News:

No significant change

Main Menu

Såtenäs 18/6

Started by Mupp, June 15, 2006, 10:16:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Ja, nu är man äntligen hemma efter en härlig dag... :)
Som jag skrev så åkte jag och en klasskompis dit på MC (tur med tanke på köerna), färden dit gick i lagom söndags morgons tempo, helt folktommt, en motorväg och en bumse som står för kraften... :D
Vi kom dit runt 11:00 ungefär (som planerat). Väl där var det en bra dag, mycket trevliga flygplan i luften och lite trevliga utställningar där man kunde få en skiss på en RM12a helt gratis bland annat...

Dagen fortlöpte och jag sprang inte på någon av er andra nosigare (av 40 000 möjliga:-OO), smart som jag var så tänkte jag att det där med telefon nummer är ju inte så viktigt, jag lade ut mitt, sen så tyckte jag att resten löser sig nog... :)
Men men, det gick ingen nöd på mig, jag hade trevlgt sällskap ifrån min passagerare...

På vägen hem så vart jag extra glad för att jag hade tagit hojjen, annars hade jag nog stått kvar där i köerna än...

Vid ett besök på en bensinmack så kollade vi till bakdäcket, vi hade noterat diverse små sprickor i det på vägen ner, men tänkte att om vi håller oss under 180 så går det nog bra...
Vi såg att sprickorna hade blivit lite större, men vi tyckte som på nervägen att om man håller sig till vettiga hastigheter så ska det nog inte vara några bekymmer...
Vi snackade om att äta nått på vägen, men sen när vi var påväg så tänkte vi att det är lika bra att komma en bit först, så vi stannade på MAX i örebro...

Efter att vi hade ätit upp maten och gått tillbaka till hojjen så kollade vi till bakdäcket igen, då upptäckte vi att det hade spruckit såpass mycket så att man såg in till nätet som håller ihop gummit...
Ajaj, inte bra...
Men men, vad kunde vi göra, det var ju bara att fortsätta till västerås (jag skulle lämmna av honom där), jag tog det dock välldigt försiktigt, körde alldrig över 120, och höll mig i början till runt 110, allt eftersom att avståndet minskade så ökade oron, och därmed minskade även farten, så det hammnade runt 85-90 på motorvägen mellan örebro och västerås...

Men det gick bra, jag lämmnade honom där precis i tid för att ta bussen till enköping, och så skulle jag bara hem till torshälla också...
3 mil till med ett bakdäck som jag inte litade på...
Ja, det var ju inte mycket att göra, jag körde helt enkelt, höll mig bakom lastbilar och bussar för att hålla farten nere så att jag inte gasade för mycket utan att tänka på det, efter en något orolig färd med hastigheter runt 60-80km/h så kom jag slutligen hem i alla fall...
Skönt, jag vill inte bli stående nånstanns efter vägen, pluss att jag alldrig har hafft nån stor punka med hojjen, så jag vet inte riktigt hur den skulle bete sig om det skulle hända...

Ja, allt gick ju bra, och jag måste säga att även om dagen har innehålligt endel nervositet och risktagande så var det en bra dag...
Trevligt att komma iväg lite, många plan i luften som jag inte har sett förut (jag vart mycket imponerad av F18, speciellt ljudet och kraften), och en bra och rätt pampig avslutning med fomationsflygning av 4 st Herkules, 12 st JAS och team 60...

Sen fick jag en svidande röd solbränna på köpet... :-OO
...000... =)

Rivvern_

Tror jag såg dig Dubble...  Men du gick från mig så jag var inte säker på att det var du. Själv träffade jag Justin Case.

BEQ.. Flyg du nån av kärrarna? Ryktades om det.

griffin

Kul med lite rapportering, mer sånt! Togs det bilder med? :D

Själv lyckades jag med bedriften att besöka Nauwa *utan* att flyga Viggensimulatorn. :p Var där med familjen och rätt var det var var helgen slut, typ. :D
snappahead

Mupp

Jag känner mig lite bakis såhär efteråt, för mycket sol och för lite vatten antar jag. Åtminstone för mycket sol, jag har bränt ansiktet så pass att jag tror det kommer att ramla av. Nåväl, jag hade ändå tröttnat på det.

Först och främst får jag väl be lite smått om ursäkt till göteborgarna, att jag inte hälsade på er alla ordentligt. Jag hade tänkt återkomma senare, men telefonajävelen ville inte, jag har nog upplevt alla symptom på nätbrist nu. Jag fick ju dock se Phlerp i verklilga livet, trots att han satt på sig en keps och att allt jag hade att gå efter när jag skulle leta på honom var själva skinnhuvet. Dock synd att jag missade Swede också. Er andra försökte jag inte ens ringa, jag lessnade på att svära åt den satans telefonen efter ett tag.

Bilder, jag tog nånstans runt 1150 bilder på själva flygplanen, och jag tror det är nytt rekord när uppemot ett tiotal inte är jättetråkiga. Jag har dock en liten tår i ögat av att jag inte har några bättre objektiv, jag tror det är dags att sälja en njure snart. Jag har så smått tänkt att dela med mig av dom, och några andra flygdagsbilder, men det får vänta tills hösten någon gång när jag både har tid och bredband.

