Till alla som upplever CTD's i MP

Started by KeyCat, January 03, 2007, 16:08:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Även om vi nu har JIP så är det inte alltför skoj när någon av oss CTD'ar i ett mission och speciellt inte om hosten gör det.

Jag har en känsla av att det är ljudrelaterat så inför kommande lir skulle jag vilja föreslå att de som har CTD problem i MP (inklusive mig själv) testar att köra med följande ArmA settings:

 Hardware acceleration: Disabled
 EAX: Disabled

Och dessutom sätter ner HW acceleration slidern i XP till "Standard" eller "Basic". Denna inställning hittar du i XP's controlpanel, Sounds and Audio Devices. Klicka på den nedre Advanced... knappen och välj sedan Performance fliken, där hittar du slidern jag pratar om...

Vet att ctrl är "svårflirtad" vad det gäller detta för han har ett par extra FPS med HW acceleration ON (på min gör det ingen märkbar FPS skillnad) men hellre ett stabilt/stabilare ArmA med 1-2 FPS mindre än tvärtom ;)

Detta är troligtvis inte lösningen på alla förekommande CTD's men IMHO värt ett försök till stabilare MP lir tills ny patch kommer....

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

predator

verkar vare ett mysko fel som jag själv bevittnat när vi kört , men ska tilläggas jag personligen har eax o hardware igång o har bara CTDat 1 ggr o då pågrund av min egen dumhet. så jag vet inte, men värt att prova om man har problen. personligen tjänade jag en 5 fps på att sätta igång sakerna..så ;)

Rivvern_

Jag har ett internt ljudkort. Kör HW-off och EAX-on. Aldrig CTD:at

Control87th

Att jag är svårflörad med det tipset beror väl mest på att jag inte märkt någon skillnad i CTD frekvens med det av/påslaget.

Vad jag däremot insåg först sent igår, är att jag hela tiden överklockat mitt gfx. Jag har trott att std varit 550/500 och körde tidigare 600/550 vilket fungerat i alla andra lir under nästan ett år (först i november 06 under 87th lanet i Danmark fick jag problem vilka försvann med lådan öppen).

Nu när Arma strulat har jag gått ner till arr köra 490/490 men vad jag nu vet är att std är 500/450 mao jag har även när jag trott mig vara konservativ, överklockat minnena på grafikkortet.

Hoppas på inga/färre CTD nu med 500/450 :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



KeyCat

#4
Som sagt på min burk misstänker jag att det är ljud relaterat men är säkert inte samma på alla burkar...

Hur som helst om vi inte får ner CTD frekvensen till typ 1/kväll (helst 0 förståss) så ligger jag personligen lågt med "seriösa" co-op tills BIS fixat detta och håller mig till mindre tränings uppdrag, AI tester, scripta etc. Hatar CTD när vi kommit typ 70% in i missionet, gör bara mig irriterad/förbannad och det är inte därför jag lirar simmar :p

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Control87th

Jo, jag kommer att anpassa mina uppdrag under den närmaste tiden, det blir fler uppdrag där den förväntade speltiden är under 45min.

Vet du något om hur stabilt det är på dedikerade servrar (snart aktuellt :) )?
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



KeyCat

Vet faktiskt inte hur det ligger till med dedikerad server i nuläget. Skall hålla ögonen öppna....

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

#7
Har de senaste dagarna (mest troligt) utrönat den (största orsaken) till våra CTD'er i ArmA multiplayer.

Största orsaken tilll CTD'erna i nuvarande 1.02 version verkar vara relaterat till JIP koden när folk joinar/lämnar pågående lir + hur missions är gjorda och vilka objekt som använda (känt är att båtar är ett "no-no"). En annan sak som kan öka risken för CTD är om man går in i options menyn under pågående lir.

Finns säkert fler orsaker än ovan nämnda så (i de flesta fall) är det inga fel på våra burkar, drivers, ljudinställningar etc. Felet ligger i ArmA 1.02 så än en gång se till att skicka in era buggrapporter till BIS. Ju fler som gör detta ju fortare kommer det att fixas...

För egen del ligger jag lågt med seriösa "co-op" tills nästa patch kommer och håller mig till script tester och små träningsuppdrag.

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<