News:

No significant change

Main Menu

Clark på Gotland Ring

Started by Clark, August 24, 2005, 18:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Clark

Eftersom Obizz och Trakdah flög runt på Gotland Ring för ett tag sedan så var jag ju tvungen att åka dit jag också. Strålande solsken, vilket syns på bilderna, och fantastisk körning på Sveriges bästa bana.

Vi åkte på en vanlig track day utan någon speciell klubbanknytning. Som tur var var det inte alls många deltagare just den här gången. Som mest kanske 6-7 bilar samtidigt, så man fick banan nästan helt för sig själv. Vi ville bara ha en bil med oss att hålla reda på, så Alfan fick stanna hemma och vi körde med brorsans Lotus istället. Eftersom man betalar per bil och inte per person så fungerar det utmärkt, och eftersom banan var fri hela dagen så fick man tillräckligt med bantid (från 9-17). Riktigt skoj. Enda missödet var att jag snurrade i en av hårnålarna, men jag klarade mig kvar på banan. Ingen större fara egentligen, men det känns lite extra när det inte är ens egen bil...

En liknande resa rekommenderas skarpt. Banan kräver ingen sportbil egentligen, den är rolig med vilken bil som helst (vilket Obizzz säkert kan intyga).

Förutom egen körning kunde man närsomhelst hoppa in i en instruktörsbil och åka med (SEAT). Riktigt lärorikt.

Lite bilder:

Förberedelser innan körning:



En riktig bil iaf :), dock körde den inte på banan:


Brorsan på rakan:


En glad stockholmare med en mycket ovanlig bil (Porsche 911 Turbo Cab från 1986):


Naturligtvis besökte vi Visby också, en stad som man kan vara i hur mycket som helst:


Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Mr Jim

Visby är en underbar stad, otroligt vackert!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Obizzz

#2
Ska du med alfaklubben den 27 sept då? Det ska jag nämligen :)


oj 24:e menar jag givetvis 27:e är ju mitt i veckan :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Clark

Nej, tyvärr blir det inte så. Jag ska till Norrland och jaga ripor samma vecka, så det får räcka med en resa den veckan...

Men jag kommer naturligtvis återvända till Gotland Ring nästa år, med största sannolikhet i Alfaklubbens regi.

Du vill inte ha en 156:a förresten, OBbizzz? Den ska strax ställas in för förvaring över vintern, men om du vill köra en riktig maskin på Gotland så har du chansen :)

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

TrakDah

Visby är en by
Gotland en förort till Stockholm
och Gotland Ring det bästa som hänt hela bygden!!

Kul att du hade kul,
Obz: Jag VILL komma med, det går inte för jag är på årsmöte med företagets europeiska IT-avdelningar i Köpenhamn den helgen, och jag är liksom chef för just den verksamheten. GRRRRRR

/TD

Horizon

Usch, förknippa inte Gotland och Visby med Ståckhålm. Det vill varken öborna eller vi som är uppväxta där... ;)

Snygg Lotus, Clark. Vad är det för specs på den?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Clark

Det är en Lotus Elise S1 -99.

Den har en Rover K-motor på 1.8 liter och 118 hk.

Den väger ca. 700 kg och gör 0-100 på ca. 5,9 sekunder. Toppfart kanske runt 220.

En jädrans rolig bil ämnat nästan endast för bankörning och lek. Ej rekommenderad för långfärdsresor eftersom den nästan helt saknar bagage och andra bekvämligheter. Liten trång kupé utan några som helst finesser (inga elhissar, ingen AC). En racerbil för gata helt enkelt. Totalt kompromisslös.

För övrigt innehas banrekordet på Gotland Ring av just en Lotus Elise, iofs en med större motor (200 hk) men det säger en del om dess väghållning.

/C

Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1