Mer frågor: lufttankningssystem?

Started by griffin, September 21, 2004, 14:25:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

När vi ändå är i farten och ställer frågor till höger och vänster...

Vad jag förstått finns det två system för lufttankning (nu talar vi "väst" här). Jag undrar kort och gott vad som skiljer dem åt (mer än det uppenbara)?

Lite utförligare: Det ena systemet är det med boomoperators där mottagaren öppnar en lucka. Sedan har vi det andra systemet där mottagaren fäller ut ett rör och häktar på det på en slang från tankern.

Det enda jag kan se är systemet med boomoperator verkar mest finnas på flygplan i US airforce medans det andra används av US Navy samt av NATO i allmänt? Stämmer detta?

Vad är bakgrunden till dessa två system? Varför finns två menar jag? För- /nackdelar?
snappahead

BEQ

Från höften:

Bom används som sagt bara av USAF. Fördelen med det system är att det kräver mindre av föraren eftersom operatören flyger bommen till kontakt med flygplanet. Vad jag kan minnas levereras också bränslet med ett högre tryck, vilket lämpar sig för att tanka törstiga flygplan. Nackdelen är att varje flygplan bara kan ha en bom. Dock medför de flesta även tratt och slang.

Tratt och slang används av alla andra användare, inklusive "öst"staterna. Upp till tre system kan bäras per flygplan, vilket medger att fler flygplan tankar samtidigt. Nackdelen med detta system är främst att det kräver mycket mer föraren för att få kontakt. Dessa system fungerar också för buddy-refueling. Tratt och slang är också mycket billigare i drift och eftersom det är så spritt inom NATO and friends förefaller det också vara det bästa systemet att välja om man inte vill vara totalt beroende av USAF:s goda vilja.

Jag har semester den här veckan, men när jag börjar jobba igen kan jag kolla upp lite mer.

griffin

Det var som jag trodde då... men jag lär mig gärna mer vid tillfälle ja tack! :D
snappahead

SledgeHammer

Tratt och slang är ganska nyttigt om man vill tanka helikoptrar...
Mvh  - Stefan -


Obizzz

hehe jo, har för mig andreas hade ett fint filmklipp på lufttankning av helikopter där det gick lite snett.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

SledgeHammer

Tja, enda säkra ställer med bom vore en tankanslutning i rotoraxeln. Lycka till om vädret inte tycker om dig.
Mvh  - Stefan -


Horizon

QuoteOriginally posted by Obizzz


            hehe jo, har för mig andreas hade ett fint filmklipp på lufttankning av helikopter där det gick lite snett.

Har själv ovan nämnda film. Piloten i helikoptern missar tratten (det verkar var lite blåsigt) och puttar lite för kraftigt på spaken vilket medför att han med rotorn klipper av sin egen "tankbom". Ser ganska galet ut... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO