Viktigt: kan nån besvara detta ang Viggens radar?

Started by TrakDah, April 02, 2004, 23:00:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Vad är det för skillnad på "specifika uppgifter" och ett "beteende"? Våra två mest inblandade personer har svarat att detta inte är något man bör diskutera i det här forumet. Jag tycker att du ska respektera detta, TD.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

Jag tror inte jag vill respektera det.

Jag bor i sverige och jag har självmant kommit på denna problematik, det är inte nåt man behöver vara Einstein för att fatta att det kommer att bli ett problem om man har en radar som är upphängd på det viset.

Jag har rätt att tänka på denna problematik, oavsett om den finns eller inte finns i Viggen

Jag har rätt att fråga och försöka få svar, lika mycket som andra har rätt att säga att "jag vet men vill inte svara".

Så, mycket kort: så länge jag kan tänka kommer jag att göra så och så länge jag gör så kommer jag att grubbla och försöka få svar på frågor jag har. Sen är det inte säkert det är här jag får svaret, om ens nånsin, men jag har min rätt att stipulera ett problem, och söka svaret till det!

/TD - märkbart irriterad över denna plötsliga censur!

Edit: däremot kan jag säga så här mycket, och det torde ha framgått: jag är inte ute efter att "övertala" eller "tvinga" nån till att svara alls. Jag har en fundering och söker svaret. Om ni inte vill ge det så är det helt ok.

Jotte

TrakDah

BEQ

Jag menar detta: jag respekterar det verkligen! Och som du ser har jag inte, och kommer aldrig, att ställa samma fråga 2 ggr till nån som svarar så.

/TD

F16_Filur

På ett sätt har väl TD ändå rätt H? Låt oss säga att en person var okunnig om vad som händer med ett visst plan som överskrider en viss alfa. Att då tala om att det hamnar i stall är ju inte alls samma sak som att beskriva exakt antal grader när det händer. Tycker att den här frågan följer samma mönster. Sen är den här radarfrågan unik och ovanlig, men det är ju mer principen för en viss typ av radar han frågar efter. En typ som dessutom verkar finnas även i andra plan.

Kutymen brukar ju vara att beteenden är "öppna" men inte de specifika siffrorna. Sen finns det gränsfall och "overlaps" och detta är som sagt en oväntad fråga. En del undantag från öppenhet om rena beteenden finns väl också, och detta är kanske ett sånt.

QuoteOriginally posted by Horizon

Vad är det för skillnad på "specifika uppgifter" och ett "beteende"? Våra två mest inblandade personer har svarat att detta inte är något man bör diskutera i det här forumet. Jag tycker att du ska respektera detta, TD.

ft

Filur,
ett beteende som att en vinge stallar ur (ptja, minus deltavingar) är allom bekant och inte på något sätt värt att skydda.

Vad som däremot händer i en viss radar då man kör in i dess gimbalgränser är betydligt mer öppet för spekulation, och att berätta för de som kan bli motståndare att "rollar vi förbi si och så många grader med den hastigheten så byts radardisplayen ut mot ett pacmanspel i 14 sekunder" (sssch, säg inte att jag avslöjade det!) är i så fall betydligt dummare, eller hur? De skulle ju t ex kunna få för sig göra något så osportsligt som att utveckla en taktik som utnyttjar det och det vore lite jobbigt, minst sagt.

Så ja, jag skulle vilja påstå att det är en bra bit in på undantagens område. :)

Mitt förslag är att vi när sådana här frågeställningar uppkommer tittar i allmänt tillgänglig litteratur för att se hur en icke-specifik radar hanterar det och lämnar hur våra egna apparater gör därhän. Ju mindre som finns ute om den saken desto bättre.

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Hur var det nu Montgomery skulle säga om sådana tilltag.... very unbritish indeed!:D

QuoteOriginally posted by ft
De skulle ju t ex kunna få för sig göra något så osportsligt som att utveckla en taktik som utnyttjar det och det vore lite jobbigt, minst sagt.

... men ja det låter vettigt det du säger. Får mig bara att spekulera hur man skulle kunna utnyttja den typen av fakta i strid? I BVR verkar det svårt att hålla koll på en motståndares bankning och frågan är om man rollar så mycket där ändå. Visuellt close in i ett snabbt föränderligt dogfight scenario borde vara ännu svårare att hinna utnyttja en sådan begränsning. Beror såklart på hur CAS modes och radarsiktet för kanonen påverkas också. Men jag inser att det kan finnas helt andra aspekter på informationen. Intressant diskussion ändå, handlar om att införa någon slags rimlig begränsning i LO.

En allmän fråga: Varför måste en radar rotera emot? Jag trodde faktiskt antennen bara svängde horisontellt och vertikalt.

Horizon

Jösses, jag menade såklart inte att censurera någons personliga funderingar. Du får klura hur mycket du vill på sånt där, TD. Jag ville bara belysa det som ft (och BEQ) säger i sitt inlägg några rader under. Sedan kanske jag inte uttryckte mig på ett bra sätt. Ska tänka på det nästa gång.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names