News:

No significant change

Main Menu

Apråpå försvunna trådar

Started by griffin, October 12, 2004, 15:27:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Nej, vill inte återuppta låsta trådar eller något sådant. Men den senaste tidens händelseförlopp får mig att återigen fundera på något som i sammanhanget är aktuellt...

Känner ni till Internet Archive? De arkiverar internet, ganska ambitiöst men gör några sökningar så får ni se själva. Det är enkelt att få sin sida arkiverad där (räcker nästan med att ha den tillgänglig på nätet, i alla fall för mig - men man kan be dem lägga till med).

Att ta bort sidor däremot är en annan femma, åtminstone sist jag kollade. Det krävs en skriftlig ansökan och man måste vara upphovsrättsman till sidan. Låter kanske inte så konstigt men tänk efter vidderna av detta.

Ponera att man t.ex. inför en lag som ... tja, låt oss säga hindrar folk att hänga ut personuppgifter till höger och vänster. Vi kan kalla den FUL. Låt oss vidare anta att alla laglydiga medborgare i detta land som FUL införs i ändrar sina hemsidor för att slippa hamna i en fängelsehåla. In kommer internet archive och vips kan man läsa sidan i oförändrat skick med ev. bilder och allt utan att man ens visste om det än mindre medgivit det. Vad värre är ligger innehållet på en server vars placering inte innefattar det land där FUL gäller. Har man dessutom inte haft turen att själv stå bakom innehållet helt och fullt får man inte ta bort det därifrån heller. Illa.

Ser många problem i detta. Tänk bara på länder som inte har hård (eller åtminstone anna) syn på t.ex. barnporr. Eller varför inte folk som gör inlägg på forum men sedan tvingas (av en eller annan orsak) göra avkall på sina texter...

Nu tror jag inte nosig han läsas in under just denna korta period, vet inte ens om de läser in forum, men det är tänkvärt. Vidare vet jag inte hur policyn lyder nu, men när Internet Archive var lite häftigt och hett mailade jag och frågade om ovansteånde problematik. De besvärade sig inte ens att svara. Men min gamla hemsida, den hade de!

Så tänk på det när ni publicerar saker, det räcker inte alltid med att ta bort det...



snappahead

Lupson

Hade totalt missat hela "klippt-tråd" diskussionen...blev minst sagt förvånad när jag skulle maila länken till min flygintresserade far (som någon säkert minns från studiebesöket).

Griffin: Helt klart intressant aspekt du tar upp gällande Internet Archive.

Allmänt: Jag minns inte hurvida jag skrev något i den omtalade tråden eller inte - men precis som Griffin ser jag ogärna att något jag skrivit tas bort utan förekommen anledning. I detta fallet hade en bättre lösning varit att klippa väck all känslig text och sedan låsa tråden med en orsaksbeskrivning.

Jag är f.ö. väldigt intresserad av vem som kan tvinga "Nosig" att klippa i sina trådar. Om någon av de inblandade här på forumet uttryckligen bett admin om att klippa tråden har jag full förståelse för det. Om däremot en extern myndighetsperson censurerar något som tidigare nämnda personer anser vara "okej" - då tycker Nosig seriöst skall överväga att flytta servern utomlands.

Ett sista alternativ kunde varit att skapa en "medlemssektion" på forumet dit endast registrerade och godkända medlemmar äga tillträde. Detta är ganska vanligt på olika forum (Betatest-avdelning, Scenario Design etc.) och funktionen finns säkert inbyggd i OpenBB-mjukvaran. Vem som skall "godkänna" folk är en annan fråga.

Jag vill återigen poängtera att självpåtagen censur är en helt annan femma än extern i mina ögon.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Phlerp

@Lupson: Som jag förstod hela den här "affären" så var det trådskaparen själv som tog bort sitt inlägg med följden att hela tråden försvann och alla inlägg med den. Det var alltså INTE så att någon valde att helt elakt radera alla inlägg, utan det var mer fågan om en följd av hur forumet rent tekniskt hänger ihop.

Andreas

#3
Ja dom kan dyka upp i andra sammanhang......

edit: länk borttagen. det ska inte skyltas med något som inte var tillåtet på detta forum
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Obizzz

början av tråden var ju ganska rolig iaf
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Snajper

QuoteOriginally posted by Lupson


            Hade totalt missat hela "klippt-tråd" diskussionen...blev minst sagt förvånad när jag skulle maila länken till min flygintresserade far (som någon säkert minns från studiebesöket).

