 3.16GHz, ett kylsystem.
Separat kylning gav 44 i idle och 62 vid full load, 3.16GHz, två system.
Överklockat ger 50 i idle och 79 i load, 3.60GHz (400x9), två system.

En rätt rejäl värmeökning! Det är uppenbart att det nya systemet med endast 1x12cm radiator med tyst fläkt begränsar kylförmågan. Hur som helst, det här duger ett bra tag framöver och allt är tyst och stabilt :D

Jag har inte kört några tester men jag har samma relevanta komponenter som Horizon med undantag av moderkortet så det borde ligga väldigt nära hans resultat.

Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Specs i min signatur. Temperatur innan överklockning var idle 23 grader och load 40 grader (testprogram ORTHOS). Kör nu på 411*9 = 3699 MHz. Idle temp är 31 grader och load temp 60, men då testar jag med Intel Burn Test istället för ORTHOS. Ska nog kunna klämma ur 100-200 till MHz innan det tar stopp.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Något mycket intressant var att med 3.6GHZ så sitter FPS nästan spikat på 20 (som jag satt som mål) med de inställningar jag har i FSX, i 3.16GHz så gick FPS mellan 9-16 hela tiden.

Efter den här erfarenheten så är det bara att konstatera att det var värt besväret :D
Control
87th Stray Dogs VFW