News:

No significant change

Main Menu

Plus gör bort sig?

Started by Jotte, April 30, 2005, 06:54:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

Fast de tillhandahåller inte några servrar att spela på
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

TrakDah

Har det inneburit några problem, och ärligt talat: kostar det 100 kr gånger 10000 användare per månad att tillhandaha ett antal servrar? Vad förhindrar att världen distribueras på DVDn med spelet? Vad skulle man inte kunna göra med distribuerade "Community"-servrar?

Jag anser, och här håller jag med konsumentverket, att det är ett fult knep för att tjäna stora pengar.

Det är lika dyrt som de flesta slutanvändarlicenser från Microsoft utslaget på 2 år ((100*24)+500)=3000), och jag tror inte att de gjort lika mycket utveckling och har lika många löner att betala som MS.
(taget som ett exempel på ett företag som normalt sett förknippas med ocker)

/TD

Obizzz

jo det hade ju räckt med kanske 10-20kr per användare och månad egentligen
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Ickx

QuoteOriginally posted by TrakDah

Har det inneburit några problem, och ärligt talat: kostar det 100 kr gånger 10000 användare per månad att tillhandaha ett antal servrar? Vad förhindrar att världen distribueras på DVDn med spelet? Vad skulle man inte kunna göra med distribuerade "Community"-servrar?

Jag anser, och här håller jag med konsumentverket, att det är ett fult knep för att tjäna stora pengar.

/TD

Nja, jag tror nog att det kan kosta rätt mycket. Vi snackar endå om servrar där det ska få plats flera tusen personer på. Hela grejen med den här typen av spel är just att alla spelar samtidigt i samma värld online, möts och slåss mot och med varandra. Dessutom uppdateras världen lite nu och då. Jag undrar just hur stor databasen är som håller reda på alltihopa, det går nog lite bandbredd också.

Om dom tjänar stora pengar, antagligen men det är inte förbjudet. Om det är för dyrt, i mitt tycke är det onödigt dyrt men jävligt många spelar det trots allt. Det är mer eller mindre slutsålt överallt nu och har varit så en längre tid.

Sist och slutligen tycker jag att folk är för lata! Det står tydligt på förpackningen va dsom gäller om man bara bemödar som om att läsa. Det är som med EMU-omröstningen när folk klagade på att dom inte fått information, man får väl fan ta och leta själv då och inte vara förvänta sig att få allt serverat på silverfat. Bah!

Sist och slutligen vill jag bara säga att jag avskyr den typen avspel som wow representerar och skulle aldrig kunna tänka mig att betala någon månadskostnad för något liknande, det kanske inte framgick så tydligt tidigare.

granQ

jag betalar cirka 500 kronor för ett år med eget webhotell, egen domän och trafik.

Låt säga att 5 personer varje dag hade spelat på den, trafiken hade nog inte blivit så farligt så hade nog kunnat fortsätta..

Dessa betalar 100 kronor var.

Första månaden är hårdvaran betald, sen får jag 500 kronor varje månad för att bara ha servern och "utveckla" det hela lite.

Kolla flashpoint, tusen med servrar, och jädrans med patcher vi fått.

Är inte emot det som "princip", men nog fan är det rena guldgruvan.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

EVE Online har en enda server som kör över 12000 deltagare (samtidigt) varje dygn och det är nog inte lite arbete med att underhålla den och samtidigt ge den bra service till spelarna som de gör. Samtidigt gör de patchar och uppgraderingar till spelet. Dessutom ingår 30 dagars fritt spelande om du köper spelet i kartong (och inte laddar ner det gratis). Tycker att det är helt okej att de tar ut en månadsavgift, dock kunde den ligga på en hundring istället för 130-140 kronor per månad som det kostar nu.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

12000 * 140 = 1 680 000 i månaden..

Om nu det stämmer så tror jag mig kunna se möjlighet att anställa 2 tekniker, en kille för göra lite nya prylar, så folket håller sig lugna samt betala all hårdvara.

Det som blir över lär täcka kostnaderna för bosätta mig i thailand och betala mina dykturer..

http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Lupson

Så vitt jag vet är det tekniskt RIKTIGT komplicerade system bakom massive multiplayer spel. Framförallt handlar det om att spelarna i värsta fall sitter på massor av platser runt om i världen med modemuppkoppling. För att synka ihop servrarna har förmodligen spelföretagen fått hyra dyra dedikerade atlantlänkar och annat för att hålla det hela i fas. Om trafikmängden in/ut snittar t.ex. 10 mbit /s pratar vi en överföring på över 6 TB / månad.

Angående serverhosting så jobbar jag en hel del med sånt. Vi ligger till rätt bra prismässigt på dedikerade servrar - men skall man ha såpass tunga grejer som ändå krävs för denna typen av massanvändarsystem snackar vi maskiner för helt andra pengar än dagens desktopsystem. Sen skall man dessutom ha en professionell driftsmiljö med allt vad det innebär vilket inte är gratis det heller.

Kollar man på EVE online tror jag knappast dom har en enda server utan snarare ett helt lastbalanserat kluster. Kolla på populära webbsiter. Onlinefotbollsspelet "Hattrick" har i skrivande stund strax under 30000 inloggade. Mig veterligen har dom åtminstone ett tjugotal webbservrar som driver runt det hela. På det kommer dessutom databasservrar. Nu är inte webbservrar fullt jämförbara med onlinespelsservrar, men det kan ju ge en bild av vad som krävs.

Vad jag vill komma fram till är att det nog kostar en hel del att upprätthålla en professionell spelserver för massive-bruk.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X