News:

No significant change

Main Menu

Boktips!

Started by Horizon, October 31, 2003, 12:35:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Obizzz

hmm fick du den nyligen? då borde den komma här snart :)

antar att det är från SMB alltså
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Jotte

BEQ

Läste ut Strider i Fjärrkarelen igår och tyckte den var bra. Faktarutorna tänkte jag inte så mycket på, men den verkar skriver på finlandssvenska eftersom chef kallas förman och befälhavare kommendör etc.

Annars kan jag rekommendera serien "Finland i krig". 5 böcker, tror jag att det är. Där inser man direkt att bilden av sovjetiska flygvapnet som ges i IL-2 FB inte är direkt sann, eller också är vi grymt mycket duktigare på att flyga än vad man var då. 9 I-153 och 6 I-16 som har hoppade på finska Brewsters brukade sluta 9-0 till finnarna.

/BEQ

Jotte

3 böcker :) , men även de lämnar ganska mkt att önska i avseende av fakta/tekniska uppgifter. Mkt av materialet däri är föråldrat på den biten (underrättelseuppgifter från kriget, typ). Dock är de det absolut bästa böckerna som finns på svenska.

Ja det är mkt idealiska förhållande på VVS datan i IL-2, det hjälper inte hur mkt vissa saker påpekas för de bara förkastas som "västpropaganda" ....
Men finnarna kan vara rätt hemmablinda ibland också i sina beskrivningar. :D
Ett flertal gånger har ju dock slutat precis som du beskrev och det gick att konfirmera nerskjutningrarn pga att de ryska kärrorna trillade ner över finsk mark. Ryssarna hävdade så många nerskjutningar att finnarnas flygvapen var nerskjutet, total, typ 5x om, medans finnarnas "claims" har visat sig vara i underkant.(i båda krigen) :D

Två böcker av Kari Stenman & Kalevi Keskinen som är mkt trevliga är:
Lentolaivue 24 (Osprey Aviation Elite 4)
Finnish Aces of World War 2 (Osprey Aircraft of the Aces)
Osprey Publishing homepage