Själva uppvisningarna då? Ja, största behållningen var såklart kortbanelandningen med en skolvigg, jag hade nästan gett upp hoppet på att få se en sån igen. Gött! Andra toppar tyckte jag var Breitling (nytt för mig), Pilatus-speakerns fantastiska brytning (jag ville nästan ta med honom hem och ha honom i en garderob eller nåt, och ta fram honom när jag får tråkigt, hur bra som helst), ljudet under F-18-uppvisningen, samt en något skum farbror som sprang runt vid MiG-29:an och berättade hur tråkigt det var att dom inte skulle flyga uppvisning med den, och att den för övrigt skulle flyga hem klockan 0900 idag måndag. Det var också intressant när sagde person pratade svenska med ungrarna som stod vid planet. Det gjorde liksom inte så mycket att dom inte svarade, samtalet gick som på räls ändå.

Och nej Andreas, du missade inte så mycket när det gällde helikopteruppvisningarna, visserligen körde dom några korta moment med två hkp9, men sen blev det vanliga enskilda programmet. Synd att dom inte gör som på den gamla goda tiden...


(PS. Skönt att du inte kom hem och var drunken, Obizzzzz... z)

Andreas

Så jag kan alltså fortfarande sova om nätterna vetande att jag inte missade nåt jämfört med flygdagen i Västerås? :p

Ser iaf fram mot att få se dina bilder.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Fint väder och fint sällskap (träffade Baloo, Phlerp, Fluff och Fluffs bror på plats). Hade till och med fått med mig frugan på flyguppvisning och hon gillade det... fast hon somnade en stund under någon av jet-uppvisningarna (men hon sa faktiskt idag att det var väldigt kul och att hon gärna åker med igen). :D

Gillade som vanligt F/A-18 bäst för då får jag se fyrkantsloopingen. :) Annars var jag grymt imponerad av Breitling-teamet. De var väldigt duktiga och surrade runt som flugor i luften över oss. Kom från alla håll och kanter kändes det som. Även PC-7 teamet från ostlandet var duktiga.

BEQ flög höger flank i den snygga formationsflygningen som killarna från Luleå bjöd oss på. Såg väldigt tajt och fint ut. Kudos till dem.

Solbränna fick även jag, trots mina försök att smeta lite faktor på huden. Lätt röd på halsen och överarmarna, men det var det värt. :)

Att det var herr Mupp som var och hälsade på oss förstod jag först när han hade avlägsnat sig. Nåväl, fick iaf säga hej. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Telefonkoncentrationen hade fått mobilnätet att lägga av kring Såtenäs. Hade bunkrat upp med telefonnummer, men vad hjälpte det? Något att lägga på minnet. Framförallt för oss som löper risk att få rycka in och jobba om det är något allvarligare än en flygdag som orsakar eländet.

Vi hade parkerat oss i stolar framme vid staketet vid mobilkranen vänster om storbildsskärmen. Ni som passerade i närheten var alltså ruskigt nära att träffa mig. Tough luck! :p

Det som imponerade var Breitling, herrejävlar! Vilka snygga formationsbyten. Solokärran in i formation, inget jönsande fram och tillbaka där inte utan bara god fart och rätt in. "Klick" och han var på plats som en legobit.

Sedan var det Griparna. Visst, bara diamant och inget avancerat... men tight, så tight! Snyggt, BEQ med flera! För att inte nämna kavalkaden i slutet. Fyra hercor, Team 60 och tolv Gripen.

Trippelnollan, någon gissning om varför bakdäcket blivit sånt? Gammalt som gatan? Själva parkerade vi hojarna i Falköping och åkte luftkonditionerat med kompisens far. Hemresa idag, alla de roliga småvägarna Falköping - Skövde - Tived - Askersund - Zinkgruvan - Lkpg.

Bottenmärken? Ptja, PC7-teamet. De kunde startat, formerat sig och gjort den avslutande splitten. De tjugo minuternas tjat däremellan om "Swiss precision" av en speaker som hade som prio ett att dunka sig själv för bröstet samtidigt som de tog varv efter varv i något varierande formationer... tyvärr, men det var trist.

Allt i allt en riktigt lyckad dag!

Snacka om att jag är solbränd nu. Jag åkte hem från Enköping efter att ha spenderat varje dag 07-21 (minst!) i full fart däruppe i fredags, mestadels utomhus, studsade förbi hemmet och så ner igen på hojen i lördags. Nu skall jag SOVA!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

Hade också en mycket lyckad dag tillsammans med Mor, Far, flickvän och en kompis. Kompisen har precis köpt en X52:a, så förhoppningen är att få honom biten på flygsimulatorer.

Jag fotograferade bara med min mobilkamera, så det är inte mycket att visa upp. Däremot har far min plockat fram lite 40 år gamla bilder från en annan flyguppvisning på Såtenäs:

http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=4236&page=#44998
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X