News:

No significant change

Main Menu

Comanche nedlagd

Started by TrakDah, February 24, 2004, 00:17:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Andreas

I dessa återvinningstider så gör jag samma sak.

Sprang på ett intressant dokument om V-22 och dess nackdelar:
http://pogo.org/m/dp/dp-V-22-Riccioni-03062006.pdf
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Jojo...

Horizon..   Skadeglad? Icke, mest fascinerad. Det enda som är "värre" än ett dyrt projekt är ett dyrt projekt som man lägger ned...
snappahead

Horizon

QuoteOriginally posted by griffin


            Jojo...

Horizon..   Skadeglad? Icke, mest fascinerad. Det enda som är "värre" än ett dyrt projekt är ett dyrt projekt som man lägger ned...

Horizon-vadå? Blanda inte in mig i vårt förhållande! ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Tanken var att ni skulle kommentera mitt inlägg, inte dom gamla... :-OO ;)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

QuoteOriginally posted by Andreas


            Tanken var att ni skulle kommentera mitt inlägg, inte dom gamla... :-OO ;)

Hehe, här kommer kommentaren Andreas. Det tog bara en stund att läsa hela artikeln. ;)

Mycket intressant skrivet av Riccioni. Man kan verkligen ställa sig frågan varför V-22'an blivit så gammal som den ändå är idag. Jag minns att jag hörde om stora problem med den för bra många år sedan (tidigt 90-tal). Även om de löst många frågor verkar det ju onekligen som att den är mer av en flygande kista än framtidens trupptransportlösning för USMC och USAF (förutsatt att uppgifterna Riccioni anger är riktiga såklart, jag är inte _så_ insatt i programmet att jag kan bekräfta eller dissa dem :)).

Angående den seglivade V-22'an så ser jag framför mig en stor sammansvärjning av höga militärer, politiker och företagare som alla mer eller mindre skulle tjäna på att projektet blev verklighet och inte lades ner. Vill man så kan man ju göra kopplingar till det "militärindustriella komplexet" som det talades om i dokumentären "Why we fight". Det är nog rätt mycket ryggdunkningar och fina ord som utväxlas när ledningen för projektet träffas.

Som jag förstod av artikeln så är V-22'an nu i produktion och ska ut på förband? Ska bli riktigt intressant att se hur lång tid det tar innan det händer något galet. Förhoppningsvis sker det utan offer av piloter och soldater (om det nu går). :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

#13
Ett litet exempel på vad jag menade ovan: (från fas.org)

"In 1986 the cost of a single V-22 was estimated at $24 million, with 923 aircraft to be built. In 1989 the Bush administration cancelled the project, at which time the unit cost was estimated at $35 million, with 602 aircraft. The V-22 question caused friction between Secretary of Defense Richard B. Cheney and Congress throughout his tenure. DoD spent some of the money Congress appropriated to develop the aircraft, but congressional sources accused Cheney, who continued to oppose the Osprey, of violating the law by not moving ahead as Congress had directed. Cheney argued that building and testing the prototype Osprey would cost more than the amount appropriated. In the spring of 1992 several congressional supporters of the V-22 threatened to take Cheney to court over the issue. A little later, in the face of suggestions from congressional Republicans that Cheney's opposition to the Osprey was hurting President Bush's reelection campaign, especially in Texas and Pennsylvania where the aircraft would be built, Cheney relented and suggested spending $1.5 billion in fiscal years 1992 and 1993 to develop it. He made clear that he personally still opposed the Osprey and favored a less costly alternative."

So much for politics. :/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Hehe, rätt kul att se hur kläderna fladdrade på besökarna i videon när man läst Riccionis artikel om rotor downwash. :D Ja ja, vi får väl se hur det går för dem med sina nya flygmaskiner. Man kan ju alltid hoppas för deras skull att det inte blir fiasko.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names