Känns som ett steg framåt och två tillbaks

Started by KeyCat, August 07, 2004, 03:39:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Efter kvällens lir vet jag inte riktigt vad jag skall tro!? Just nu har jag har lika många teorier om vad som kan orsaka problemen vi upplever som det finns mygg i Norrland!

Är det något fel på scriptet?

Klarar inte ctrls server av det?

Var det strul med ctrls lina?

Är det skillnader i våra setups som gör det?

Är det ett annat script (GL II, GMR, whatever) som påverkar det andra?

Funkar min nöd lösning med "AI decoys" kanske bara med en stridsvagn?

Varför funkar det bra ibland och ibland inte?

Ingen idé att lägga tid på tank mission förrän vi lyckats utröna vad problemet är. Det funkade iofs hyfsat för er andra när jag hosta men för mig var det totalt ospelbart efter ca 5 min. Jag hade ungefär 0.5-1 fps i min ände och det blev bara värre och värre ju längre vi spelade?

I framtida test skulle jag vilja köra Pansar Test #19 med enbart en vagn och med tre spelare (tidigare tester med två spelare i samma vagn har vid flertalet tillfällen fungerat utmärkt!?). Samt om någon annan med lite bättre maskin kan hosta och se om de upplever samma problem med sjunkande fps som jag gör...

Skam den som ger sig eller vad det nu heter :-/

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<

granQ

eller gör man som jag har sagt hela tiden.

Dra upp viewdistance till minst 2000 meter, gärna 3-4 000.

Då kommer man ha chans se ai innan man är inom skott håll. Ai ser dig men skjuter inte. Utan båda måste leta bättre chanser.

Tar man även bort fusk radarn för commander så vips har man ett spel där det gäller att faktiskt se den andra. Så det gäller placera sig med skog i bakgrunden med mera.

sen att keycat inte alls är sugen på denna idén men kan säga den är beprövad och funkar väl. Man kan tom köra stridsvagn mot helikoptrar med mänskliga på båda sidorna utan någon får övertaget som det är nu.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Shar

Problemet är ju att det är inte alltid ai dyker upp utanför dess cpp angivna "engagement" värde. Allt som ofta dyker de upp bakom krön osv, kanske en 2000m bort och då blåser samtliga vagnar iväg extremt dödliga skott, på momangen. En mix av båda kanske?
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


KeyCat

Jag tror dig granQ och håller med att det är det ultimata när man kör human vs human men nu handlar detta om human vs AI ;)

Men scriptet löser mer än bara viewdistance och jag tror att vi idag kommit fram till roten på problemet! Scriptet kräver en bra maskin med mycket RAM. Både ctrl's dedikerade server och min (när jag hostar) är för klena! Troligvis tappar servern "synk" när det börjar hetta till och efter det blir det bara skit av alltihop.

Min maskin (AMD XP 1800+, 768 MB) klarar max 2 spelare med ABF scriptet. När jag och Jotte först testade funkade allt precis som det skulle även om det var tendens till lite segt för mig. Vi lirade ett testmission (Pansar Test #21) i 30+ minuter utan problem. Shar joinade sedan för ett nytt test och min fps dök rejält, på gränsen till ospelbart (nästan lika illa som i förrgår när vi var fyra).

I nästa test var Jotte host på sin maskin (P4 2.8 Ghz, 1 GB RAM) och vi lirade alla tre samma testuppdrag helt utan problem i 60+ minuter och Jotte hade lika bra fps som i SP enligt honom själva.

Åtminstone skönt att jag nu vet orsaken till strulet och som sagt, en bra maskin behövs för att det skall funka så för framtida tank battles får den som har en "monstermaskin" hosta! Eller så får vi försöka skramla till en uppdatering av ctrl's (eller någon annans) server :)

PS: Stort tack till Jotte, Shar och alla andra som varit med i MP testerna! Nästa test blir Jotte som host och med 2-3 vagnar ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Mmm, att OFP kräver en del av servern visste vi iofs innan men ABF scriptet i sig är inte speciellt avancerat (GroupLink II scriptet gör betydligt fler checkar och beräkningar) men det är mest troligt alla uppdateringar mellan server <-> klienter som tar mycket kraft.

Nåväl, så länge någon med 2.5+ GHz maskin är med och lirar går det ju ändå att köra tank battles mot AI'n :p

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Kom och tänka på en annan sak för att minska kravet för servern/hosten. Iofs ganska självklar men nämner den ändå...

Istället för att som i vårt nuvarande Pansar Test #x mission ha 20+ fiende stridsvagnar snurrandes (som alla kräver sin del av CPU & bandbredd) kan ju alternativet vara att skruva upp träffsäkerheten i scriptet några snäpp och nöja sig med låt oss säga 10 fiende stridsvagnar.

Visst kan det vara skoj med många kills ibland men själv föredrar om uppdragen är en utmaning och att pulsen höjs när man tex möter två T80 sittandes i sin M1A1!

Edit: Hmm kankse ett sånt där "respawn" script på fiende tanks skulle vara en bra kombination i detta fallet? Skall undersöka saken...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Funkade ju bra även med fyra spelare i två M1A1 vagnar när Jotte hostade. Synd inte Horizonten kunde joina... Nästa gång kanske vi blir så många att vi kan testa med alla vagnar fulla och Kiowan?

Skall lägga upp en länk till senaste versionen av ABF i veckan. Är uppe i version 0.51 nu och tror att den börjar bli så bra som det går att få den med de begränsningar som finns i nuvarande OFP motor.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<