News:

No significant change

Main Menu

F15-radar fixad

Started by TrakDah, March 22, 2004, 21:17:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

TrakDah

I v1.02 är flera större problem med F15-radarn fixad. Främst av allt (anser i alla fall jag) har de fixat de helt tokiga Major/minor-värden som visades till vänster på VSD:n då man riktade radarn upp eller ned.

/TD

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst


Obizzz

ja gärna tycker det låter lite B :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

S_Z

QuoteOriginally posted by BEQ


           
QuoteLike the real aircraft, Russian aircraft will now lose radar lock if they roll more than 110-degrees

Skulle var intressant att se en källa till ovanstående


/BEQ

Det stämmer inte. Allafall inte om man skall tro en person kallad Octav borta på det officiella lo-mac forumet. Jag har läst hans tidigare trådar och han verkar helt klart veta vad han pratar om. Så här säger han om det:

- Radar loosing lock when aircraft is banked more than 110 degrees
False - the radar is incapable of maintaining a horizontal scan pattern when the aircraft is banked more than 120 degrees (NOT 110), or pitching up or down more than 30 degrees, and it will start to scan an oblique scan pattern, which will still provide reasonable data.
When the radar achieves a lock, it will maintain that lock (if the return signal is within the limits) regardless of the bank angle, within the -65/+65 degrees, horizontally, and -36/+56 degrees vertically.

Här finns hela tråden (han tar upp fler saker angående de ryska planen) om ni är intresserade.

TrakDah

#5
Det Octav påstår stämmer inte. Jag har just fått det relevanta stycket ur MiG-manualen översatt och detta är det svar jag fick
QuoteFråga OK, so my Q is: what happens if you have a locked target and roll more than 120 deg?
Svar The antenna in scan mode is stabilised (despite chaging flight parameters) within limits of +/- 120 degrees in roll and +/- 30 degrees in pitch

Octav är inte helt oväntat inte den ende som känner till dessa dokument, och de och många fler har funnits i ED:s ägo i flera år. Kom ihåg att första Su-27 Flanker initialt var en beställning av ryska flygvapnet på en billig PC-baserad stridstränare!
Några i Beta kan också ryska och har även de läst dessa dokument i flera år (inte så underligt: se bara hur vi roffar åt oss allt som är Gripen-relaterat).

Så, lita inte på Octav rakt av bara för att han verkar säker. Mycket han säger stämmer men långt från allt.

Ett par andra intressanta saker som kom fram under samtalet var detta:
1. Radarn autolåser det första mål som faller in innanfär Rmax för den valda roboten.
2. Auto-Aq-läget fungerar som de amerikanska. Att autolåsa ett mål i Auto-Aq tar 2-2,5s, eller mer om du eller målet drar mer än 5G

/TD

S_Z

QuoteOriginally posted by TrakDah


            Det Octav påstår stämmer inte. Jag har just fått det relevanta stycket ur MiG-manualen översatt och detta är det svar jag fick
QuoteFrågaOK, so my Q is: what happens if you have a locked target and roll more than 120 deg?
Svar Well you should loose lock. But it may be less if the target is offset to either side, you only need to roll 65 degrees. The radar is only stabilised at +/-65 degree in horizontal and -36 to +56 in vertical

Octav är inte helt oväntat inte den ende som känner till dessa dokument, och de och många fler har funnits i ED:s ägo i flera år. Kom ihåg att första Su-27 Flanker initialt var en beställning av ryska flygvapnet på en billig PC-baserad stridstränare!
Några i Beta kan också ryska och har även de läst dessa dokument i flera år (inte så underligt: se bara hur vi roffar åt oss allt som är Gripen-relaterat).

Så, lita inte på Octav rakt av bara för att han verkar säker. Mycket han säger stämmer men långt från allt.

/TD
Hmm, vet inte riktigt vad jag skall tro ärligt talat. En sak bara, om det nu står i Mig-29 manualen, som Octav har och som även ED har haft tillgång till förmodar jag, att det är vid 120 grader som det börjar hända saker varför har då ED valt 110 grader istället? Verkar ju dumt... :-/

TrakDah

#7
Du gör som du vill.

110 eller 120 grader kan bero på vilken manual man läser, t.ex Su27 eller MiG29. Det kan också bero på olika kvalitet på källor och/eller upplevda erfarenheter av piloter som ED talar med (bara för att det står 120 gdr så betyder det inte att det är exakt så piloterna upplever det. Det är knappast digitalt så att man ser allt vid 119 gdr och inget vid 120. De får troligare ett "fade:ande" tapp av signaler från 100 grader till 120, och ED har kanske helt enkelt satt det digitala tappet vid "lagom" 110 gdr)

/TD