News:

No significant change

Main Menu

Det är ju kallt i Sverige... :D

Started by griffin, April 01, 2005, 22:44:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Just hemkommen från en vecka i Antalya, Turkiet. Har ätit som svin och inte gjort ett piss, annat än att ta oss från ena matstället på hotellet till andra. Nu är man trött, välnärd och nöjd.

Det hände inte mycket på veckan förutom det obligatoriska slappandet och badandet. Vi åkte ned tillsammans med diverse sportidkare som Assyriska och Jonas Jacobsson ;). De tränade och vi drack vin och öl.

Sen fick en passagerare snett bakom mig nåt anfall på väg hem en 30 min från Arlanda. Epelepsi, hjärnblödning eller något sådant. Första gången jag sett så flygpersonal handfallen. Lite "finns det nån doktor på flyget" på knagglig engelska och svenska och sen inte mycket mer. De lyckades inte ens montera syrgastuben, det fick en annan passagerare tillika akutsköterska (tror jag) göra. Sen var det (gissar jag) gräddfil ned till Arlanda. Ingen blygsam inflygning direkt. Kändes som en tämligen en snabb och rak nedstigning/inflygning...  Under hela tiden ingen info eller några instruktioner annat än manualenliga "keep your seatbelts fastened until the aircraft has come to a complete stop" mm.

Sen stannar flyget och man väntar sig ambulanspersonal. Oinformerade och i synnerhet oförstående människor längst fram rusar upp för att ta bagage på vanligt panikartat "jag-skall-ut-först"-maner... tills ett halvt flygplan som unisont vrålade "Sitt för fan" fick dem att i alla fall lägga ned planerna på att disembarkera och istället stå och fånglo i väntan på sjukpersonal... jojo... att folk skall fatta så trögt... eller är jag hård nu? De hörde ju att det var ett krisläge innan trots allt och borde väl kunnat lägga ihop ett och ett...

Ja, sjukvårdspersonal kom och de satte av. Vet inte hur det gick sen eller vad det var som hade hänt. Men vad det än var var det fel ställe att få det på. Tja, kunde ju fått det halvägs över Polen eller nåt med, men jag gissar att vi hade fått landa där då.

Eller? Hur är det egentligen i sådana här lägen? Om ingen läkare eller liknande finns ombord vad baserar man då grad av nödläge på? Antar att piloten avgör vad som skall göras men i vilka lägen flyger man till alternativ flygplats för snabb hjälp? Gör man det pga medicinska tillstånd? Och i vårt fall, nog fick vi förstaplats ned etc? Jag blir lite nyfiken... Nu fanns iaf akutsköterska med på planet som kunde göra en någorlunda kvalificerad bedömning av läget som pilot kunde bedöma handling efter? Eller gör flygplatspersonal det?

Nåväl... en liten bild från min plats får avsluta detta förvirrade inlägg. Varit vaken sen 2:30 i morse trots allt.

snappahead

Shar

...Fel ställe att bli akut sjuk på?

I övrigt så är jag själv precis nyhemkommen (nåja, söndags) från en liten utlandsresa. Var en vecka i Sharm El-Sheik i Egypten. Snorklade, solade, åkte o kikade på pyramiderna.... Helt ok tillvaro. :D

Även jag bidrar då med en flygbild. Denna från min flygstol några minuter in på egyptisk mark. Bara jag som tänker på Blackhawk Down när man ser denna? ;)

K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


griffin

Låter trevligt det! Får man lov att gissa på en good ol' 757? Ser så ut på vingen iaf...

Vad jag åkte i torde inte vara så svårt att gissa :)
snappahead

granQ

QuoteOriginally posted by griffin


            Låter trevligt det! Får man lov att gissa på en good ol' 757? Ser så ut på vingen iaf...

Vad jag åkte i torde inte vara så svårt att gissa :)

saab 9-5? ;)


Får "alla" fönsterplats bakom vingen eller, synd jag inte tog bild när jag flög med härliga Il-96:an.. var så fint med isen på vingarna, starka solljuset som reflekterade.. såg rätt fint ut och tänkte på Lomac hela tiden..


bara jag som börjar se fram emot livet som gamling, ta sina hårt beskattade pensionspengar och tillbringa några år i framtidens billiga länder (blir väl något i afrika, östeuropa)..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

#4
Titta lite mer på bilden... så till vida att de inte har en framåtsvept vinge så är det strax *framför* vingen ;)  Men faktum var att på ditvägen satt jag strax bakom, fotade lite kul bilder på vingen vid landningen men tyvärr blev nåt fel när jag skulle lägga över de och 50 andra bilder på ett annat minneskort...

Nej, inte 9-5 :D
snappahead

granQ

QuoteOriginally posted by griffin


            Titta lite mer på bilden... så till vida att de inte har en framåtsvept vinge så är det strax *framför* vingen ;)  Men faktum var att på ditvägen satt jag strax bakom, fotade lite kul bilder på vingen vid landningen men tyvärr blev nåt fel när jag skulle lägga över de och 50 andra bilder på ett annat minneskort...

Nej, inte 9-5 :D

ahh känner mig besegrad, tog bara för givet att vingen var "framåt" som på shar's bild.
Ser ju nu vilket håll som är "rätt", dock är jag ingen nörd i klass med dom andra på forumet så vad det är för kärra kan jag inte ens komma med gissning.


sen något jag glömde. Vaddå kallt, legat i bar överkropp och endast ett par tunna byxor i 2 timmar i trädgården utan frysa, tvärtom svettats lite lite. Försökte räkna matte men gick ju inte alls i solskenet.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

#6
Va'? Du kallar dig icke-nörd?!?! Har du inte level 15+ i nördhet? :D Åjo, det vilar nog en nörd i dig med, annars hade du inte varit här ;)

Okej då, jag är nog väldigt mycket nörd, speciellt som jag inte kan så mycket *egentligen*. Jag bara tittar på massor med bilder! :p

Men att jag frågade var nog snarare för det tillhör kategorin enklare. Kom igen, vilket flygplan har två motorer monterade väldigt nära respektive vinge och har inte vinglets? EDIT: jo, et har det ju... i senare versioner. Men motormonteringen är tämligen unik.

Solsken här? Ja fan vad fint väder det varit idag! Bytte däck tom, det var nästan trevligt i solskenet!
snappahead

granQ

saab340 gissar jag på då, men flyger dom till egypten?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)