News:

No significant change

Main Menu

Kapten zurgoth

Started by zurgoth, March 19, 2005, 10:21:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

#8
Det går att editera upp till iallafall x2048 genom att ändra i en av konfig filerna:
Från Subsims forum:
QuoteHow to increase Time Compression above 1024?
Go to "\My Documents\SH3\data\cfg\" and edit the file "main.cfg". Go under the heading [TimeCompression] and change the entry "Maximum=1024" to "Maximum=2048". Now you can go to 2048 time compression! Warning: could cause game instabilty on slower computers.

Appråpå skjutvinkeln så, ja sånära 90 grader som möjligt bör man träffa där man träffar så att säga. Spelet tar hänsyn till skrovlinjerna så det beror ju lite på vart man träffar, dessutom har de tidiga torpederna stora problem att explodera pga hur detonationsmekanismen var (miss)utformad vid bla höga vinklar men även annars. Och dessutom inte under 300 meter för då hinner inte torpeden armeras.
Bästa stället för tips är SUBSIM SH3 forum (finns bla en väldigt bra FAQ tråden som "sticky")



Obizzz

jag har skjutit en del torpedskott under 300m som har exploderat ända ner till 150 tror och det på full realism minus map updates. De skotten har varit nästan exakt 90 grader i sidan.

mina två första patruller var rätt händelselösa hittade ett par fraktare i varje men lyckades inte sänka dem med min usla torpedskjutning (i en IIA med 3 torpedtuber)

tredje patrullen var dock betydligt mer händelserik och jag sänkte 5st tror jag, intressant var att en blev skadad och gick under efter nån timme eller två, själv låg jag och avvaktade en bit därifrån och kämpade med att ladda in en extern torped så jag skulle kunna ge honom en dödsstöt men det behövdes aldrig :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Jotte

Intressant detdär med torpedernas minimum avstånd. 300 meter är det som nämnts på forumen. Då kan man ju alltid hoppas på närskotten mot jagarna ändå. :D

zurgoth

Usch!
Igår gick jag ned till botten (inte så dramatiskt i engelska kanalen kanske) med manskap och allt, var påväg hem efter en lyckad, sjunde patrull. Mitt patrull område hade varit BF15 så  jag cirklade runt där tills jag fått slut på torpeder och började min långa resa hem....

En destroyer fick nos på mig och gick in hårt med deepcharges och i engelska kanalen känns det LITE trångt, tog massor med skador och hade läckage, så jag valde att blow tanks och dra upp och försöka vinna med min kanon. Lyckades skjuta bort nån mast på destroyern men det var en lätt match för den att sänka mig :(

Gick till sängs och funderade över om jag kunde ha gjort nått annorlunda..... :D

Det här spelet är helt underbart....

Obizzz

Nej nu är det dags för min fjärde patrull någonstans i AM
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Jotte

Zurgoth, håll dig borta från Engelska kanalen, iallafall tills "våra" pojkar i armen kört över Frankrike. ;) Gattet Dover - Calaise är flitigt patrullerat verkar det som och som du sa där är inte speciellt djupt. Min smala räddning på min första patrull var att jag drog mig in mot Franska kusten i det hårda vädret (för vem är dum nog att gå in på ännu grundare vatten? :D ) och lyckades slinka ut med svansen mellan benen samma väg jag kom.  

Avslutade just min 2:a patrull till rutan AM79 och hade åter en nära döden upplevelse vid Skottlands östkust pga en C klass jagare som överraskade mig i dimman under återfärd mot Kiel. Tror ta mig f-n att det var samma jagare som jag försökte nita utanför Hartpool på förra patrullen. Undkom med lätt skadad från en nära miss av en av dess aktra torn. "Oj vad ljust det blev!" Som tur är har C klassen inga sjunkbomber så jag låg och kikade på honom via observationsperiskopet på 70 meters djup när han snurrade runt där upp med sitt sökarljus. :D

Sänkte "som vanligt" mest skepp med kanon när jag var i patrullområdet och torpederna använde jag till 75% påvägen dit och hem. :D

Hade stor tur norr om Scapa Flow på utvägen då jag träffade på 2 st C2 fraktskepp inom loppet av ett halvt dygn. Båda var segdragna rackare och krävde 2  torpedträffar var innan de gick under och även då sjönk de långsamt. Fashinerande att kika på hur de sakta tog in vatten och får slagsida och sätter sig med aktern för att till slut rulla runt medans de sjunker. De sjönk på likartade sätt men ändå samtidigt på markant olika vis. :)

Avslutade patrullen genom en avstickare ner till Themsens mynning där jag började jaga en radiokontakt och efter en halv natts farande kors och tvärs fick jag tillslut tag på "den", eller ja, det var en annan fraktare som jag hade hört också i området och inte den jag fått in via radio. Den jag tillslut hittade i den dåliga sikten (ca 700 meter) var en norsk kustfraktare..... och iom att den kom ifrån där den gjorde fick norrbaggen mina 2 sista torpeder. :D

Hade satt upp till 100% "realism" denna gången (88% sist, med automap update) och det var faktiskt riktigt kul att försöka sig på amatör plottning. :D  Riktigt spännande att bara försöka hitta fraktfartygen i det dåliga vädret nu under vintern med hjälp av hydrofonen. Rusa lite på ytan, ner lyssna, pejla och plotta, upp på ytan igen och rusa med korrigerad kurs osv. :)


Helt underbart spel. Något som jag saknat i flera år. :)

Obizzz

visst är det trevligt när de sjunker men jag torpederade en C2:a med min sista torped i engelska kanalen (nej jag tänker inte lyssna på dig jotte det var närmaste vägen hem :D)

C2:an fick rätt kraftig slagsida men vägrade sjunka irriterande när det blåser storm så man inte kan använda deck gun och man inte har några torpeder kvar.

du får lära mig det där med plottning så jag också kan köra 100% :)

funderade på att slå på externals och bara använda under sega sträckor för att få lite roligare utsikt.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Jotte

QuoteC2:an fick rätt kraftig slagsida men vägrade sjunka irriterande när det blåser storm så man inte kan använda deck gun och man inte har några torpeder kvar.

Ramma den jäkeln! :D

Quotedu får lära mig det där med plottning så jag också kan köra 100%

Har du en deathwish eller? :D Jag kan inte plotta riktigt, det är mest lite "logik" och rena gissningar.  Luppe kanske kan det där med plottning som gammal skogsmatros. :D