News:

No significant change

Main Menu

Nauwas 37a, del 2

Started by griffin, January 17, 2006, 23:29:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Jag vet att jag skrivit det mesta som egentligen kan sägas om mitt senaste besök hos Nauwa i en annan tråd på forumet men jag använder denna tråd som en förevändning att få publicera några nytagna bilder, och tja, sammanfatta det hela lite. :D

Ab-flex, Gazelle Freestyle, Ab Swing. Namnen är många och ni känner säkert igen dem från TV-shop eller någon annan av era favoritkanaler. Det går alla ut på att på mer eller mindre sofistikerade sätt få folk att göra av med pengar på att få ont i kroppen (i bästa fall, oftast gör det nog mest ont i plånboken).

Ironiskt nog är detta även Nauwas idé. Men han har, som jag antytt i tidigare "reportage", tagit det ett steg längre. Här sitter jag, fyra dagar senare och har fortfarande träningsvärk i magen. Att klassa Johans bygge som ett träningsredskap må både vara felaktigt och en smula elakt, men det åskådliggör de väsentliga framstegen som gjorts sen jag sist var där.



I fredags var jag alltså på återbesök hos våran egen viggenkonstruktör (eller demontör kanske är bättre?). Det var en sån där "wow, tänk om alla dar vore så här"-dag för mig. Som av en händelse skulle Control till Gävle i fredags och jag hade tänkt mig ett besök hos Nauwa snart. För att göra en lång historia kort så hämtade Control upp mig för att skjutsa mig ståndsmässigt till Gävle.



Ståndsmässigt i detta fall innebar en Piper PA-28-161 och jag måste erkänna att denna kärra var snäppet mer verklighetstrogen än Nauwas ;) Det var en fin dag men det brallade tämligen friskt så vi körde mer eller mindre sidledes till Gefle. Jag tror att Control minsann lät mig hålla i spakarna en hel del. Inte varje dag man får leka autopilot!



Åter till Nauwas skapelse. Det finns egentligen inte så mycket att tillägga sen mitt förra reportage. Men det händer grejer hela tiden och nu har han fått fart på G-dräkten. Jag vill påstå att steget från stol med tryckluft till stol med tryckluft OCH G-dräkt är enormt! I det närmaste större än steget från en vanlig dator med fs9 till Nauwas simulator... nästan i alla fall.



För jädrar i min lilla låda vad fysisk upplevelsen helt plötsligt brev. Nu är det inte bara en realistisk cockpit man sitter i, utan det ger (här kan jag bara gissa och spekulera) också en riktig *upplevelse* i större utstäckning än tidigare. Drar man spaken i magen måste man krysta för att inte svimma (undrar vem som blir först med att svimma i den förresten - jag tror inte jag har bra kondis så det leder enbart till den pinsamma slutsatsen att jag trots allt var för feg). Det kostar inte bara fart numera att dra hårt i spaken om vi säger så. Efter en halvtimmes pass i simulatorn är man helt slut, om man som jag, försöker leka Fredrik Müchler med Nauwas 37-simulator.



Vidare hade jag satt mig in lite i SI't och kunde med god framgång använda Phlerps SI för att landa planet. Med fungerande trim kommer man dessutom slippa kramp i högerarm när man skall landa. Just nu är det... lite segt att hålla i spaken. Vi fick dessutom titta på en livedemo av CK't. Tyvärr går det ännu inte att köra detta samtidigt med övriga simulatorn utan strul än, men det verkar lovande.



Alles in alles, jag tycker personligen att mitt andra besök var om möjligt ännu mera givande än det första för nu hade jag hunnit reflektera lite innan, och dessutom läsa på en gnutta om SI't så jag kunde få behållning av det. Sen är det ju en känsla att man så smått börjar hitta lite i cockpiten. Nåja, hitta är väl en överdrift men några av kontrollerna och knapparna börjar sitta. Sist men inte minst var det kul att få träffa Mupp med kompis i egen hög person.



Jahopp, nu har jag jiddrat färdigt för denna gång. Även om ni "bara" måste ta markbunden transport till Gävle så är det fortfarande väl värt ett besök! Ni får som gräddet på moset erat namn förevigad i en den här: :p



Hemresan gick bra den med, det var en väldigt vacker kväll att flyga hem på! Bilden nedan är dock inte tagen från den ;)


snappahead

Mupp

Det förefaller ju alldeles uppenbart att jag tillhör de stiligare forumdeltagarna, med eller utan g-byxa.

Tack för den bilden Griffin, det där ska jag minsann komma ihåg...

Obizzz

vill man undvika att hamna på bild ska man nog hålla sig borta från griffin :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

#3
Fniss, ja Mupp, du är ju så söt på den bilden att jag bara var tvungen! :D

Om du hellre vill kan jag ta nån av de andra :p

Seriöst: jag försöker vara noga med personlig integritet i bildsammanhang och internet och jag frågade faktiskt inte dig Mupp, så det ber jag om ursäkt för. Säg till om du vill ha bort den.

edit: tja, med stor risk att vara självgod så har du iaf konkurrens (sneglar på min avatar). Men det beror väl på hur man definierar stilig. :)

edit 2: sagt av min son som stod bredvid nyss "Pappa, där är du. Du ser konstig ut. Jag tycker du skall stänga av den.". Vad säger man om det? Bara att inse fakta och logga av!
snappahead

Mupp

Tihi, nä, jag ser det som att med den bilden där så har jag rättighet att vara allmänt dryg vid IRL-tillfälle sedan. Det är tamefan hårdvaluta det. Så vad gäller integriteten så finns ingen anledning att be om ursäkt. Vad gäller din avatar så föreligger det ju viss oklarhet om du har g-byxa eller inte på dig, och det kanske är bäst att reda ut det direkt. Sedan får du väl ta dialogen med din son huruvida den ska ligga kvar eller inte, jag tycker han verkar förnuftig.

Obizzz

Griffin sitter i badkaret på bilden och jag hoppas att han inte badar med G-brallor :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Haha, ja du, du har en opp! :D

Jag sitter i badet. Utan G-dräkt. Mer än så tror jag inte är tillrådigt att gå in på den saken. :p
snappahead