News:

No significant change

Main Menu

Matrox kommer med Parhelia!!

Started by Maverix, May 14, 2002, 18:02:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Varför i helskotta skall man stoppa ett sånt där monster i datorn? Jag kommer ju inte ens att få plats med den flänsen i min burk... :p

Jag har hört att Nvidia har ett helt nytt kort på gång till hösten, som tydligen skall vara rejält bättre än GF4. Har ni hört något om det?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

#9
Horizon, jag tror inte på Nvideas nya kort och anledningen är helt enkelt "SPEED-HYSTERIA". Jag tror knappast att de ändrar sin FSAA teknik i det nya grafikkort som spekuleras bli snabbare än Matrox. Matrox har utvecklat sitt grafikkort i över 2 år och kommer med en egen lösning på FSAAÃ,´n, och om jag känner Matrox väl så är "bildkvalite" och knivskarp bild det de kommer att sätta framför "speed". 90% av alla Nvidea forum och överklockÃ,´s forum har blivit helt hysteriska och besatta av "speed". Ja, vi vill alla ha snabba grafikkort men jag tror att det går att få båda delar om man ger det lite tid och detta tror jag är omöjligt med Nvideas stil.... NYTT GRAFIKKORT VAR 6Ã,´emånad och denna stil hatar jag.

Beviset är här, kolla på FSAAÃ,´n på deras nya Geforce4:



Detta är ett uttalande från Matrox om du MISSAT det:

"There is just so much more to this market than simply making your games play faster, there is a BIG difference between "smooth" and fast."

PS. För FalconÃ,´s skull GÖR INTE MISSTAGET ATT HANDLA Geforce4, vänta på MATROX!!!!!!!!!!!!!!!!
Och en annan sak, Geforce4 är STÖRRE än MatroxÃ,´s nya kort. Matrox håller en "normal" AGP storlek och "kylaren" kommer bli mycket slimare när det väl släps.

LÄS FÖLJANDE FRÅGA & SVAR:

SimHQ:  Will there be anything special about your PCB? New Titanium GeForce4 boards are much larger than previous generation boards. Will Parhelia-512 be pulling down a lot of power? Will you be using any RAMsinks?

Sebastian:  The Parhelia-512 PCB is based upon a special 8-layer silicon process to insure the best insulation from interference as there is a lot going on at the board level. It will be regular size, not as big as the Titanium boards. We will have active cooling, the specifics of which Iââ,¬â,,¢d rather we touch upon a little later as we are mainly discussing chip technology at this point in time.



Maverix;)


[glow tcolor=, fcolor=, size=, strength=][/glow]

Horizon

Hmm... den där bilden ser ju inte mycket bättre ut än med mitt GF2-kort. Skulle kanske vara FPS'en då...

Urk, jag blir galen på detta väntande. Nu har jag väntat i ett halvår på att POV skulle släppa sitt GF4 Ti4200 till ett bra pris (2495:-), och vad händer!? Jag blir rekommenderad att vänta lite till... suck... :-X

Nä, jag tror att jag spelar lite CS istället för att sitta här och gnälla... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

P.s.

Varför lyser alltid "Master Caution Light" på dina screens, Mav?

;)  :D

D.s.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Lite som 3Dfx (ja, den gamla varianten) där de först sa att "Speed is King!!!" Sen när de hade farten (>60fps) så sa de att "Quality is King".

Hmm... ett WildCat III skulle sitta fint i min "seriösa" dator men eftersom den bara består av två styck Celeron 333MHz så får nog Oxygen VX-1 kortet duga ett tag till =)
Mvh  - Stefan -


Maverix

#13
Ja, varför lyser "Master Caution Light"? Jo det ska jag tala om för dig varför den gör, jag har inte brytt mig om att gå över till CATIII eller CATI, men för 97% av mina flygningar så är den släckt, så det så.:D

Ärligt talat Horizon, VÄNTA med ditt köp! Fram tills nu så har vi inte hafft något annat än Nvidea & ATIÃ,´s Radeon 8500 och båda använder ju "liknande" FSAA teknik (Supersampling) som kan ge avkall på "bildkvallite".
Matrox är här om bara 1-2 månader och nu är det snart Sommar, jag tror att det inte blir så smärtsammt att vänta & se, det handlar ju om flera tusen som du "kastar" i sjön.

Jämför dessa två screens, med & utan FSAA, Lägg märke till att fonterna är knivskarpa. Jämför landningsbanorna. FSAA till höger är mycket "tydligare". Det ser ännu bättre ut "in flight". Detta är med Geforce3 & 7.56 drivrutiner.



Maverix

Horizon

Ja se det där med CAT har jag aldrig fattat ... :)

Okej, jag får väl vänta ett slag med mitt grafikkortsköp.

Frågan är bara om det gör något att jag då "bara" kommer att ha ett Abit KT7A moderkort att stoppa mitt nya kort i. Har hört att man måste ha ett nyare moderkort för att kunna ta del av alla finesserna med de nya grafikkorten.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

#15
Det är AGP x8 som du menar. Enligt Toms Hardware så kommer AGP8 & AGP4 knappt märkas i hastighet.
Det ska vara bakåtkompatibelt så oroa dig inte.

Maverix
:-Z