News:

No significant change

Main Menu

Flygporr

Started by Bax, November 29, 2005, 17:54:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Är det Bax som är piloten?

Jawohl. Mannen i egen hög person. Fast jag är förvånad att han inte bytt ut sätet till sitt eget Falcon-hemmabygge och spaken till en Cougar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Nej, Horizon.. Cougarn är endast avsedd för flygimulering via PCÃ,´n.

Men fan, jag trodde ett tag det var självaste Adolf Galland som flög. ;)

Bax

Det är ett led i flyglärarutbildningen. Det är jättebra träning för att säkerställa urgång ur okontrollerat flygläge.
Första passet var riktigt jobbigt och jag fick grey-out flera gånger men man lär sig fort.
Dom höga belastningarna varar så kort att inga G-brallor behövs.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


ctrl

Grey out??? vad klarar Bulldogen för belastning.. du är ju liksom jag inte alltför lång, jag testade göra allt fel men lyckades ändå inte få påverkan på synen vid 5 - 5,5G, nu är det ju tyvärr bara under ett fåtal sekunder det går att hålla den belastningen :( .

Med alkohol (som ikväll) lyckas jag dock bra ;)
Control
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

Jag skulle rekommendera en kombination...

Tänk på G-krafterna de fick utstå under WW2 utan G-brallor. Det måste väl varit minst 7G eller mer.

Och användes någon form av G-dräkt på 50-60-talet?

Jotte

Jänkarna började använda enklare G-dräkter till sina Mustang piloter redan 1944.

Bax

Bulldog har max belastning 6 G - men där finns ingen G mätare?
Enligt läraren låg vi på cirka 4+ men det var svårt att veta exakt när topparna kommer och eftersom instruktören först visade manövern så var det inte jag själv som höll i "G-spaken" och blev liksom lite överaskad ibland. Tex så gick vi in i split s och sen direkt utan att vara förberedd direkt in i en topproll. Då blev det lite tunnel seende.
När man sen själv flyger så är man förberedd på ett helt annat sätt.
Andra passet var helt annorlunda :)
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Magnus

G-tolerans är helt individberoende men man brukar säga att det normala är att om man är helt avslappnad så börjar synfältet minska mellan 3-5G utan motåtgärd. Dock med enkla metoder som att spänna ben och mage kan du själva öka toleransen avsevärt.

När du börjar närma dig 8-9G så är det lämpligt att ta till andra metoder som vi populärt brukar kalla "krysta". Spänn vader, lår, mage. Dra in ett andetag. Och när du når belastningen håll munnen stängd och andas med otroligt korta luftintag. Detta för att bibehålla trycket, syret och blodet på rätt ställe.

Använda övertrycksandning hjälper på 8-9G. Självklar kan en bra G-dräkt hjälpa dig att spänna vader, lår och mage vilken syftet med en g-dräkt är.