Licenser för att använda flygplan i simulatorer?

Started by ft, October 12, 2004, 10:56:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

ft

Speltillverkare köper licenser att återge flygplan

BAE cashes in with games groups

BRITAIN'S leading aircraft manufacturer has discovered there is a far easier way of making money than sweating for years over troubled Eurofighters and Nimrod patrol planes - licensing images of its planes to computer games makers.
BAE Systems has signed two deals with software firms that want to use images of its aircraft.

It is expecting to make at least Ã,£250,000 from just one game, Namco's forthcoming PlayStation 2 title Ace Combat 5, which includes images of Tornados, Eurofighters, Hawker Sea Harriers and Nimrods.

The second deal is with Konami for its Air Force Delta Storm game for Microsoft's Xbox. Planes featured in this include such oldies as the Spitfire, Sea Vixen, Lightning, Buccaneer, Vulcan and even the cancelled TSR2.

There has been hardly any relationship between aircraft makers and computer games producers until recently.

However, the games have become so realistic and the virtual aircraft have started to look so like the real thing that infringement of intellectual property rights has become an issue.

The move to pay royalties comes after US defence group Lockheed Martin threatened legal action against games makers using its aircraft portfolio in their software.
Rather than face the same problem in Britain, Namco decided to do a deal with BAE, which has since aimed a sales pitch at other games makers.

'We haven't had to do a great deal,' admitted BAE spokesman Mike Sweeney. 'A Namco representative met us at lunch at the Farnborough Air Show, said he'd like to pay us a royalty for using images of our combat aircraft and that was it. We make hundreds of thousands for relatively little effort.'

Det här kan innebära problem om det blir det nya sättet att göra saker på. Alldeles bortsett från en fördyrning av spelen så kan vi få se simuleringar av ââ,¬ÂF-61 Frighteningââ,¬Â Falcon, på samma sätt som racingsimulatoranvändare tvingats leva med Willis och Ferriro i s f Williams och Ferrari.
Det förvånar mig lite att flygplanstillverkarna inte ser det som gratis PR att få sina flygplan avbildade i datorspel. Ptja, så länge det inte är som den lede fi, så klart...

Den verkligt oroväckande legala precedencen är väl däremot den för freeware och små payware-tillverkare i tredje ledet!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

Undra om SAAB någonsin skulle kunna driva en sådan sak i en svensk domstol, om dom nu skulle komma på den dumma idén att göra det. Nog för att jag starkt förespråkar upphovsrätten, men det måste ju finnas gränser. Jag har väldigt svårt för att man skulle kunna t betalt för att jag skulle få använda foton eller för den delen 3D modeller som jag gjort själv av ett flygplan som någon annan designat och tillverkat. Var drar man isf gränsen? Implikationen ser jag isf som att all form, av åtminstone kommersiellt användade, av avbildningar av verkligheten (foto, målning, osv) blir helt omöjlig eftersom det hela tiden finns någon annan som äger rättigheterna. Dessutom skulle man kunna hävda att piloten som sitter i plant också har del av rättigheterna eftersom han nog får sägas utöva åtminstone någon form av konsthantverk vid en flyguppvisning

Som jag ser det är mina 3D modeller eller foton från flygupvisningar frukten av min betraktelse av verkligheten. Inte en kopia av vad en flygplanstillverkar tänkt ihop och tillverkat. Flygplanstillverkarens syfte med sin produkt är inte heller att tillverka ett konstverk eller en simulator så jag har svårt att se hur man kan göra intrång på deras "skapelse". Dessutom är det ju ingen simulatortillverkare som försöker göra gällande att tex F16 är tillverkat av dem själva.

Samtidigt kan jag till viss del förstå flygplanstillverkarna. Om de har upphovsrätten och de genom den kan tjäna en extra hacka, så varför inte. Även om jag nog anser att de biter sig själva i svansen. Om jag samplar någon annans musik för att använda delar i min egen musik har jag inte då gjort mig skylldig till någon form av stöld? Förvisso, men om jag tar ett foto på någon som råkar stå på Götaplatsen i Göteborg måste jag då betala royalty till Milles (iofs är han död) för att Poseidon är med på bilden? Det är ju inte precis så att jag utgett mig för att vara konstnären som tillverkat statyn, och jag har inte försökt sälja kopior av statyn.

ft

I Sverige tror jag inte det är möjligt. Men i andra länder, där allt är möjligt - bara man kan finansiera det... ptja, vem vet?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

En sak slog mig just. Tänker de göra likadant med de som tillverkar plastmodeller?

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att detta var anleningen till att F104:an inte hade varken Lockheed eller Starfighter utskrivet i SFP1. Tydligen gick det bra att ha planet och den militära beteckningen F104 med i simulatorn, men Lockheed och Starfighter är copyright.

Swede

Det är ju urtöntigt!

hmm men en 3D modell kan man ju inte få samma gäller plast modeller, så kan man inte få dem exact som orginalet... tror inte att varje flygplans individ är helt exakt heller.

Då borde det ju inte räknas...

granQ

Quotemen om jag tar ett foto på någon som råkar stå på Götaplatsen i Göteborg måste jag då betala royalty till Milles (iofs är han död) för att Poseidon är med på bilden? Det är ju inte precis så att jag utgett mig för att vara konstnären som tillverkat statyn, och jag har inte försökt sälja kopior av statyn.

blev det inte så nu då? Läste för ett bra tag sen om det var uppe i EU (och därför i slutändan i sverige). Exemplet var dock att om du tog kort på ett torg där en konstnär går förbi med en tavla som fastnar på bilden så blir han ägare av fotot.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)