News:

No significant change

Main Menu

Myten om rundade kablar

Started by F16_Filur, August 19, 2004, 07:24:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Fancy IDE leads - The Terrible Truth

"The maximum cable length you're meant to use for any ATA interface - any kind of modern "IDE" drive - is 457mm, according to the official specification. That's 18 inches.

This length limit applies to 40 and 80-wire cables alike. 80 wire cables also can't be any shorter than 254mm (ten inches), by the way.

If you're planning to put two drives on a cable and work 'em hard in UDMA/100 mode, then I wouldn't do it with any 600mm cable, if I were you."

--------------

Short rounded IDE cable -- important for cooling?

-------------------

Tyckte själv rundade lät trevligt i teorin innan jag provade. Ser rätt illa ut med den mellankontakten som bara hänger där om man kör med endast en disk. Kan vara kärvt att få i den i en andra också. Verkar vara mycket smartare att lägga ner lite jobb på att vika och arrangera flatkablar för bästa genomströmning. Att tvinna trådarna verkar inte heller vara helt sunt.

Den här biten slipper man ju med SATA. Har själv haft problem med en Seagate disk som satt på en rundkabels mittenkontakt. Den kopplades ur emellanåt :-/.

Nån som har bra tips på var man köper dem billigt nu? JME säljer dem inte längre, och jag betalade 80:- st på Komplett nyligen. :-(

SledgeHammer

Köper vad?

Sen så är kablarna platta av en anledning. Börjar man skära isär och bunta ihop så sabbar man lite elektriska egenskaper också.
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Jag syftade på att köpa platta IDE-kablar. Verkar svårt nu.

Hur menar du med att skära isär? Det nämnde jag aldrig. Sen är de flesta flata IDE-kablar vikta några gånger redan i förpackningen.

Några bilder på ett arrangemang:
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=6127

Horizon

Såg snyggt ut! Det går att arrangera fint i lådan, om man bara ger det lite tid... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Väldigt ofta så är runda kablar en isärskuren flatkabel som är inbakad i krympslang/strumpa.

Brukar inte vara några problem att vika flatkablar, se upp bara om du viker den över en metallkant. Både vasst och kan bli störningar.
Mvh  - Stefan -


Rivvern_

Klart du inte ska skära sönder dem! Då funkar dem ju inte!!  :-OO

Horizon

Jag hoppas verkligen att du var ironisk nu River... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names