News:

No significant change

Main Menu

Så att det gör ont

Started by ctrl, January 31, 2006, 19:30:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

h.kan

Gratulerar
Alltid roligt när någon förverkligar ens egna drömmar.

oqvist

Varför kostar teoriprovet så mycket?

ctrl

Det är inte ett utan en satans massa prov för ATPL. .... det sved men var värt varenda krona :)
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

PPL och CPL har jag koll på, men ATPL?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

ATP stod ursprungligen för Airline Transport Pilot, och är den högsta graden av certifiering för piloter. Det är bara krav i vissa situationer att ha denna licens (dessutom måste man oxå uppfylla viss erfarenhet för att kunna få ut denna licens) och den är betydligt dyrare att underhålla. Detta gör att man läser teorin och skriver dessa prov under grundutbildningen men man väntar med att plocka ut certet tills man behöver (läs: nån annan betalar).
En intressant detalj, i gammal god luftis anda, är att jag upptäckt att ATPL förklaras som "Air Transport Pilot License" i många publikationer. Jag vet inte om det är en medveten JAA omformulering eller bara goof....
Grattis iallafall Ctrl, det ligger lika mycket jobb som pengar bakom!
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


ft

Tja, det och att man behöver 1500 flygtimmar för att få ut den faktiska ATPL:en väl? Fram tills dess kan man vara klar med alla andra prov men den blir en frozen ATPL. Eller är jag fel ute?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Är det bara för ctrl att börja flyga A330 nu då? Eller behöver man någon mer licens förutom typinflygning?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Förlåt, A380 skulle det vara. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names