News:

No significant change

Main Menu

Hur rippa och koda till mp3?

Started by Horizon, March 19, 2004, 07:50:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jag sitter och sliter mitt hår över att jag inte lyckas rippa en kopieringsskyddad skiva, för att sedan koda den till mp3-filer. Skivan vi talar om är Kent - Vapen & Ammunition och den har ett sånt där knepigt spår i mitten av skivan, som tydligen lurar min DVD-ROM på något sätt.

Jag brukar rippa och koda med Exact Audio Copy kombinerat med LAME 3.91 vilket ger lysande resultat. Nu lyckas jag inte ens rippa skivan till wav-filer på hårddisken. Mycket irriterande när man till största delen sitter vid burken och lyssnar på musiken man köpt! :-(

Är det någon som vet råd? Finns det något annat program som klarar av att rippa skivan, eller är det hårdvaran som sätter ribban? Det där tricket med en liten Post-It-lapp på skivan tänker jag inte testa, risken är för stor att den lossnar och hamnar någonstans i mekaniken istället. Jag vill heller inte rita med tuschpenna på min skiva, det är den för värdefull för (signerad av killarna i bandet :) ).

Hilfe någon!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Ge mig ett:
K
Ge mig ett:
A
Ge mig ett
Z
Ge mig ett
A
Ge mig ett
A

Vad blir det?

KAZAA!!! :p

Kalla det kortsiktig problemlösning om du vill. :D

Mikke_EAF331

Minns inte vad jag använde till just den skivan (en kompis som hade den som ville ha en säkerhetskopia). Ser att resultatet blev MP3 i alla fall (trodde jag gjort det med mediaspelaren, men osäker nu).
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Horizon

QuoteOriginally posted by Jotte

Ge mig ett:
K
Ge mig ett:
A
Ge mig ett
Z
Ge mig ett
A
Ge mig ett
A

Vad blir det?

KAZAA!!! :p

Kalla det kortsiktig problemlösning om du vill. :D

Kazaa är djävulens verktyg. Aldrig att något sånt installeras i mitt system ;)

Dessutom vill jag välja rippare, kodare och bitrate själv. Gillar inte kvaliteten på det mesta man hittar på nätet.

Horizon

Mikke:\>> Du får gärna ta dig en seriös funderare. Skulle nästan kunna betala en slant för ett bra program som kan rippa kopieringsskyddade skivor!

Dubble0zero

Jag vet inte hur bra det funkar på kopieringsskyddade skivor, men dBpoweramp brukar funka för mig...
Jag har rippat "Let it be... naked" med det, så det kanske funkar...

I övrigt så är det ett program som är bra att ha, man kan lätt konvertera till diverse filformat, och om det inte går direkt så kan man ladda hem ett codec så funkar det...

[edit]
Det är alltså "dBpoweramp music converter" jag spratar om [/edit]
...000... =)

Mikke_EAF331

Det är två år sen jag rippade den skivan och har installerat om burken sedan dess.

Skulle kunna ha varit ett program som heter Cool Edit. Annars har jag rippat "skyddade" skivor med Mediaspelaren... :)
Mikke_EAF331, C.O. EAF

SledgeHammer

Läsa ut skivan med CloneCD och mounta med Daemontools..?

Annars letar du rätt på nåt trevligt utilityprogram som sänker farten på din DVD-spelare, klipper till en post-it så att du bara har klisterbit, klistrar för fullt och rippar för fullt.
Mvh  - Stefan -