News:

No significant change

Main Menu

Flyg med framtid, nå

Started by griffin, November 19, 2004, 18:19:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Flyg med framtid 2004, konferens på City Conference Center i Stockholm.

Undrar bara om någon av en händelse skall dit? Tänkte att om nån mer av en händelse skall dit så kan vi ju stämma träff och säga hej åtminstone.

Är det nån som inte skall åka men som tycker det verkar intressant titta vidare på bif. länk, vet ej när anmälningstiden går ut. Vet faktiskt inte ens vad det kostar, blir bjuden själv. Men programmet är intressant vad det verkar, speciellt att få höra både Airbus och Boeing berätta om sina senaste projekt.

Läs mer här: http://www.flygtorget.se/nyheter/kalender/kalenderdetaljer.asp?ID=2507&KatID=10

mvh Jens
snappahead

ft

För övrigas information så är jag också där. Wheee!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Jahopp.

Det var en trevlig tillställning hur som helst. Det dryftades en hel del intressant men mest intressant var föredraget om Human Interfaces, det kan ft betydligt bättre redovisa misstänker jag :D

Mest underhållande var dock Airbus genomgång av A380. Titeln på föredraget var lite missvisade för det sas bara lite om denna maskin på slutet. Mesta delen av tiden stod föreläsaren och slog näven i bordet till varannan stavelse när han utförligt, genomgående och omsorgfullt bashade Boeing till fotknölarna. Faktum var att mer sas om Boeings dreamliners svagheter än 380's styrka. Nästan i alla fall. Det var en halvtimme av insensiv marknadsföring av Airbus framgångar och Boeings svagheter jämntemot Airbus. Mycket fokus på försäljningsframgångar och vi missade inte på nåt sätt kurvan där man såg Airbus korsa Boeings.... Jag tror inte något som sas om Airbus produkter inte jämfördes med Boeings för att sedan kora vems design som var bäst. Allt som allt var det lite nytt om Airbus men en mycket underhållande genomgång av deras produktlinje, där underhållningen främst bestod i  Airbus minst sagt ogenerade inställning till konkurrenten.

Boeing däremot, som intressant nog talade efter, tog det hela med kyla. Han körde i princip sitt race om 7E7 Dreamliner utan att bemöta alla utspel annat än genom små kommentarer som var så pass subtila att de endast kan ha syftat till att påvisa att han lyssnat på Airbus men inte ville gå in på den biten. I övrigt var det intressant att höra Boeings filosofi kring deras nya projekt. Det finns säkert de här som är betydligt mer insatta än vad jag är så jag skall inte gå in på det. Kort och gott kan sägas att jag spontant slogs av att det fokus man lägger på Dreamliner verkar vara sådant som Airbus *inte* lägger fokus på, allt för att profilera sig. Ord som "passenger experience" and "cabin climate" förekom frekvent. Man satsar på att minska effekterna av jetlag och göra resandet mer komfortabeln med allt från ljussättning, ökad luftfuktighet etc etc. Sist men inte minst ställdes frågan till Boeing om Sonic Cruiser... svaret var väl ganska ödmjukt men det poängterades att mycket av arbetet med denna maskin gått in i 7E7 Dreamliner på något vis.

Gick sedan på en flott middag på kvällen men jag var väl den enda kring 30, de flesta andra var väl i alla fall en eller flera decennier äldre. Men det var intressant det med.

Så kan det gå :D
snappahead

Bax

heeey.. intressant läsning, tack griffin !
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Mr Jim

griffin>Intressant, ungefär som när jag besöker folk och försvars konferenser, brukar vara den enda under 30 där också ;)

Fick du nåt gott käk och chans att snacka med nån höjdare?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Käket för förstklassigt, men det var prislappen med. :D om jag förstod det rätt. Vi åt ... hälleflundra eller nåt i den stilen till lunch, kokt potatis och sparris. Nån fin firre iaf. På kvällen dukades det upp på Stallmästargården i Solna och på menyn var nån hummer/kräftsoppa med kräftstjärtar, sedan rådjursfilé och till efterrätt hemlagat vaniljglass med rårörda hjortron. Synd att man körde bil (hem till Norrköping dessutom!) för dryckesutbudet var lika digert på kvällen.

Höjdare... dessvärre inte, inte personligen i alla fall. Det var 500 pers där och alla utom jag (misstänker jag) med professionell anknytning till flyg i Sverige. Så möjligheterna att brösta sig fram i massan kändes tyvärr begränsade. Det var ju dock intressant att lyssna på ovan nämnda som skickat i Boeings fall Stephen D. Ford med den fina titeln Director Europe, Boeing Commercial Airplanes Group och i Airbus fall Adam Brown titulerad VP Commercial Division Airbus Industries.

Vidare hörde jag lite av Nils Gunnar Billinger tillträdande GD på Nya Luftfartsstyrelsen. Kom in på sluttampen där men det var intressant. Mycket intressant var också Jan Palmérs anförande om det europeiska regelverket. När man hört det förstår man varför flyget har problem... man uppmuntrar inte direkt flygandet om man ser till den byråkrati och de avgifter som läggs på flyg i jämförelse med andra transportsätt. Det var en riktigt intressant uppställning med hur priset på en "lågprisbiljett" var fördelat. Mycket avgifter blir det kan jag säga, och mer kommer det bli om de får som de vill. Skall se om jag kan få fram siffrorna, för de var högst intressanta. Lika intresannta var siffrorna kring stöd och subventioner till tåg jämfört med resten av transporterna...


I övrigt, träffade ju FT, det är alltid trevligt. Så höjdare blev det alltid ;)
snappahead

ctrl

Om du bor vid en väg och en full tradarchauför kör sin lastbil in i ditt hus och på så sätt dödar dina barn samt invalidiserar din fru, vad får du och din fru då för skadestånd?

Om du bor vid en väg och en full pilot flyger sitt plan in i ditt hus och på så sätt dödar dina barn samt invalidiserar din fru, vad får du och din fru då för skadestånd?

Om du bor vid en järnväg och en full banarbetare chabblat med en växel och fått ett tåg att spåra ur och  åka in i ditt hus och på så sätt dödar dina barn samt invalidiserar din fru, vad får du och din fru då för skadestånd?

Vem betalar i de olika fallen, Varför är det skillnad på beloppen... Varför straffas flyget på så många sätt jmf. andra trafikslag.

Varför får jag serva den buss jag kör betalande passagerare med själv eller av vem som helst när ett flygplan jag flyger betalande passagerare med måste servas av en verkstad med jämförelsevis otroliga krav på sig.

Varför påstås alltid flyget vara så miljöfarligt, hur mycket drar det per sträcka och passagerare. Jämför ex. en bussresa och en flygresa mellan sthlm-gtb. Tågets placering beror på hur mycket man värderar yta och buller över en stor yta. Det är konstigt att det alltid verkar bo inressanta grodor och annat där en väg planeras dras fram men inte där ett spår planeras.

Den gamla tesen, 1km tågspår eller väg tar dig 1km, 1km landningsbana tar dig vart som helst :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Lupson

Ctrl har talat!

Fast när det gäller säkerhetsrestriktioner och flyg kom jag att tänka på Disclaimern Sun skickar med sin Java SDK:

"You acknowledge that Licensed Software is not designed or intended for use in the design, construction, operation or maintenance of any nuclear facility. "

För några år sedan gällde också "Air traffic control system" minns jag med bestämdhet...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X