News:

No significant change

Main Menu

Civil störsändning..

Started by Magnus, September 19, 2005, 11:21:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

SledgeHammer

Som jag förstår det efter så gäller ett pass tiden ut. Även till USA. ctrl?
Mvh  - Stefan -


Phlerp

Inte om USA säger "för at komma in här behöver du ett biometriskt pass". Det spelar ingen roll om sverige har utfärdat "vanliga" pass på livstid då. USA är i sin fulla rätt (?) att vägra släppa in mig om de inte tycker att jag uppfyller DERAS krav.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


Control87th

Hm, ser att min information motsäger länkens...
Nåväl. här är den info jag har:

De nya passen fungerar naturligtvis överallt och till USA utan visum (trots att det inte är säkert att USA någonsin kommer att kunna läsa ut biometrin)

de röda passen gäller hela sin livslängd och så som det hittills är sagt, även för visumfri inresa i USA.


De blåa passen kommer så vitt jag hört INTE att accepteras av USA utan visum. (De blå passen vill vi bli av med snarast, förfalskare har lyckats skapa oerhört bra versioner av dessa)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



ft

Fantastiskt. Och med tanke på att en modern INS kommer kanske 3 nautiska ur kurs på en flygning tvärs över Atlanten så finns det två alternativ:

a) De kommer cirka två centimeter ur kurs på den tid det tar att korsa den utstörda zonen kring ett kärnkraftverk

b) De stör ut hela planetens navigeringssystem.

Visst, GPS kan man lätt störa ut lokalt vilket ställer till det för småkärror utan INS. Dock har man konstaterat att ett småflygplan mot en reaktorinneslutning gör precis lagom mycket skada för att förbruka spackel för 20:-

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Magnus

Tack FT för att du tog oss ur pass-trådkapningen.. ;)

Iallafall, ok, jag jobbar ju iofs med störsändare så jag kanske är färgad men... va fan.. om de stör ut GPS trafiken runt kärnkraftverket (vilket är ju lätt) så vad gör det egentligen för skillnad?

Scenario:

Kapad Airbus A-320, flyger rakt mot kärnkraftverk. Sista 30 sek tappar han GPS täckning men då borde han redan vara visual med målet om det inte är Overcast på 30 fot visst.

Typ VOR/DME/ADF/Karta/kompass/klocka/visuell kontakt... huh, bra idé det här.

BEQ

Förmodligen är det för att skydda sig mot totalt instrumentbundna flygsimulatornördar ;)

griffin

Typ om jag skulle få för mig nåt då... ja jösses. Falsk trygghet eller vad?
snappahead