News:

No significant change

Main Menu

Roderpedaler

Started by Esau, June 30, 2004, 22:06:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Esau

Jag har byggt ett par mycket bra roderpedaler. Inga svårigheter och mycket låg kostnad. Jag kan skicka en "ritning" till den som vill.
I alla fall, de funkade jättebra med min gamla joystick. Nu har jag skaffat en hotas och försöker kalibrera pedalerna. Jag har kopplat enligt skissen från http://cubpilotshangar.net/page20.html

men roder-poten ger endast tre värden max vänster, centrum och max höger.
Bromspedalerna ger riktiga värden.

Har någon något förslag?

ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Bax

Tjena , och välkommen till forumet !
Har själv byggt pedaler till Cougar och kliat mig lite extra på tinningsgloben när det gäller lödning av bromspottar. Så som jag förstått det hela så skall du ansluta alla tre anslutningar på bromspottarna och på så sätt få Cougar att förstå att du vill använda tre "analoga" axlar på pedalen. Rent teoretiskt behövs det ju inte mer än två anslutningar !?
Om detta blivit fel så kan det ju vara så att Cougarn inte tolkar tre axlar på pedalerna !

Kolla så att din Cougar profil inte har mappat om rudder till tex några knappar på throttlen.

Nästa grej - koppla ur broms axlarna och se om bara rudder funkar.

Släng upp en länk med din konstruktion - jag är jätte nyfiken :)
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Esau

Japp Hotas Cougar s/n 13858.
Jag tycker att de köpta pedaler jag testat är obekväma.

När jag kalibrerar rör sig rätt staplar. När jag skall kalibrera rodret, ger den endast värdena max vänster, centrerat, och max höger, potarna har maximalt 500Ohms motstånd.
Bromsarna ger perfektat värden, tyvärr använder jag inte dem.

Så vitt jag förstår är två pottar till bromsarna och en till roderaxeln. Jag förstår inte vad du menar med att det skulle räcka med två.
Jag har ingen länk till detta men skicka din epostadress till perca_perca@hotmail.com så skickar jag dig en ritning.

Jag har testat med endas roder, roder och bromsar till kontakterna enligt http://cubpilotshangar.net/page20.html i "hotas-spelporten"
men det är alltid samma resultat, den potentiometer som hanterar roder-rörelserna ger max vänster neutralt, max höger-utslag. Jag har provat med olika potentiometrar för att utesluta att "potten" är trasig.  

Appropå ingenting så är funktionen på min "ant-elev" inte linjär med lite förändring först och sen kommer allt på en gång. Dessutom verkar det vara en enorm fördröjning. Skall det vara så eller är det något fel?

Bax

Vad jag menar  med "tre anslutningar" är att dom två pottar som används för broms måste anslutas på alla tre anslutningar dvs broms axeln ansluts till jord då den är oanvänd och när man ansluter pedalerna, på detta sätt "förstår" Cougarn att det handlar om nya pedaler med tre "analoga" axlar. Naturligtvis krävs det tre pottar (varav en kopplas med två anslutningar och två pottar kopplas med tre anslutningar) blev det rörigt ?

Nåja, det andra man kan undersöka är ju via Cougar Control Panel att alla axlar är verksamma och har en rimlig response kurva.

När det gäller pottar så har jag fått rekomenderat 100KOhm linjära.

Konstigheterna med ANT axeln verkar ju lite allvarligare då den "slöa" responsen kan tyda på att potten "spikar" och att Cougar's software kompenserar detta genom att filtrera som resulterar i slö response. Själva ANT axelns "kurva" kan du oxå kolla i CCP.

mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Esau

När jag jordade broms-pottarna men inte roderpotten gick det inte att kalibrera alls, alltså enligt kopplingsschemat. Det var först när jag jordade roderpotten på samma sätt som bromspottarna, som joysticken uppfattade sig som "connected".

Pottarna var av hög kvalitet, cemetitbana, och 5000 ohm. alltså 5ggr för hög resistans. Vid mina tidigare försök med roder har inte potentiometerns ohmtal spelat någon större roll. Den analoga signalen har digitaliserats inom det voltområde som skapas vid inkoppling till porten.
Jag skall köpa 1K pottar och testa.

Är era "ant elev" lika konstiga som min? Jag har kollat kurvan och den reagerar sent, man måste röra den lite i taget, och då ger den små förändringar i början och slutet men i mitten av inställningsområdet ger den stora förändringar på en liten förändring.

Bax

hmmm... 100KOhm alltså 100000 Ohm (gjorde själv tabben och köpte 100Ohm först), precis som du så tror kag inte värdet spelar så stor roll eftersom det kallibreras !
Därimot tror jag det är viktigt att du kopplar enligt schemat och börja med att prova att koppla ur bromspottarna och endast ha två anslutningar på roder potten ( alltså ingen jord till tredje anslutningen) eftersom du då förstör potential skillnaden på andra sidan om noll punkten.
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Esau

Det har jag gjort, jag använde en orginal hotaspot med rätt ohmtal och kopplade den som du säger men enligt kalibreringen, den grafiska presentationen, ger den endast max mellan och minvärden.
Den aktivitetsstapel som beskriver kalibreringen, visar även "mellanvärden". Rodren däremot i själva spelet ger maximalt vänster/höger eller neutralvärde.
Hur är det elektriska kopplat i ett pedalställ som funkar?