News:

No significant change

Main Menu

Saitek X-36

Started by Doffe, December 21, 2003, 14:03:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Doffe

Söker en HOTAS, undrar om det finns några x-36 kvar i handeln? Några tips?

Horizon

Det blir nog svårt att hitta i handeln. De såldes ut ganska billigt för ett drygt halvår sedan. X-45 är efterföljaren och den verkar fungera jättebra vad jag har hört.

Vill du verkligen ha en X-36 kan du ju kolla beg-marknaden. Glöm inte att det ska vara en med USB-kontakt. Gameport är big no-no när det gäller X-36. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Ja, man kan ha tur att hitta nån kvarvarande i en butik med mindre ruljans på stickor, vet att Gameshop i Norrköping hade en inne från ett restparti de kom över, men det var ett halvår sedan.

Annars får jag som föregående talara rekommendera X-45. Efter att ha betat av en X-36 måste jag säga att X-45 är är en värdig efterföljare till X-36. Dessutom går X-45 att hitta till vrakpris - prova med datorbutiken.se (där köpte jag min!). Direktlänk till deras X-45 här.

Har du några frågor så hojta till. Lycka till!
snappahead

Lupson

#3
Jag kan bara säga att jag är supernöjd med min X36:a som jag haft i ca 1Ã,½ år. För det överkomliga priset av 400 spänn var det nog en av de mest prisvärda prylar jag någonsin köpt...

X45:an är säkerligen minst lika bra, hoppas bara den går att få tag på till en billig peng nu.

EDIT: Det är en USB jag har med tillhörande X35T Throttle
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

griffin

Notera att det finns faktiskt 2 versioner av X-36 ute, eller fanns. En helt analog med gameport anslutning och en nyare version med USB. Jag hade den tidigare och visst var den bra men de plastdelar som slets ut gjorde att tiden till kalibrering ökande avsevärt mot slutet och till sist var det mer tid vid kalibreringen än vid själva användandet. X-45 har en smartare teknisk lösning som jag gissar håller längre, dessutom är den helt digital.

Så är du ute efter en X-36 så då till att det är en av de nyare versionerna i alla fall. En gammal X-36 för 400:- är säkert frestande men du får en ny X-45 för inte mer än det dubbla (se min länk ovan) och ja, i det fallet är det nog så att du får en dubbelt så bra sticka. Tycker jag i alla fall. Men visst, jag hade superkul med min X-36 i flera år (3-4 tror jag innan det började bli lite drygt med dålig kalibrering, sen ett, två år till med lite god vilja - sen blev det ohållbart och tillsist gick det av en del i throttleln). Men det är ett kap för 400:-, det är det.

Om du faller för X-45 så se till att ladda ned senaste programvaran och var noga med att välj "avancerad" när du installerar så får du tillgång till att programmera alla knappar. Första gången jag installerade måste jag klickat fel för jag kunde inte fatta varför man bara kunde komma åt vissa knappar och när jag insåg varför kunde jag inte hitta nåt enkelt sätt att ställa om och medans jag letade hittade jag nyare version av programvaran och då löste sig problemet automatiskt i och med "ominstallationen".

Lycka till igen :D
snappahead

Babianen

#5
Elgiganten säljer X45:an för 699 kr just nu. Dock lite taskig tillgång men jag fick då tag på ett exemplar här i Umeå.

Länk till X45 hos elgiganten

Det finns dock antydningar på att X45:an är på väg ut och ersättas av en ny modell från saitek...

Horizon

Uj, X-45 kostar 1007 kronor på komplett.se och datorbutiken.com har den inte ens i sortimentet. Kanske skulle ta och köpa mig en hos das elektrische gigant. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com