Senaste nytt från telekrigsfronten...

Started by Magnus, August 15, 2004, 02:35:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

samt hur man säger till journalisterna att filma i rätt vinkel så man får med både soldater och flagga :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Faktum är att inget kan ersätta "the real thing". Inga simulatorer, ingen lös ammunition, ingenting.

Jag såg en intervju med en engelsk soldat strax innan de och jänkarna skulle gå in i Irak (senanste gången). De hade just fått börja öva med skarp ammunition till några hyfsat nya pansarvärnsrobotar eller något liknande (kommer inte ihåg vilken). Och det var först då, ett par dagar innan de blev allvar, som de upptäckte att de var tvugna att ändra sitt taktiska beteende. Tydligen gick det inte att göra som tillverkaren skrivit i manualen och så som de lärt sig under fredstida övningar. Har för mig att det handlade om hur de siktade och att de missades en hel del innan de fått till det.

Sånt vill man inte upptäcka när det verkligen gäller så visst har de ett ordentligt övertag i länder där de får testa de skarpa grejerna lite då och då.

Lupson

Ang. infanteristridsövningar har jag bestämt för mig att jänkarna har väldigt hårda restriktioner på användande av skarp ammuntion under övningar - inga förflyttningar med skarpladdat vapen utan patron ur t.ex. Fast det kanske varierar mellan Nationalgardet och Navy Seals om man säger så....vad man sen lär sig mest på är en bra fråga: Vid de tillfällen jag hade tillfälle att öva med "simfire"-utrustning upplevde jag att alla skärpte till sig rejält jämfört med övningar med "vanlig" lösam. Övningskvalitén och ens beteende där formar soldatens uppträdande i ett skarpt läge. "Train hard, fight easy"...som SAS brukar säga, eller vilka det nu är.

Själv har man ju kutat runt och kört kompanis anfallsstrid med skarp ammunition när det väl begav sig...har även en officerskompis på K3 som berättade att de hade kört skarp "överskjutning" ganska nyligen, var tydligen ett tag sen man gjorde det i Sverige. Lyckligtvis verkar säkerhetsrutinerna fungera bra i Sverige - de olyckor som sker handlar mer om folk som är oförsiktiga vid patron ur och rent slarv.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X