News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ctrl

ctrl från jobbet och control87th hemifrån :D

Jag tog hela ATPL paketet, IR-paketet är i princip 2/3 av det jag läser. Beroende på om och vad man tycker är svårt (För mig var metereologin svår) så blir det naturligtvis olika mycket pluggande.

Min teorikurs är upplagd i tre delar, för IR skulle det blivit som de två första.

Del 1, ca 14 dagar på plats i Västerås och 20tim per vecka hemma i 10 veckor.
Del 2, ca 8 dar på plats och 12 tim/v hemma i 10 veckor.
Del 3, ca 8 dar på plats och ca 100h utspritt på 12 veckor hemma.

Tyvärr är frågorna (framförallt på skolproven) sådana att man behöver lägga ned ganska många timmar för att klara proven även i ämnen som man behärskar bra.

Min teori är förhoppningsvis klar i mitten av oktober. Jag hoppas komma igång med den praktiska skolningen snarast.
Control
87th Stray Dogs VFW


Magnus

QuoteOriginally posted by BEQ
Skulle vilja skaffa mig IFR-behörighet, men det tar alldeles för mycket tid i anspråk och vad jag har förstått får jag inte tillgodoräkna mig någon militär utbildning/tid trots att vi i princip alltid flyger IFR. Om jag inte minns fel måste man flyga 40 h under utbildningen och jag har ingen lust att ta tjänstledigt i ett halvår för detta ändamål.

Jag tror du har fel. Jag lusläste alla bestämmelser då jag tog mitt cert nu och det står exakt samma sak på PPL och IR. Det är upp till skolchefen att bedömma.

-------------------
BCL-C Kap 5.2 - Behörighetsbevis för IFR-flygning - IFR-bevis (flygplan)

4.4 Tillgodoräknande av militär flygutbildning

4.4.1 Sökande som enligt intyg från militär flygchef med godkänt resultat genomgått militär teoretisk och praktisk instrumentflygutbildning på flygplan eller helikopter motsvarande kraven ovan skall genomgå kompletterande teoretisk samt praktisk utbildning vid en godkänd flygskola samt avlägga teoretiskt prov (IFR-prov) och flygprov inför Luftfartsinspektionen. Utbildningen får förkortas efter skolchefens bedömning. (LFS 1995:53)

(LFS 1995:53)


Control87th

I fredags fick jag min första tur i en canard, har en 155MB film här:
ftp://nosigas.no-ip.com/longezdivx.avi

Klart coolt plan!
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



BEQ

Hoppas du har rätt Magnus. Ska undersöka det lite närmare vid tillfälle.

Andreas

Control: räknas det planet som ett experimentplan/hemmabygge (du förstår vad jag menar hoppas jag) ?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Control87th

Ja visst, det är en Rutan Long-ez. Enda sättet att få tag i en sådan är att bygga en själv från ritningar eller att köpa från någon annan som gjort det.

RAF säljer ej planer(ritningar längre) så de går för högre än nypris på ebay. Finns ett tiotal flygande i Sverige och gisningsvis 300-600 runt om i världen.

Såsom alla canarder som stabiliserar genom att lyfta framvingen, blir den jmf med ett traditionellt plan i samma storlek 15-25% effektivare iom att man slipper den nedåttryckande stabilisatorn/stabilatorn.

Denna kärra gjorde 125kt TAS på 1500ft med motorn på mycket låga 2050rpm.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Andreas

QuoteOriginally posted by Control87th


            Ja visst, det är en Rutan Long-ez.

Är det samma Rutan som gjort Spaceshipone?

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Control87th

#63
Yepp, one and the same :D

Intressant för oss Svenskar är att han högaktar vår Viggen. Det är den som fick in honom på Canardspåret. Först med Vari-Viggen, sen Vari-EZ, Long-EZ, Defiant och sen en massa skojjiga maskiner... nu på slutet SS1 och Det här longdistansplanet som Virgin sponsrade, som flög jorden runt utan mellanlandning.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW