News:

No significant change

Main Menu

Min egna FighterDeskpit

Started by Subroc, February 24, 2006, 11:35:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bax

Man kan ju bygga en krets som gör en momentan signal av en toggle switch (finns beskrivet i din länk F16_Neo), men jag tycker du skall undersöka mjukvaran till opencockpits keyboardemulator, alltså inte SIOC programvaran, och se vad den kan göra. X-keys kan tex specificera om både keydown och keyup skall triggas från samma puls derivata så där går det alldeles utmärkt att använda toggle switchar.

Jag köpte några av Biltema's säkrings switchar men blev lite besviken på färgen, mer rosa än röd.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Nauwa

Jag har ett 20-tal switchar inköpta från Biltema, dom är riktigt röda. Förmodligen så skiljer det mellan olika batcher av switcharna. Är man på Biltema så kan man ju lätt se om färgen passar. Det går dessutom väldigt lätt att måla om kåpan i annan färg om så önskas. I min airline simulator så ska en del av switcharna vara svarta, jag tog en sprayburk och målade dom svarta, blev väldigt bra resultat

Subroc

Mina kunskaper inom Ã,µP teknik är i princip 0, däremot så hittade jag några momentana switchar i skrotlådan på jobbet, det borde ju gå att bara ta kåpan och trycka dit en ny switch.

Wow! den sidan var precis vad jag behövde :) Tack och bock

Subroc

Nu är USB-keys beställt, ogillar att skicka runt kreditkortsnummer på internet, men det ska säkert ordna sig.

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Subroc

Nu är USB-keys beställt, ogillar att skicka runt kreditkortsnummer på internet, men det ska säkert ordna sig.

Jag sitter med dina siffror nu och funderar på vad jag ska köpa till mig själv! :)

Subroc

hehe, även om paypal e stora och välkända så borde de ha en bunt folk per dag som försöker ta sig in i deras databaser med tanke på innehållet.

Har även laddat ner en gratisversion av EagleCad, ska försöka mig på att konstruera ett snyggt kort för att interface:a mellan usb-keys och knapparna. Tänkte även försöka bygga in några kanaler så man kan köra med togglande knappar. när jag tänker efter så ska jag nog sätta in optokopplare mellan alla knappar och usb-keys för säkerhets skull.
Slänger upp en ritning här när och om den blir klar.

Nu har jag även lyckats övertyga "Store kökshövdingen" därhemma att det är bra att jag skaffar mig en sund hobby ;)

Subroc

Sitter och försöker förstå mig på manualen till usbkeys. har lite frågor:

Vad är:
SOIC - Small Outline Integrated Circuit? Soffpotatis Orkar Inte Cykla?
IOCP - Har nåt med servrar att göra? Skicka tangentbordkommandon till en annan dator? Input Output Computer Program?

Nauwa

SIOC är programmspråket man använder när man vill skriva logik till Opencockpits IOCards.

IOCP är ett protokoll som IOCards använder så att de olika korten (mastercard, USB-Keys, Stepper motor, Servo motor mm) kan dela på data som SIOC sänder ut.

Nedan följer inledningen till min nu 2200 rader SIOC kod till AJS37 Simulatorn.

// *****************************************************************************
// * Config_SIOC ver 3.2   -     By Manolo Vélez    -    www.opencockpits.com
// *****************************************************************************
// * FileName : Viggensimulatorn.txt
// * Date : 2006-03-24

Var 0000, name IAS     // StepperMotor1
{
 IF &IAS < 195
 {
   &REV_Logik = 1    
 }
}

Var 0001, name CI_Heading     // Kursskala CI

Var 0002, name Altimeter     // Höjdmätare

Var 0003, name Fuel     // Bränslemätare
{
 IF &Fuel < 60
 {
   V0105 = 1    
 }
 ELSE
 {
   V0105 = 0    
 }
}

Var 0004, name EGT, Link USB_SERVOS, Device 6, Output 3, PosL 110, PosC 567, PosR 1023     // EGT Mätare / servo3

Var 0005, name MACH, Link USB_SERVOS, Device 6, Output 4, PosL 110, PosC 564, PosR 1023     // MACH mätare /servo4

Var 0006, name Left_Brake, Link USB_ANALOGIC, Device 6, Input 1, PosL 0, PosC 127, PosR 255     // Vänster broms / Pot1
{
 L0 = &Left_Brake * 64.24
 V0030 = L0    
}