News:

No significant change

Main Menu

Gripen och kobramanöver?

Started by Horizon, June 20, 2004, 11:17:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Hade 35 någon annan fördel mot 37? Blir väl i kurvstrid, dogfight man tänker då... Såg nämligen en film om Draken där förarna beskrev att den hade speciella egenheter, men att rätt flugen så kunde den belöna föraren. Frågar mig då, vilka var dessa belöningar? Kunde de vända en striden till Drakens fördel mot en Viggen - förutsätter att båda förarna undivker misstag?

Magnus

Som BEQ säger så var 32an helt överdjävulsk i kurvstrid. Jag har hört historier om en 32:a som höll 4st 35:or på plats. Dock enbart genom gammal klassisk 32-fegtaktik.

Tack var pilvingen kunde den stiga i sväng utan att tappa fart. Så vad man gjorde var att man la sig i en uppåtgående spiral i princip. När det gäller 37 skulle jag nog säga att 1 mot 1 och ingen EBK från 37 så visst men det där flygplanet BEQ sitter i...

SledgeHammer

Det var väl inte bara bakåtsvepningen som gav Lansen fördelar. Den stora vingarean hjälpte väl till rejält den med. Se på F-86 Sabre tex, designad som en ren interceptor men pga just stor vingarea så blev den en överdjävlig dogfigther.
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Frågan är väl då när storleken på vingarean börjar ge mer bromsande effekt än vad man vinner i lyftkraft vid kurvstrid? Draken borde väl ha ganska låg "wingloading", väldigt mycket lyftkraft för bra stigprestande, man det är ju lätt att föreställa sig hur stort luftmotståndet måste bli i hög alfa med den konfigurationen.

Deltavingar verkar hamna i en klass för sig.

Annars stämmer det ju, flygplan med "low wingloading" kurvar bäst = större vingyta per kg jämfört med "high wingloading", vilka brukar rolla snabbare. Jfr Spitfire vs FW190 eller kanske då Lansen vs Mig-21.

Antar att större vingarea ger bättre kurvförmåga pga att man då stallar vid lägre fart = mer G tillgängligt vid lägre fart = svänga innanför motståndarens radie.


SledgeHammer

#12
Det är ju inte bara "wing loading" du får ta hänsyn till även "total cross section area" är av stor betydelse. Upptäckten av detta var anledningen till att diverse flygplan designades med en avsmalnande kropp då vingen blev bredare.
[edit]orkar inte ta det matematiska, det är semester en vecka till innan mattepluggandet börjar.....[/edit]

Har du läst någon bok av A. Boyd..? Läs iaf den här artikeln om honom. Finns några bra länkar där också.
I stort är det energi allt handlar om och hur man bevarar, blir av med samt återtar den.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Viktigast ja, men kom inte och prata bort det som oviktigt när det gäller att behålla energi. Se på pilvingarna tex, stor vingarea med en relativt liten genomsnittsarea trots ej avsmalnande kropp. =)
Mvh  - Stefan -