News:

No significant change

Main Menu

Problem, fårgor och tips?

Started by TrakDah, May 03, 2002, 13:50:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

Funderat...

Nu sitter en hoper av oss här på en ny Cougar och änndå är det relativt tyst i forumet. Är det ingen som har problem, frågor och tips???

Visst, det finns ett par trådar, men med tanke på nyhetens storlek och art borde det - trodde jag i alla fall - vara mer att tala om...

Ingen som kikat på logisk programering t ex?

/TrakDah

Snajper

Jag hoppas kunna sätta mig in i min sticka nu till helgen (om inget annat dyker upp :-OO)...
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Fancy

Det enda problemet jag har är att jag inte får stickan tillräckligt "hård" spelar ingen roll hur mycket jag än spänner sexorna :(

Fancy out!

Bean

Alla sitter väl hemma och efterdrar skruvar och, eh, muttrar (ja, jag vet att den är stulen från IKEA-reklamen, men jag kunde inte låta bli). Fick min med postpaket idag, Horido! TACK Petter.  8)

ââ,¬Â¦and the Bean plunges into the soil

Dewe

QuoteOriginally posted by ctrl

Jag har problem!!!

Jag vill använda en profil till SP3 som frugal gjort. allt är topp med frugal har skapat en egen keymap till F4 som inte innehåller tangenterna för roder. Jag skulle vilja att ANT blir roder när jag håller in S3. Som nödlösninh tar jag gärna att ANT är analogt roder hela tiden... lyckas inte!

/ctrl

ANT som analogt roder funkar fint för mig:

a) I Cougar Control Panel (CPP) mappar du om Rudder till axel 4. Ett klick och axlarna byter plats. Rudder är axel 6 som default.

b) Klicka "Apply" och kontrollera att Axis Response ändras till "User mode". Detta krävs för att Cougarn ska ta hänsyn till att du swappat axlar. För övrigt återgår Cougar till default efter varje omstart - det kan du ändra under fliken "Startup & Calibration".

Provflyg med en ren joystick-fil, så att du eliminerar alla andra eventuella fel.

Funkar? Bra, då tar vi tag i hur S3 kan användas för att skifta mellan roder och antennkontroll. Återkommer i den frågan.

Funkar inte? Dags att felsöka...

/Dewe

Dewe

Måste säga att Cougarn är supertrevlig att programmera! Jag som bara haft CH-spakar att leka med är mycket positivt överraskad.

Så här konfigurerade jag ANT för att använda skifta funktion med S3:

ANT /I UNLOCK(ANT)
/O LOCK(ANT, LASTVALUE) 1 14 TiltRadarUp TiltRadarDown CenterRadar - FORCE_MACROS

Inte helt självklart att man kan klämma in en LOCK/UNLOCK direkt i ett Axis statement, tillsammans med ett digital statement. Men det fanns faktiskt ett exempel i manualen, och det funkar ju klockrent.

På min Cougar är det en liten fördröjning (~1 sek) för UNLOCK, men jag tror inte att det ger några problem.

Dessutom rekommenderar jag att använda profiler för att konfigurera spaken när du laddar upp en joystick-fil från Foxy. Annars hamnar spaken i default-läge för Axis Response efter varje uppladdning. Skapa helt enkelt en profil från CPP och referera sedan i .tmj-filen med något som liknar:

USE PROFILE Dewe_F4.tmc (AUTO)

Happy programming, :p
/Dewe

Dewe

QuoteOriginally posted by TrakDah

Ingen som kikat på logisk programering t ex?

Jomenvisst. En enkel fix (som diskuterats i annan form på Frugals World) är att få S3 att funka lite smidigare. När man använder /I och /O i sin programmering kontrolleras S3s läge bara då en tangent trycks in. Du kan till exempel inte hålla in en tangent och sedan trycka in S3 för att aktivera /I eller/O.

Men med logisk programmering går detta alldeles utmärkt. Till exempel, om jag håller H2U nedtryckt (dvs hat 2 uppåt) och sedan trycker in S3 så aktiveras logiken och jag får rätt funktion att aktiveras:

DEF X1 H2U AND S3
    DEF X2 H2U AND NOT S3

BTN X1 Gunsight_View_Toggle
    BTN X2 /H View_Forward

H2U tillsammans med S3 ger X1, dvs Gunsight_View_Toggle, och H2U utan S3 ger bara View_Forward. Funkar fint att hålla in H2U och toggla med S3!

Frågor?

/Dewe

Dewe

QuoteOriginally posted by ctrl
Kommer en rapport om framgång/nederlag senare ikväll.

BTW, kommandon TiltRadarUp etc refererar bara till min makrofil. Men det missade väl ingen... :-)

TiltRadarUp = F7
TiltRadarDown = F5
CenterRadar = F6

/Dewe