Flyguppvisning JAS 39 Gripen 3/7-2005

Started by Horizon, June 29, 2005, 11:04:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Kort redogörelse för söndagen:

Jag missade Gripen (flög redan 11.20) eftersom polarna kidnappade mig för svensexa på lördagen. Sov alltså lite för länge på söndagen till mitt stora förtret. Iofs fick jag se Team 60 göra sitt program, men hur kul är det egentligen att se sex stycken små jetkärror utan EBK flyga runt i olika formationer utan att det egentligen händer något? Okej, all credit till dem för att det säkert är väldigt svårt att ligga så nära genom alla olika positionsbyten och svängar, men för mig som gillar fyrkantsloopingar och vrålande efterbrännkammare var det inte så mycket att hurra för. Sista grejen var iaf snygg när de gjorde en split rakt över mig. :)

Så... ganska besviken över att ha missat Gripen var jag ju såklart, men lördagens bravader med polarna slår det mesta med hästlängder och det kommer fler Gripenuppvisningar, så jag är rätt nöjd ändå.

Tack för mig.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Justin Case

Martin Birkfelt sökte till transportflyget för att inte riskera att bli "skrivbordspilot" om jag inte minns fel

F16_Filur

Horizon.. du får trösta dig lite med Patricks aviation, kolla min länk i filmtråden där nere :) edit: äh, du har ju redan kollat...

Ok, men varför riskerar man att bli skrivbordspilot om man är uppvisningsflygare? Har det med graderna att göra, tex att det aktiva flygandet drastiskt minskar om man blir major eller överste?

Hur är det rent generellt med ålder och eventuella regler för det i flygvapnet? Finns det folk som flyger jaktplan när de är 55?

Justin Case

Jag tror att han tänkte framåt, det är en mindre chans att man får gå över  till transport/linjärflyg när man är färdig som stridspilot iom att efterfrågan på trafikflygare är låg. Hörde att Britannia inte hade anställt folk sedan 1992 (vet inte om det bara gällde piloter)
Han sa att han skulle sakna känslan att kunna "dra på", men det skulle också va skönt att slippa värk efter G-krafterna.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names