News:

No significant change

Main Menu

Testa internethastighet

Started by griffin, December 07, 2005, 08:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Hur kan man verifiera sin uppkoppingshastighet?

TPtest är ju ett sätt, men ger det en korrekt bild? Vad finns mer att testa?

Problemet med ADSL är ju att ISP endast garanterar en över gräns vilket är direkt fånigt. Jag misstänker att min hastighet (som förvisso är skönt snabb jämfört med tidigare ISP) inte är bättre än prisnivån *under* vad jag betalar för.

Skulle detta vara sant är man ju en redig sucker... men det som är så dumt är att det finns inga (?) sätt att veta sin faktiska hastighet förrän man får skiten inkopplad och då är det ju så dags.

Sen kan ISP svära sig fria för att de kan inte ansvara för kvalitet på lina mellan telestation och jacket. Också smidigt för dem. Så vad de gör är att de säljer grisen i säcken, paketerar den med guldpapper och vägrar sedan låta folk byta innehållet.

Nej, det är en djungel det där. Visste jag innan så jag är inte förvånad. Men jag tänkte mäta upp hastigheten på lite olika sätt så jag vet vad jag har att göra med först.

snappahead

SledgeHammer

Bra sak att se hur din lina uppträder under tid. http://www.pingplotter.com/

Tanka stora filer från SUNET. Därifrån brukar man få fullt ös. Då kan du ju jämföra med TP-Test.
Mvh  - Stefan -


griffin

snappahead

Andreas

Jag brukar också göra som Sledge och testa mot Sunet.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Hur tankar man stora filer från SUNET? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Leta upp en smaskig fil här --> http://ftp.sunet.se/
Finns allt möjligt där.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Från SUNET kom jag som mest upp i 1,18 MB/s. Med TPTest nådde jag 12,15 mbit/s TCP och 12,10 mbit/s UDP. I mottagning då. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names