Griffin: Helt klart intressant aspekt du tar upp gällande Internet Archive.

Allmänt: Jag minns inte hurvida jag skrev något i den omtalade tråden eller inte - men precis som Griffin ser jag ogärna att något jag skrivit tas bort utan förekommen anledning. I detta fallet hade en bättre lösning varit att klippa väck all känslig text och sedan låsa tråden med en orsaksbeskrivning.

Jag är f.ö. väldigt intresserad av vem som kan tvinga "Nosig" att klippa i sina trådar. Om någon av de inblandade här på forumet uttryckligen bett admin om att klippa tråden har jag full förståelse för det. Om däremot en extern myndighetsperson censurerar något som tidigare nämnda personer anser vara "okej" - då tycker Nosig seriöst skall överväga att flytta servern utomlands.

Ett sista alternativ kunde varit att skapa en "medlemssektion" på forumet dit endast registrerade och godkända medlemmar äga tillträde. Detta är ganska vanligt på olika forum (Betatest-avdelning, Scenario Design etc.) och funktionen finns säkert inbyggd i OpenBB-mjukvaran. Vem som skall "godkänna" folk är en annan fråga.

Jag vill återigen poängtera att självpåtagen censur är en helt annan femma än extern i mina ögon.

Jag kan bara prata ur ett rent personligt perspektiv...

Servern som Nosig ligger på är min, jag ansvarar för innehållet och om någon postar nått olagligt/olämpligt (gränsfall) är det jag som står som ansvarigutgivare. Jag förstår din åsikt att du vill ha ett fritt forum där allt (även kontroversiellt) kan diskuteras, men jag är inte beredd att ta risken att råka illa ut bara för att jag är "snäll" och upplåter en server, bandbredd och arbete helt gratis...

Jag tänker inte ta upp vem som "tvingar" oss att klippa i trådar utan säger helt enkelt att vi "frisserar" trådar utifrån dom lagar, förordningar, önskemål från författare och det sunda förnuft vi anser oss inneha.

Jag tror att det enda sätt att få Nosig åt det hållet du förespråkar är att starta en förening med aktiva medlemmar som kan driva det hela... Och om sanningen ska fram så har Mr.Jim och jag redan påbörjat funderingar kring ett överlämnande av Nosig...
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

griffin

Förstår.

Överlämnande... utveckla gärna.
snappahead

ft

#7
Föreningsdiskussionen igen. Ni vet var jag står i frågan. :D

Jag föreslår att intresserade tar upp den över en pizza (eller en öl, om tid finnes till dylika förlustelser) i Halmstad. En grundprincip bör, enligt mig, vara att föreningsmedlemskap inte är nödvändigt för att delta i det vi gör idag. Däremot kunde en föreningsstruktur addera medvärde för de som väljer formellt medlemskap, i form av en fastare bas att stå på vad gäller studiebesök m m.

--- Tillbaka till ämnet ---

Jag tycker att vi kan lägga locket på frågan om vem som har synpunkter i vad som kan stå i NoSiGs forum. Det finns uppenbarligen en mängd spekulationer men faktum är att det är vi själva, i form av några medlemmar som fattat de besluten, enbart rörande vad de själva har bidragit med! Det är klart att vi skall bifalla detta! All heder åt de som genomförde det! Jag skulle inte vilja delta om vi inte hedrade varandras rätt att bestämma över vårat eget deltagande, även retroaktivt när så är motiverat.

Att det sedan i och med forumets konstruktion, för att hålla trådarna begripliga och p g a att en del svar är lika informativa som inläggen de svarar på innebär att även en del inlägg av andra personer stryker med är beklagligt men ett faktum vi får leva med.

------------

Edit: Angående Frugaltråden, är inte det där samma kille som för ett tag sedan hävdade att Gripen stod sig slätt mot F-16, när F-16 och Gripen stod mot varandra i diverse uppköp? Han verkar ha ändrat ståndpunkt ganska radikalt! :D

Tolkning: Det senaste USA har är alltid bättre än allt annat. Det näst senaste behöver inte vara det. När det senaste blir det näst senaste påverkar det inte detta förhållande, det som nyss var det senaste och alltså bättre kan då vara det näst senaste och sämre.

Wow! Gör killen till president! ;)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus