Mina foton från gotland ring i helgen

Started by Obizzz, May 02, 2006, 22:43:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Anders R

Nja, stötdämparna till en 240 är väl slut från fabrik :D :D :D

Brat

Kan ju vara så att 240 mestadels körs i volvoriginal cup i rally, och då vill man nog ha kvar lite fjädringsväg, inte en stenhård asfaltsslickare. Kollade lite på RX-7:an, om jag sätter mig i den blir det överlast......maxlast 140kg, jo pyttsan! (Visserligen skall väl en 70kg förare ingå i tjänstevikten, men det blir bra nära ändå! Min 240 får ha 100kg.....på taket! och en hel massa i bilen!
-Brat

Obizzz

QuoteOriginally posted by Brat
Kan ju vara så att 240 mestadels körs i volvoriginal cup i rally, och då vill man nog ha kvar lite fjädringsväg, inte en stenhård asfaltsslickare!

Jo visst är det så men just det här exemplaret var riktigt slut i dämparna enligt min bedömning (totalt ihopsäckad bak stillastående t ex)

Varför ska man lasta en massa då.. snarare plocka ur vikt :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

RAY

Kanon fina bilder, ser jätte kul ut.

Jag bor nära Anderstorp nu så blir o skaffa en beggad porche snart efter diverse skulder e betalda. Hmm eller ska man skaffa sig ännu mer skulder kanske?  :p



Brat

QuoteOriginally posted by Obizzz


           
QuoteOriginally posted by Brat
Kan ju vara så att 240 mestadels körs i volvoriginal cup i rally, och då vill man nog ha kvar lite fjädringsväg, inte en stenhård asfaltsslickare!

Jo visst är det så men just det här exemplaret var riktigt slut i dämparna enligt min bedömning (totalt ihopsäckad bak stillastående t ex)

Varför ska man lasta en massa då.. snarare plocka ur vikt :D

Nu är det väl ändå inte stötdämparna som håller uppe en kaross när en bil står still utan fjädrarna, men jag skulle nog vilja påstå att vinkeln på karossen där man ser den framifrån ser ganska normal ut för att vara en rally 240, de brukar vara något lägre bak. Han kanske skulle behöva en lite kraftigare krängningshämmare fram för att få ned greppet bak, men nog ser den ut som de flesta rallybilar som tar kurvor på asfalt!
Skulle jag inte vilja ha något i bilen skulle jag inte ha en 240, men maxlast varierar ganska kraftigt mellan olika bilar. Om man dessutom går till maxlast på taket så ser det rätt skumt ut om man t.ex. jämför en 240 med sina 100kg maxlast på taket(vad tror ni en fylld takbox väger?) och en Hyundai Santa Fe som får ha 34kg på taket så är det milsvida skillnad. 34kg på taket..... skulle aldrig våga rulla en sån!
-Brat

Obizzz

fast bara för att 240:s normalt sätt är lägre bak betyder det ju knappast att det är rätt :) oftast vill man ju ha det tvärtom men det är en aerodynamikinställning och på en 240 spelar det nog mindre roll :D

Bilden framifrån är under max inbromsning (jmf evon bakom) då förstår du mer hur mycket lägre den är bak :)

Ta nu inte allt mitt 240-sågande på alltför stort allvar :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Brat

Normalt sett är inte en 240 lägre varken bak eller fram, men rallymodifierade 240 tenderar att vara lägre bak. Men jag förstår vad du menar när jag tittar på bilen bakom, å andra sidan skulle det vara intressant att se en sådan med rallyfjädring och hur den då skulle ha uppfört sig. Gissar jag helt fel om jag tror att Volvon viftade på svansen tidigare en den oranga racern med regummerade fälgar i grusfållan? Att ha en bil som greppar så bra att skillnaden mellan snabb sväng och okontrollerbar avåkning blir hårfin kan bli dyrt. Jag låter min sambo köra framhjulsdrivet men kör själv bakhjulsdrivet, det känns säkrast, om man inte har bråttom eller är väldigt tränad så är framhjulsdrivet att förespråka, men jag som ibland vill använda gasen som ratt tar helst 240:n (den är dessutom trevligare att sladda än 740, en sån är rent lömsk)

Nä, jag tar det inte på för stort allvar, ta det lugnt! :)
Gratulerar på 23-årsdagen!
-Brat