News:

No significant change

Main Menu

Irriterad

Started by ft, May 02, 2004, 20:50:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ft

Börjat bygga ihop nya datorn nu men fick lite problem när jag satte igång att montera moderkortet i chassit.

Först - inga studs/spacers för montering med. Är jag helt ute och cyklar om jag har för mig att de brukar följa med chassit?

Hittar lite studs jag hade liggande men det finns bara fem passande hål i chassit. Tre längs kontaktsidan och så ett i varje kortsida.

Fråga 1: Räcker det för att garantera frigång, eller bör jag skaffa några spacers bara för att hålla kortet borta från chassiplåten?

Sedan upptäcker jag att, nepp, de utstansade hålen för kontakter i chassit (ColorsIT ATX-C8001) är inte samma som på mitt Abit KD7G-moderkort! Och jag frågade specifikt i affären om det var rätt chassi för det kortet. Den stansade plåten är demonterbar.

Fråga 2: Borde plåtar för olika konfigurationer följt med?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Både olika stansplåtar och monteringstillbehör?

Blir ett argt samtal imorrn... köpte i Nkpg dessutom så det är ju en bit att ta sig.

Stercus accidit
---

ft

Svar 2: Skulle haft med en stansad plåt med moderkortet.

Stercus accidit
---

F16_Filur

Hade lite samma grej själv, fick ta studs/spacers från mitt gamla chassi för att få de där extra stödpunkterna. Beror ju på hur stort mb är om de som sitter i räcker eller inte. Där satt då 6 st vi köpet, men de täckte bara halva kortet (NF7S - 2.0).

Fick två olika konfigurationsplåtar med mitt, varav en passade. Är nog rätt vanligt att sånt ska följa med. Fick även en påse med olika reservskruvar.

Vad skiljer förresten studs och spacers? Mina var av sorten som skruvades fast i chassits insida och som mb kunde vila på. Med hål för skruvar genom mb.

ft

Metallplupparna är studs. Spacers är plastplippar som man klämmer fast.

Stercus accidit
---

Phlerp

Ja phlerpar kan man nog säga att det är.... Fluff vet jag inte, det är väl mest när något saknar substans :D :D :D :D :D :D :D :D

SledgeHammer

Man upphör aldrig att förvånas.

Klart att det ska följa med både studs/spacers och bakplåtar ( 8-) ).

Det har ju hänt att man fått ta till små fina gummifötter för att avhjälpa uppenbar kortslutningsrisk när man monterat redigt moderkort i låda som enligt papper, importör och fabrikör SKA passa till moderkortet...

Löste det sig?
Mvh  - Stefan -

Fluff

QuoteOriginally posted by Phlerp

Ja phlerpar kan man nog säga att det är.... Fluff vet jag inte, det är väl mest när något saknar substans :D :D :D :D :D :D :D :D

Hrmpf... tror snarare man kan säga som dom gamla romarna: "Fluffis mihi numquam satis est". Dessutom är det väldigt gott på rostat bröd.

Odi profanum vulgus, et arceo