News:

No significant change

Main Menu

Flaskhalsar?

Started by KeyCat, December 11, 2003, 17:57:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Är i behov av ett nytt grafikkort och var tidigare inne på ett GF4 4xxx med 128 MB men eftersom LOMAC ser ut att gilla ATI korten bättre samt att de för övrigt verkar vara bra  har jag sneglat på både ATI 9600 Pro och ATI 9800 Pro.

Funderar dock på om min AMD 1800+ CPU blir flaskhalsen för ett så pass bra (läs dyrt) kort som 9800 Pro? Lite onödigt att köpa ett dyrt kort om det ändå inte kan utnyttjas, någon som har input eller kanske rent av någon länk?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Obizzz

det beror ju lite på om du har planer på att uppgradera processorn snart.

Jag har själv ett ATI 9700 Pro som jag är helnöjd med fungerar bra i OPF, Falcon och Lomac.

Nu menade jag inte att du skulle köpa ett 9700 pro utan var mer ett utlåtande om ATI's lite nyare kort.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Swebeast

QuoteOriginally posted by KeyCat


            Är i behov av ett nytt grafikkort och var tidigare inne på ett GF4 4xxx med 128 MB men eftersom LOMAC ser ut att gilla ATI korten bättre samt att de för övrigt verkar vara bra  har jag sneglat på både ATI 9600 Pro och ATI 9800 Pro.

Funderar dock på om min AMD 1800+ CPU blir flaskhalsen för ett så pass bra (läs dyrt) kort som 9800 Pro? Lite onödigt att köpa ett dyrt kort om det ändå inte kan utnyttjas, någon som har input eller kanske rent av någon länk?

/Christer (a.k.a KeyCat)


Min bror och jag har Radeon 9800 PRO 128 Mb. Han har en lite långsammare processor och lite mindre minne än jag (me 3 GHz 1024 MB him 2,4 GHz 512 Mb)och jag får väl säga att det skiljer sig en del i prestanda. Men vad tusan, ett bra grafik kort är väl a och o :-OO. Snåla nu inte KeyCat (och se till och töm din epostserver så du kan ta emot mail:) ).

Så nu har jag bidragit med dagens mest intetsägande inlägg :D

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Obizzz

det trodde jag jag postade nyss.. :-/
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

KC:\>> Ett 9600 PRO är helt uteslutet! Ska du köpa kort nu, tycker jag definitivt att du ska satsa på ett 9800 PRO (inte nödvändigtvis XT-varianten). Du kommer inte att ångra dig, för prestandan du får för pengarna är så pass mycket bättre än om du snålar och köper ett budgetkort. Dessutom räcker kortet bra mycket längre.

Ska de sedan uppgradera processor inom en framtid, så är valet klart. Tänk på hur fint det såg ut på min burk när jag fläskade på med full FSAA och AF i OFP... ;)  :)

LO och FB kräver nästan ett 9700/9800-kort om du ska få lite fina vyer, precis som ctrl säger. Så... glöm nu allt det där om 9600 eller ett kort från Nvidiots och kom med mig och ctrl och flyg på den engelska FB-servern. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

ctrl>Håller med helt ctrl här, kolla efter 9700 pro(fanns för 2100 kr på datorbutiken.se för ett tag sedan)alt 9800 eller 9800 Pro (AKTA DIG FÖR 9800SE)...titta inte ens på 9600 ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

KeyCat

Tack för synpunkterna. Vi får se vad det blir och har jag väntat såhär länge kanske jag kan hålla ut tills priset på 9800 Pro sjunker en aning.

Hittade denna länk som jämför 80 grafikkort, både gamla och nya...

http://www.digit-life.com/articles2/over2003/index.html

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

Kan bara instämma med lite tidigare personer, ett 9800 om du känner att du har råd. Annars ett 9700.
Mvh  - Stefan -