Vi behöver installationsanvisningar...

Started by griffin, September 01, 2004, 11:10:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

...uppdaterade, aktuella och centraliserade nånstans här på forumet eller på hemsidan!

Låt mig förklara: vi har forum för ett antal spel, de flesta börjar få lite tid bakom sig och mängden patchar och mer eller mindre "nödvändiga" add-ons stiger, med Falcon som det mest extrema (?) fallet i ena änden... och för oss som inte gör ominstallationer varje dag är det lätt att glömma detaljerna... och för nybörjaren är det ibland direkt avskräckande att försöka komma igång.

Jag saknar ett centralt ställe där det finns enkla instruktionser för nyinstallation av spel. Informationen finns för den som orkar och kan söka, om inte här på forumet så på andra forum. Men som god flygsimsida med ambitioner på att vara nordens främsta (eller hur?!?!) borde vi ha det sammanställt någonstans.

Det finns aktiva och kunniga inom varje spel så det kanske handlar om att sammanställa redan befintliga manualer. Jag står gärna för detta arbete om ni andra bidrar med er kunskap och era länkar :) Kanske finns det en sådan här sida men är den up-to-date i så fall? Skulle hur som helst vilja ha en nosig version av en sådan sida i alla fall, med just de spel och patchar vi berör och lirar här!

För att göra det extra lättläst bör det vara på ett standardiserat sätt. Jag kan stå för detta med. Utifrån egen erfarenhet skulle jag vilja se följande med på en sida som förklarar hur man installerar ett visst spel:

Länksektion
Ett antal länkar till sidor med de patchar och add-ons som är aktuella om man vill lira spelet. Det bör framgå vad det är för något och varför man behöver det, och om det är nödvändigt eller enbart frivilligt och om det är något som är arkitekturberoende (t.ex. patch för vissa typer av grafikkort enbart) etc. För en som vet hur man gör men inte kommer ihåg var alla saker finns eller vilken ordning saker skall vara är denna sektion det enda som skall behövas (för jag tycker ordningen på listan här bör stämma överens med en eventuell installationsordning)

Systemkrav/info sektion
Mest för de som är nya: vilka systemkrav finns? Eller snarare, om det är nåt som avviker från vad man kan förvänta sig och kanske främst mjukvara... Här vill jag även ha med senaste patchen som spelas. Man skall snabbt kunna se vilken patch som gäller för ett visst spel och om det är annan info om spelet som är relevant.

Installationsanvisningar
Kortfattat om vilken ordning patchar och annat skall in, gärna med referenser till länksektionen. I vissa fall (t.ex. Falcon) så kanske man kan skippa denna sektion och referera till någon befintlig eftersom det är så pass mycket information, alternativt om ingen relevant finns att tillägga enbart referera till länksektionen.

Läsvidare sektion
Ev. några länkar för den som vill veta mer

Jag tänker mig en sådan här sida för varje spel som har en egen sektion här på forumet och jag vill inte ha nåt onödigt krångligt och utförligt men väl komplett speciellt map länksektionen. Skall bara vara att gå in och tanka hem de länkade filerna och smacka upp dem i den ordning de står om man vill det, och för den lite mer osäkre så finns anvisningar där så behövs.

Vad säger ni? Allt ni behöver göra är att skicka mig PM med det ni vet behövs för just ert favoritspel (gärna med länkar) och viktigast av allt: tips om sådant man kanske inte måste ha men "bör" ha. Själv vet jag t.ex. att MFS2K4 samt SFP1 har en hel del godis som man visserligen inte måsta ha men som ökar värdet mångfalt... själv glömmer jag jämt bort vad och framför allt var allt detta godis finns. Det "nödvändiga" kan jag läsa mig till själv även om det underlättar om jag slipper genom att få hjälp från de som vet.

Resten gör jag. Vad säger ni?

snappahead

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

#2
Det är en bra start. Är den fortfarande aktuell?

edit: precis nåt sånt jag tänkte i struktur och omfattning! Hade inte sett den tidigare faktiskt. Men som sagt, är den aktuell/komplett?
snappahead

Andreas

ska kanske låta ctrl svara på den frågan. men den tar ju upp sp4.1 och bms data 1.3 samt bms 2.0 så den är högst aktuell i mina ögon iaf :)

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

Glömde att skriva det i min första post. En väldigt bra idé Griffin!

För EECH/EEAH finns det hjälp här:
http://www.simhq.com/_forums/quickref_30.html
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

Det där sista ("uppdaterad .exe") får du gärna förklara närmare Ctrl.... Rör det sig bland kulisserna, eller är det bara en önskan från din sida?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Okej... första steget är att sammanställa *befintlig* info, så kan vi uppdatera senare.... Vi snackar inte bara Falcon här; OFP, SFP1, MSF20xx/CFS, etc etc...

Jag vill ha er hjälp med att sammanställa länkar till saker ni anser är "bra att ha" eller "inte nödvändiga men väldigt trevliga" till era favvospel som dryftas här på nosig. I andra hand sånt som man "måste" ha, t.ex. patchar och deras versionsnr.

Själv kommer jag då roa mig med att sammanställa allt detta så kan ni se vad jag gjort sen och korrigera. Är det sen bra smackar vi upp det och uppdaterar efter hand det behövs.

Och nej, ni behöver inte nödvändigtvis skicka PM, ni kan posta här med så alla ser vad som försigår. Men lite av detta arbete kommer jag hur som helst göra oavsett vad som händer eftersom jag efter ominstallation av OS kommer behöva skicka in alla spel på nytt... då kan jag lika gärna dokumentera allt och se till att andra har glädje av det. Det svåra och mest tidskrävande är att i spel som t.ex. MFS eller SFP1 få en överblick över alla community add-ons och liknande som gör spelet lika roligt och snyggt som alla talar om/visar på sina screens... och det med minimal ansträngning/antal ominstallationer... det var så det började.

Har mer än en gång (per spel) gått igenom denna process och tänkte att det är så onödigt. Varför inte ha allt på samma ställe menar jag...

Men nu skall jag fixa upp Nosigs septemberkalender :D
snappahead