News:

No significant change

Main Menu

List of US air kills in Vietnam

Started by BEQ, June 23, 2004, 10:37:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BEQ

Nja, det är ju sant. Su-15 roten och 37:an möttes under första passet och det blev väl någon sväng då. Den ena Su-15 föraren var ökänd i Sverige (och självklart hemma) som väldigt risktagande och att ha problem med att ta order. Under andra passet möttes de igen och då hade ryssarna av sin stridsledning (som är väldigt auktoritär, till skillnad från svensk och NATO) fått en lägsta höjd på något tusental meter. Den hetlevrade ryssen ignorerade detta för han skulle absolut ge sig på 37:an. 37:an försökte dra sig ur med en halvroll på låg vilken ryssen följde med i och inte kunde matcha. Tidigare hade man stött på denne ryss när han ägnat sig åt identifiering och lågflygning på egen hand, trots order om det motsatta. Att man vet vilka order som utgick från sovjetiska stridsledningen kan man tacka signalspaningen för. Jag har hört historien från flera olika personer på olika divisioner och STRIL, så jag betraktar den i alla fall som sann.

Magnus

Jo, jag tänkte mest bara hålla en låg profil.. men det sprack visst. ;)

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

BEQ

:-OO :-/ Doh! Jaja, det är ju nästan 20 år gammalt i alla fall. Men en bra historia.
Ska se upp lite bättre. :)

Horizon

Hehe, BEQ... du var nog den ende här som missade att Magnus försökte "mörka" den där historian. ;)

Gå nu genast till Aktiviteter-delen av forumet och svara på min fråga i motocrosstråden. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Ja, nu så här i efterhand framstår det ju som rätt tydligt. :D

Mr Jim

#22
Här finns det rätt mkt skoj som berör topic:en

http://www.acig.org/artman/publish/cat_index_17.shtml
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com