Armour Battle Fix 0.27

Started by KeyCat, August 02, 2004, 23:13:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Här är Armour Battle Fix 0.27 scriptet för er som känner er manade att göra lite vettiga tank uppdrag. Har nu gjort så att man själv bestämmer svårighetsgraden när man kallar på scriptet, se info nedan.

För er som inte vet vad det gör så kan man kortfattat beskriva det såhär... Med scriptet är det nu möjligt att överleva ett pansarslag i OFP med AI som moståndare. Och det är detta script vi testat i senaste veckans tank battles on-line...

Ett par saker:

1. Eftersom det ännu är WIP och readme.txt fil etc. saknas så önskar jag att den stannar "inom" NOSIG tills jag är helt klar.

2. Scriptet är gjort specifikt för co-op multiplayer och fungerar bara som det är tänkt om man har fullbestyckad vagn med en spelare som förare, en annan som skytt och en tredje som vagnchef (dvs ingen AI). Eventuellt gör jag en singelplayer variant senare.

3. I testmissionet som följer med startar man med en M1A1 vagn framför en (denna använder sig utav scriptet) och en M1A1 som står bakom en (utan scriptet). Testa bägge för att se skillnaden med och utan scriptet. Jag kan garantera er att ni överlever inte många sekunder efter kontakt om ni hoppar in i den bakre M1A1:an. Fientlig pansar finns ~2 km österut, även en Hind finns i området.

Hur scriptet används:

Enklast är att titta i demo uppdraget på hur det är gjort men nedan kommer en kort sammanfattnig. För den stridsvagn man vill skall använda scriptet skriv följande i Init fältet i editorn.

Quote[this,10,15,true] exec "aidecoy.sqs"

Detta är allt som behövs för att det skall fungera!

För er som själv vill anpassa svårighetsgraden följer nedan en översikt över de fyra parametrarna.

Quote[tank,direct_hit_possibility,proximity,smoke_screen] exec "aidecoy.sqs"

1:a parametern: tank

Anger vilket objekt, normalt "this" om man kallar scriptet från Init fältet.

2:a parametern: direct_hit_possibility

Avgör hur stor chans det är att stridsvagnen får en direktträff (alá default BIS Uber AI) från fi. Värdet kan vara mellan 0-100 där 0 är lika med att stridvsvagnen aldrig får en direkt träff och 100 är lika med OFP default. Lämpligt värde är enligt mina tester 10-20.

3:e parametern: proximity

Anges i antal meter och avgör hur pass nära fi träffar/missar. Ju högre värde desto lägre chans för träff. Lämpligt värde är enligt mina tester 5-25.

4:e parametern: smoke_screen

Kan vara "true" eller "false" och avgör om ens stridsvagn har möjlighet att skapa rökridå. Observera att det är endast föraren som kan göra detta även om alla ser alternativet i menyn!

Det var i stort sett allt! Lek rundor med de olika parametrarna för att hitta er egen balans mellan lätt/lagom/svårt och post gärna vad ni kommer fram till. Skill level slidern i editorn spelar också viss roll, desto bättre skill desto snabbare laddar/skjuter fi.

http://keycat.no-ip.com/files/ABF_027.zip

Skall bli skoj och se om det dyker upp några tanks mission framöver och som sagt glöm inte att vara "full" vagn när ni testar ;)

Har jag missat nått så är det bara att fråga!

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Glömde säga att för att rökridån skall vara effektiv krävs en "special version" av JAM_Magazines.pbo. Eftersom jag inte har tillåtelse att lägga ut den officiellt så får ni hojta på ICQ om ni vill ha den (ni som varit med och testat har den redan).

Rökridån fungerar med default JAM 2 men är dålig på att blocka AI'ns sikt och blir därmed ganska meningslös.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

#2
Japp "trail and error" 'är vad som krävs för att hitta rätt balans. Är gärna med och testar om vi blir minst en "full" vagn...

Konstigt att inte de som brukar vara aktiva i "Stridsvagnar für alles" vaknat till liv? Iofs är inte orginal stridsvagnarna i OFP speciellt realistiskt modellerade men det finns bättre (tänker på SIGMA's). De är iofs rätt långt ifrån Steel Beasts nivå men ändå hyfsat bra med tanke på de begränsningar OFP motorn sätter.

Håller på att modda hans M1A1 vagnar så att vi kan använda dem framöver (sänker ljudet som är ALLDELES för högt). Dessa tillsammans med Combats! besättning och deras ursnygga Bradleys lyfter det ytterligare, några bilder nedan (i bakgrunden syns OFP standard M1A1 och standard besättning)





Vi kan ju alltid hoppas att fler vaknar till liv nu när det går att köra human vs AI-tanks i co-op för vi skulle behövt mer folk nu när hösten snart är här ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Shar

En liten detalj som jag tycker gör mycket för "känslan" är DKM's suspension script, som gör att vagnen dyker/stiger vid inbromsningar och acceleration.
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


KeyCat

Låter intressant! Är det ett separat script som går att använda till valfri tank?

Var hittar jag det?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

OK, kollade på DKM's suspension script men om jag förstår saken rätt så är det en egen animering de definierar i sin CONFIG.BIN fil vilket gör det svårt att applicera den på tex OFP standard M1A1 utan att göra en helt nu tank addon, rätta mig om jag har fel?

Vill man ha den funktionen kan man ju alltid göra ett uppdrag som använder sig av deras snygga Challenger 2 men jag håller med dig att det ökar känslan. Har ni tänkt implementera det på er kommande strv122?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Shar

Tror det ska gå att definera på alla fordon, dock *kan* det kräva ändringar i p3d'n. GranQ vet mer ingående!

Strv122 kommer ha, ja. Samt alla andra bandgående fordon i SFP. :)
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


granQ

ja det kräver ändringar i modellen.

förörvigt, var hittar jag "inv_target", inte hunnit pröva missionet pågrund av det.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)