News:

No significant change

Main Menu

Rebeller vs. amerikaner i Irak

Started by Horizon, August 12, 2004, 21:30:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

jag tror dom skjuter lite bara för signalera "här är det fight..och vi är skarpladdade". Så att dom som inte vill strida (civila) försvinner fort från gatorna. Då om det det är fullt med folk och bland alla står en kille med handgranater så är det..

a) svårt upptäcka..
b) svårt bekämpa utan civila skador..

en slags tuffare tuta alltså. Blister vill antagligen inte hamna i skottlinjen och släpper nog hellre förbi dom om dom kommer.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

BEQ

BTW, glömde det i min senaste post. Det fanns också en bild på en av SUV:arna som Blackwater eller konkurrent körde i den kolonnen. Hyfsat med träffar av finkalibrig eld och splitter. Med allra största sannolikhet har de rätt bra ballistiskt skydd på de där bilarna.

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ


            BTW, glömde det i min senaste post. Det fanns också en bild på en av SUV:arna som Blackwater eller konkurrent körde i den kolonnen. Hyfsat med träffar av finkalibrig eld och splitter. Med allra största sannolikhet har de rätt bra ballistiskt skydd på de där bilarna.


Å fan, då var det antagligen ingen fejk mao. Skall söka lite på det där "Blackwater" och se vad det är för några snubbar. Låter ju nästan som Sydafrikas mercenaries... :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Det finns ju både offensiva och defensiva handgranater. Offensiva brukar ha förfragmenterat hölje och stålkulor mm som ska åka runt lite. Offensiva har ett hölje som ger så lite splitter som möjligt och dödar enbart mha tryckvågen (väldigt litet verkansområde mao). En del granater är offensiva i grundutförande men man kan skruva dit ett ytterhölje för att få splitterverkan.

Offensiva saker är nyttiga när man jobbar i byggnader och rensar rum. Då kan man vara inne omedelbart vid detonation och riskerar inte att möta så mycker splitter. Kommer ihåg när vi rensade värn med handgranater, mycket splitter i värnväggen rakt ut från dörröppningen...
Mvh  - Stefan -


Jotte

Första smällen är vid basen av en palm och den andra i rak vinkel ut från den så det ser ut som om det varit förplacerat. Smällen storlek påminner om vad en laddning i storlekssordningen en gubbe sprängdeg ger ungefär.
Hursomhelst väldrillade killar som inte stannar upp.

Blackwater uteger sig för att syssla enbart med säkerhet (typ Securitas fast med puffror...) men det vet jag inte om jag direkt tror på. Tex Sandline är dock full"värdiga" legosoldater även om de kallar sig något annat.

Horizon

Jag börjar starkt misstänka att de irakiska rebellerna har kommit över ett parti foffbomber från Magica de Hex's trollerilåda. De känner sig säkert lurade. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mikke_EAF331

Vad som talar emot att det skulle vara i förväg utplacerade bomber är att det finns så mycket civilister runtomkring.
Det har pratats (eh, skrivits) om att det var gevärsgranater, men det verkar inte finnas någon som verkligen vet...
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Horizon

Vi får väl aldrig reda på det... såvida inte BEQ kontaktar några av sina vänner i Blackwater och frågar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names