Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jag har läst Bos (ser lustigt ut att skriva namnet så) inlägg lite mer nu, men jag är inte säker på att jag förstår exakt hur han menar. Finns några fraser som är minst sagt luriga. :)

"2. efter en nedgång av indexkurs-kurvan under MA100-kurvan och MA100kurs-kurvan är nedåtriktad!!!: "

Och vad menar han med "tick"? Och vad är det för skillnad på "MA100-kurvan" och "MA100kurs-kurvan"?

Jag får nog fråga honom direkt i tråden känner jag. Alla utom jag verkar dock förstå. :)

Edit: Efter lite klurande är jag nu med på vad han menar med "indexkurs-kurvan" och "indexkurvan", "tick" osv.

Edit2: Måste man ange namn och adress och hela den biten för att kunna skriva på forumet, eller finns det någon annan väg?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

Quote from: Horizon on February 19, 2010, 12:56:28
Quote from: granQskall börja spara i aktier och måttlig trading "i framtiden" om jag tror mig själv. Men känns idiotiskt att avsätta csn för trada om ni förstår vad jag menar..

http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=2667

Quote from: granQannat av granQ's helt oproffsiga spartips. Använd funktionerna för sorta efter pris, och köp den billigaste aktien/fonden i en finanskris... ovansett om du tror på den eller ej, för tillgång och efterfrågan gör att den absolut billigaste "någonsin" (finanskris) "när som helst" kommer stiga

Frimärksaktier kallas de. :) Du får leta på OMX small cap eller kanske Aktietorget, där huserar en del billiga, lite obskyra aktier. ;) Mer seriöst så finns det faktiskt strategier som liknar detta, men då ska det vara företag som har klara fundamentala fördelar. Gärna ett mer stabilt företag som funnits länge och har en någorlunda god grund att stå på. Aktiestinsen Lennart Israelsson körde faktiskt den taktiken i sin ungdom. Kanske inte med hela portföljen, men ändock...
koper bara fonder, kostar for mycket med aktier och lever pa marginalen, festar och dricker, kondomer kostar nastan 4 kr st.. fattar inte hur ni andra har sa mycket cash over att invenstera och bli rika.. men grattis :)  Under mina 3 ar pa hogskolan har jag rest till Prag, Budapest, Amsterdam och 3 ganger Mexico..  sure, hade kunnat kopa aktier och titta pa den utvecklingen.. men men snart skall jag borja vaxa upp, i promise :)

http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

Quote from: granQkoper bara fonder, kostar for mycket med aktier

Vad är det som kostar? Det är snarare dyrare med fonder om du sparar på lång sikt eftersom du får betala en förvaltningsavgift varje år oavsett om fondens underliggande aktier går upp eller ner.

Angående sparande och kostnader så lägger jag undan en hel del direkt när lönerna kommer in på kontot. Som bekant går det inte att spendera pengar man redan lagt undan. Det är kanske så du ska börja göra när du "vuxit upp". ;)

granQ

courtage.. brukar väl vara hogt.. notera att jag kanske lagger runt 400-500 kr en BRA manad i en fond.. ibland ar det 60 kr kvar pa kontot.. kanske borde borja spara men ar knepigt.. fick t ex 50 000 kr i julas en klumpsumma som skall racka till augusti typ, sure kan invenstera dem men har jag rad forlora sa mycket som en krona.. har ju ingen lon. Vet inte ens med sakerhet far csn i augusti.

men jag lovar, forsenat nyhetslofte, att jag skall lasa traden och lyssna mer pa horizon..

Horizon

Nä, du ska inte lyssna på mig, då kan du komma med krav sen när det går åt helvete... ;)

Courtaget för aktiehandel är inte särskilt högt idag om du inte köper väldigt ofta. Aktiedirekt har ett minimicourtage på 9 kr eller 0,15% av investeringssumman om du kommer över 9 kr. En affär på 100tkr kronor genererar ett courtage på 150 kronor.

Men det är klart, du betalar ju för något i din fondavgift också. T.ex. riskspridning (om man väljer en bra fond). Det är såklart upp till var och en att välja.

granQ

ah det lät ju rätt ok faktiskt.. har ica banken och swedbank.. och de verkar så dyra på allt tycker jag.

F16_Filur

Du kanske måste ange det, men sen kan du ändra namnet och kalla dig vad du vill. Tex Hugo Boss, Tysta Mari eller Svarte Filip.

Horizon

Jag tycker att vi benar ut Bosses strategi här istället. Jag vill inte regga mig på det forumet om man måste ange namn och adress och allt det där. Hade såklart varit enklare att fråga Bosse direkt, men är man en GGG så... :D

-----

1. Följ OMX30 index och lägg MA100 ovanpå detta. (menar han enkelt MA eller exponentiellt MA?)

2. Efter en nedgång av indexkurs-kurvan under MA100-kurvan och MA100kurs-kurvan är nedåtriktad!!!: första gången MA100kurs-kurvan gör ett tick uppåt köper ni allt det ni valt. (här hänger jag inte riktigt med...)

3. Så länge MAkurs-kurvan (va!?) är uppåtgående eller sidgående ligger ni kvar med ert innehav.

4. Första gången MA100-kurskurvan (vilken??) gör ett tick nedåt säljer ni allt och parkerar det på säkert ställe (bankkonto eller något annat med garanterad ränta).

5. Nästa gång MAkurs-kurvan (öh... jaha, vilken av dem?) gör ett tick uppåt köper ni allt igen osv osv.

Vad kan jag köpa och använda denna metod på? Jo, alla fonder som har innehav i många länder t.ex. globalfonder (SKAGEN Global m.fl.), råvaru-indexfonder med många olika råvaror i, BRIC-fonder bör gå bra, Sverigefonder naturligtvis, Nordenfonder också. Men inte enskilda länder och inte enskilda råvaror och inte fonder i en valuta (förutom SEK).

Varför fungerar det här när jag använder svenskt index som signal. Jo, för att alla stora fondinvesterare säljer tidigt i småländer när börserna ska ned. Och Sverige är ett sådant småland som känner av nedgångar globalt snabbt.

Varför just MA100. Jo, för att MA200 är för långsamt och MA50 för snabbt och ger för många felsignaler.

Enda problemet är om index går sidledes länge. Då kan MA100 gå upp och ned flera gånger och man kan förlora lite småpengar några gånger. Men det är inte vanligt, man förlorar bara små belopp men man vinner i alla stora rörelser.

Ni som är investerade nu kan börja använda metoden direkt. Men ni andra ska inte köpa nu utan vänta på steg 2 i metoden.

-----

Sådär. Gjorde några ändringar i stavning och språk, men det viktigaste är fortfarande lite suddigt. Tick har jag koll på nu när du förklarat.