News:

No significant change

Main Menu

Instabil burk, idéer?

Started by griffin, June 14, 2004, 10:18:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Jahapp, då var det min tur då. Nog för att burken haft sina egenheter det gångna året men nu börjar den likna vår gamla Golf från -83 (inget ont om den). Man får liksom "sparka" igång åbäket titt som tätt och den hostar igång med ett tjurigt morr. Ibland trillar fläkträmmen av och det har ju sina sidor. Sak samma med burken...

Vi tar det från början. Då och då har burken startat om. Sent omsider fick jag lära mig att XP gör så istället för bluescreen och att man kan ställa in detta beteende (var?!?!). Tills dess trodde jag det var värmeproblem (som jag haft, men det var pga damm i kylflänsarna). Vad den kraschar för vet jag fortfarande inte, det händer dock ganska sällan. Ett råd från de som kan och har samma hårdvara är att uppgradera BIOS vilket är nästa steg. Jag har hur som helst lärt mig leva med dessa krascher, dum som jag är.

Igår gjorde den det igen. Kraschade. Problemet var att den sedan frös under booten, innan windows ens börjat boota. Inte bra. Sen gick den inte igång alls, inte ens en postsignal. Panik. Damm var en felkälla till problem tidigare, som sagt, så jag införskaffade raskt tryckluft och blåste rent. Kollade att allt satt (en chassifläkt var urkopplad men knappast orsaken). Ihop. Igång. Pust. Enkel fix! Trodde jag.

Senare skulle jag starta om och då var det samma problem igen. Isär med burken, mera blås, mera pill. Ihop. Igång. Pust. Enkel fix igen. Trodde jag. I morse var det samma sak. Alla diskar igång, allt snurrar men ingen signal till skärmen, ingen postsignal. Fan. Isär med burken, men knappast damm kvar tänkte jag, ruckade lite på saker och ting och nu gick den igång.

Det enda *jag* kan komma på är att nåt sitter löst. Men det är knappast så att en dator "faller isär" medans den står... så jag undrar lite varför i så fall. Känns lite knepigt att behöva öppna upp och pilla på saker för att få den att starta. Nu undrar jag lite kort, eftersom det finns flera här med god erfarenhet av egensinniga datorer, har ni några uppslag?

Vidare, hur får man Windows XP att berätta mer om sina krascher och vad den gjorde innan krasch? Tänker på logfiler etc... jag vet att de finns där har bara inte hittat dem. Kanske finns det ytterligare program/verktyg att ladda ned som hjälper.. har tex MBM5 loggandes temp numera så man kan verifiera tempen.

Slog mig... ett par saker... datorn står visst men jag har ju barn... och bollar... 1+1... sedan dammgrejen, har det varit damm, nåt sitter glapp lite och damm i mellan... tja, varför inte... Vi får se... ny BIOS, plocka isär inkl. minne och cpu och verkligen blåsa rent kanske hjälper-....
snappahead

griffin

Jahapp. Ny BIOS. Det var tämligen odramatiskt. Får se om det blir stabilare, förklarar dock inte att den inte startar ibland...
snappahead

griffin

Dramatiken kom senare... först frös datorn (nja, ingen signal till monitorn snarare) och vid omstart fick jag BIOS fel (den klagade på felaktig/trasig BIOS och uppdaterade sig själv innan jag hann säga mu eller bä. Sen frös den mitt i uppdateringen *gulp*. Omstart, nytt försök. Nu funkar det... får se hur länge.

BIOSen säger att jag har den nya versionen, CPU-z säger att jag har den gamla. Tror mer på BIOS men det oroar mig att de har olika uppfattning... ja jädrar... datorer e kul :D
snappahead

Jotte

Kikade lite på dina spec. Vad har du för ljudkort?

AndersO

Ja, visst är det en kul hobby, de här med datorer.. :p

När min burk började frysa/boota om lite då å då drog jag ner lite på mhz:arna och då försvann problemen. Dvs under orginal inställningen.

Annars är det väl det vanliga tipset, uteslutningsmetoden. Dra ut all oväsentlig hårdvara, starta o kolla om de fortfarande fryser.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

griffin

#5
Ljudkortet sitter på brädan...  Realtek ALC655 AC'97 heter det visst.

Nedklockning säger du... tja... kanske. Inte lockande men stabilitet lockar mer... värt ett försök.

Finns inget att ta bort utom grafikkortet. Skall vara att disabla ljudkort i BIOS... eller göra en fräsch installation av XP. Det senare vill jag vänta med tills jag har en till hårddisk, annars blir det ett h-e med backup...

Har provat att rycka alla sladdar utom de till tgb/mus och skärm. Ingen förbättring.
snappahead

Jotte

Ah, det är väl ungefär samma krets som sitter på mitt mobo. Jag hade problem ungefär som du tills jag slet ur mitt SB 5.1 digital och körde med onboard ljudet istället, därav min fråga.

griffin

BIOS uppdatering, gjorde visst lite för häftigt hopp mellan versionerna men det kan gå bra sägs det.

Verifiera CPU installation är nästa steg. Efter det skall jag hårdköra minnet och se vad det ger. Båda dessa kan ge de fel jag får. Fast än så länge är systemet stabilt sen BIOS uppdateringen, om man undantar BIOS strulet. Hjälper inte det alt. inga fel hittas så skall jag testa nedklockning (snyft). Kommer också installera DPS (Se under DPS här) när jag ändå är inne och grottar.

Återkommer med mer info.
snappahead