News:

No significant change

Main Menu

Att använda jammer

Started by Andreas, January 05, 2004, 08:57:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr_Pyro

#24
Tackar för den förtydligande informationen.

Orsaken till att jag undrade om det var möjligt att få läges info för BVR skott, var att som jag har förstått det så är HOJ inte särkillt exakt på längre avstånd, eller?
En störande operatör aktar sig väl för att störa allt för länge i en duell sittuation.


Jag hittade en rätt ingående FOI rapport om identifiering av sändares possition i SEAD samanhang. Ql läsning för de som vill lära sig lite mera om radarvarnare och signal spaning. http://www.foi.se/rapp/foir0719.pdf

Jag har säkert missupfattad hälften men här kommer en kort sammanfattning:

Det jag var ute efter i min första post har faktiskt ett namn: TDOA Time Difference Of Arrival.
Med 3 olika motagar platser så kan man med hjälp av skillnaden i ankomst räkna ut possitionen.
Det är tydligen en fördel jämfört med andra metoder, (så som triangulering via interferometri) speciellt om sändaren befinner sig rakt fram i färdriktningen så är det lättare att få fram avståndet till densamma om man använder sig av TDOA.
Om jag har förstått det hela rätt så är det just detta som är svårigheten med HOJ och liknande målsökande system.

TDOA går tydligen att genomföra på ett och samma flygplan, bara man har flera antenner.
Men prestanda ökar om man har flera olika flygplan. TDOA fungerar dock dåligt med CW-källor.

En annan metod är DDOA (Dopler Difference On Arival), Flygplanet flyger rakbana och känner av frekvensförskjutningen, fixar CW bra.

Vid LBI LångbasInterferometri så utnytjar man det större avståndet mellan olika antenner för att kunna mäta längre våglängder som inte går att mäta med en traditionell interferiometer.


Börjar bli lite Kurt Plummer varning här, bäst å sluta ;-)



mvh
/Mr_Pyro


Magnus

#25
HOJ fungerar så att den följer på störbäringen. Men eftersom brusstörningen förhindrar avståndsupplösning för den skjutande platformen så kan man inte "lobba" in skotten vilket man i normala fall gör utan man tvingar roboten att gå i princip rakt. Detta leder till såklart sämre avståndstäckning. Därav ditt korrekta antagande att HOJ inte fungerar så bra på längre avstånd. När det gäller störning och avstånd så får man skilja på syftet med störningen. Inledningsvis kan det naturligtvis vara så att man vill få ner räckvidden på motståndarens radar och framtvinga ett överläge men då genombränning sker (dvs då mitt eko bli så pass starkt ett det bränner igenom störningen) övergår man teoretiskt sett till annan typ av störning.

Generellt kan man klassificera störning i två kategorier. Teknisk störning och taktisk störning. Den tekniska syftar till att störa ut systemet så att tekniken i radar inte kan arbeta normalt och inte ge korrekt bild. Taktisk så handlar det mer om att få operatören eller den som haterar radarn t.ex. att missförstå den information han har. Om motståndarflygplanet har visuell kontakt med "oss" så kanske störningen mer skall syfta i omöjliggöra avfyrning utav vapen alternativt störa roboten i sig.

När det gäller TDOA så ser jag stora möjligheter i att det skulle fungera bra i ett ostört scenario men dock så ser jag större vinster i att använda jaktlänken för att stötta i positionering. När det gäller DDOA så finns det redan något som heter FM-CW. Frekvensmodulerad CW signal vilket kort innebär att man frekvensstyr CW signalen och känner på så sätt igen signalen när den återvänder vilket leder till att man får en grov avståndupplösning. De flesta markstationer idag som använder CW t.ex. Hawk har det så.

Ha i åtanke att teori och praktik är ganska olika när det gäller radar. En riktigt bra metod för att lösa en uppgift kanske helt falerar då motståndaren manövrerar på ett speciellt sätt.

Utan att gå för djupt in på ämnet och riskera att klampa på några sekretess-tår så kan jag väl säga att HOJ är överskattat. Jag har många gånger mött människor som då man förklarat vad man jobbar med sagt att "Men vi skjuter ner er i HOJ då bara.." och sedan man förklarat hur det hela hänger ihop fått en helt annan respons.

Sådärja, nu har vi snart kommit förbi lektion 1 i grundläggande störningsteknik för NOSIG.

Horizon

Väldigt intressant, även om jag inte förstår allt. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

#28
QuoteOriginally posted by Horizon


            Väldigt intressant, även om jag inte förstår allt. :)

Tala gärna om vad så förklarar jag gärna. Och gäller det FM-CW så tog det mig typ 2 år och ett tjog smarta civilingenjörer innan jag fattade.. hehe.

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro
Det jag var ute efter i min första post har faktiskt ett namn: TDOA Time Difference Of Arrival.
Med 3 olika motagar platser så kan man med hjälp av skillnaden i ankomst räkna ut possitionen.
Det är tydligen en fördel jämfört med andra metoder, (så som triangulering via interferometri) speciellt om sändaren befinner sig rakt fram i färdriktningen så är det lättare att få fram avståndet till densamma om man använder sig av TDOA.
Om jag har förstått det hela rätt så är det just detta som är svårigheten med HOJ och liknande målsökande system.

TDOA går tydligen att genomföra på ett och samma flygplan, bara man har flera antenner.
Men prestanda ökar om man har flera olika flygplan. TDOA fungerar dock dåligt med CW-källor.

En annan metod är DDOA (Dopler Difference On Arival), Flygplanet flyger rakbana och känner av frekvensförskjutningen, fixar CW bra.

Du menar mer än så här?

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst