News:

No significant change

Main Menu

Trasig disk lr CP XP

Started by griffin, December 01, 2005, 14:14:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Köpte en ny 300Gigare som jag tänkte knöa in mellan de två befintliga SATA-diskarna. Sagt och gjort, jag får inte liv i den.

Mitt moderkort har två kontrollchip för SATA diskar, dels ICH5R på sydbryggan som stödjer två SATA diskar som även kan köras som IDE eller RAID. Sedan en Promisekontroller som stödjer två ytterligare diskar och RAID den med. Tidigare körde jag mina två 160 gigare som IDE diskar på ICH5R chipet. Inga problem.

Men när jag slängde in den nya 300 gigaren på Promisekontrollern vägrade Windows se den nya disken. Missade den lilla detaljen att det inte bara räckte att aktivera Promisekontrollern i BIOS, XP måste ha sina drivisar då också. Men det fixade jag och trodde allt var frid och fröjd.

Vad som händer är att disken finns där, kör jag "lägg till hårdvara" så hittar jag disken under Promise/RAID med korrekt ID och storlek. Men nån ny enhetsbokstav får jag inte, så inget finns för formattering än mindre användning.

Felsökningen har innefattat byte av strömkablar, SATA kablar, satt den på ICH5R chipet, testat en av 160 gigarna på Promisekontrollen (då får jag upp den disken som vanligt). Allt tyder på att disken är trasig. Den syns i BIOS, den syns som hårdvara i XP men den går inte att få som disk i XP.

Jag skall ta disken till närmsta datormånglare och låta de dubbelkolla. Men sen slog det mig en sak... när jag försöker köra Administrationsverktyget (längs upp i Kontrollpanelen om man kör svensk XP) så är det tomt. Finns inget. Så det är svårt att leta rätt på disken den vägen. Då börjar jag tänka att det kanske inte alls är fel på disken utan XP. Om XP fular sig på ett ställe kanske det gör det på andra...

Disken är sprillans ny och de brukar mig veteligen inte gå sönder under transport och dessutom känns det som att skulle den gjort det borde den inte bete sig som beskrivet ovan utan bete sig "mer trasigt".

Nån som har några idéer eller spontana tankar medans jag väntar på att få den kollad hos datorbutiken runt hörnet? Dels vad gäller bristen på adminverktyg och möjliga sätt att kolla om disken fungerar på min dator.
snappahead

Horizon

Diskhantering via Den här datorn har du säkert testat? Aktivera och förbered den på det sättet är det enda jag kan komma på. :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Dagens hjältar: Horizon och inte minst Phlerp
Dagens pucko: Griffin (dagens och dagens :P )

Alltså, visst är det som du säger Horizon (vilket Phlerp också föreslog). Problemet var att jag inte fick upp några verktyg alls när jag försökte visa Administrationsverktyg i kontrollpanelen.  Detta förbryllar mig fortfarande.

Hur som helst, högerklickar man på den här datorn och väljer "hantera" så får man upp det med. Hade inte ens sett den lilla featuren, än mindre fattat vad den var till för. Jag kopplade inte ens när du skrev Diskhantering via Den här datorn Horizon, för jag var så oerhört inkörd på att enda sättet att starta det var via administrationsverktyg.

Snacka om att snurra till det. Det ironiska är att jag använt Diskhantering tidigare för samma ändamål. Men det är nog som Phlerpen gissade, att de diskar man har innan Windowsinstallation kommer upp automatiskt...

Fan, det där är ju grejer man skall kunna, men men, jag är djupt tacksam att det finns folk som har huvudet på skaft när en annan verkar ha det för djupt ned i datorlådan...

:D
snappahead

Dubble0zero

Hehe, känn dig inte så dum Griffin...
När jag läste denhär tråden så kom jag också på att den hanteringen fanns, det roliga är att jag har lyckats partitionera mina diskar så att jag har typ 11 gig oformaterat, jag har alldrig orkat fixa till det för att jag inte har vetat att man kan hitta och formatera oformaterade diskar på nått annat sätt än Windows installationsprogram eller liknande (ut i "DOS" och krångla)...
Så jag har inte orkat krångla (man får ju en massa Windows starfiler lite varstanns)...

Men nu så hittade jag det där, så då var det ju inget bekymmer längre, tackar...
(jag är för trött för att orka skämmas)
;)
...000... =)

griffin

haha, trevligt att med sin blygsamma uppfinningsrikedom kunna hjälpa andra :D
snappahead

Horizon

Hehe, känn dig inte nedslagen Griffin.

Jag själv satt och kliade mig i huvudet över samma sak när jag köpte min andra S-ATA disk.
Jag hjälpte BEQ med samma sak.
Jag hjälpte grannen med samma sak.
Och jag hjälpte klasskompisen med samma sak.

Så vi är några stycken som suttit som frågetecken en stund. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

För att fortsätta roa (förnedra mig själv) angående dethär ämnet så kan jag berätta att den fina partitionen på 11gig som jag hittade och gladeligen formaterade med hjälp av denhär tråden var min backup... :-OO
Jag hade visst glömmt den... :-/

Men men.. jag får väl skaffa en ny... om jag orkar...
...000... =)

Horizon

lol, gläder mig att du i alla fall bjuder på dig själv i sann Horizont-anda! :D

Nu kanske vi andra tänker två gånger innan vi raderar våra backups. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names