Äntligen lite pli på AI:n!

Started by JStar, October 21, 2003, 13:31:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JStar

Jag börjar gilla OFP allt mer och mer... speciellt som det är möjligt att få lite pli på vad ens korkade AI-kamrater sysslar med. Detta är något som jag irriterat mig mycket på i andra spel. Höjdaren är ju Delta Force-serien där AI-kamraterna mest bara strulade till det, fick alarmet att gå och agerade sedan bara måltavla åt Fi. Det gick lättare om jag i inställningarna stängde av AI "medhjälparna".

Men i OFP har man alltså fått ordning på detta. Ibland blir det till och med riktigt vackert.

Exempel 1:
Vi passerar ut på en halv-ö för att ta hand om ett läger och luftvärn. Efter att ha blivit røv-rända i förra omgången lämnas KSP-skytt och en skytt till kvar i en buske. De beordras att lägga sig ned och bevaka riktning bakåt.

Strax efter anfallet på lägret är klart rapporterar vakterna att en båt närmar sig. Aha, det vara därifrån de kom förra gången. Kutar som en skållad hamster tillbaks till övergången mellan fastland och halvön. Under tiden bryter strid ut och det hörs massor med "smatter smatter pang pang". När jag kommer förbi buskarna ser jag att mina skyttar lever och är vid god vigör medan fiendens trupp på minst ett halvdussin är en hög lik som dog så fort de kom av båten. Nice work boys! (Själv hinner jag precis sätta ett p-skott i båten som bouns).

Exempel 2:
Gruppen på 5 personer anfaller en postering i en by. Vi anfaller uppifrån en sluttning. Jag förbereder för anfallet genom att beordra "Cease Fire" och placerar sedan ut gubbarna på en snygg linje genom att ge dem "Move"-kommandon. Säger åt dem "Go Prone", "Halt" och "Watch Direction".

Sedan är det bara att vänta på lämpligt tillfälle... ligga med kikaren och rapportera alla kontakter... och ge dem kommandot "Open Fire". Så fort jag rapporterar in en kontakt är AI:n på den och duschar med bly. Funkar utmärkt.

Exempel 3:
Gruppen på 8 personer skall anfalla en konvoj. Turligt nog går vägen i en dalsänka. Jag placerar ut gubbarna uppe på ena sidan enligt tidigare ("Move", "Halt", "Go Prone", "Watch Direction" och "Cease Fire"). Sedan hittar jag en bra obs-position.

Konvojen kommer. På håll kan jag ge order som "5,6,7, target T-72", "3, target BMP". När konvojen är tillräckligt nära rapporteras till mig "3, ready to fire", "7, ready to fire" o.s.v. När alla rapporterat klart är det bara att beordra "All, Open Fire". Big badda-boom! Pansaret flyger i luften på 2 sekunder.

Dock blev här lite strul. Skjutglada som de var började pansarskyttarna skjuta sönder lastbilarna som vi var intresserade av. Vad göra? Aha! Man kan skapa team! Ok... pansarskyttar i ett team och alla andra i ett annat. Efter "All, Open Fire" väntar jag på att pansaret skall dö och beordrar sedan "Team Green, Cease Fire". Worked like a charm. :)

/J

KeyCat

#1
Rolig läsning JStar och håller med... AI'n i OFP är bland det bästa jag skådat i något lir gäller bara att ha lite tålamod och ge dem bra placeringar och andra order när man lirar SP, något som jag oftast inte har ;)

Man borde nog utnyttja gruppfunktionen mer än man gör. Ett annat tips gällande "Watch Direction" är att välja soldaten/gruppen och sedan hålla nere Alt-tangenten och peka och klicka i den riktning man vill de skall bevaka. Enklare och snabbare än att gå via menyn.

Har också funderat på att testa med ett röstigenkänningsprogram (typ GameCommander 2) men vet inte hur pass bra/effektivt det funkar.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

JStar

#2
Japp... snabb-kommandona är underbara.

Liten förteckning... när en eller flera soldater är valda:

Klick på mark: Move
Klick på fiende: Attack (eller är det högerklick?)
Hålla nere Alt + Klick på mark eller föremål: Watch
Tryck på Ctrl när hårkorset ligger på fiende: Target.

Tips är också att använda den taktiska vyn (Del-knappen på numpad). Funkar perfa vid förberedelse för anfall. Då är det jätte-enkelt att placera ut gubbarna. F2 *klick*, F3 *klick* och så vidare. Kom ihåg att man kan zooma ut.

För småjusteringar på under 10 meter vägrar oftast gubben att flytta på sig dock. Flytta honom då 10 meter bakåt och säg sedan åt honom att lägga sig på platsen du pekar ut.

/J

T0TT

tack grabbar!! detta kommer att hjälpa mycke på mina svåra campains!! :)

fean bara ut & lira som fean!

finns det några mer "genvägar" som gör livet lättare för en redan svettig Group leader?
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+,  MMX,  3DNow (2 CPUs)
2048MB RAM
NVIDIA GeForce 6600 GT x2 SLI
Sound Blaster Audigy 2 Platinum
Logitech z-5500

JStar

QuoteOriginally posted by T0TT


            tack grabbar!! detta kommer att hjälpa mycke på mina svåra campains!! :)

fean bara ut & lira som fean!

finns det några mer "genvägar" som gör livet lättare för en redan svettig Group leader?
Tja... ett par förslag i alla fall:

Se upp med att använda "Engage At Will" för då släpper du kopplet. Då kan de kuta iväg var f-n som helst.

Använd "Reveal Target" mycket. Det underlättar mycket när det gäller att få AI:n att skjuta på fienden.

Kommer jag på något mer postar jag det.

/J

Shar

#5
Jag brukar ha som tumregel att själv alltid bära med mig pskott/law/rpg/grg plus skarpskytte ak. Rpg's etc för att ibland så dyker det upp en BMP eller dyl från ingenstans, och då är det en fråga om nano-sekunder innan man biter i gräset. Hinner inte alltid styra AI att nedkämpa då.

Skarpskytte AK för att det alltid är lättare att nedkämpa fi på avstånd, eller iaf skada honom. Sedan får ens egna grupp rensa upp de överlevande. Om du tycker fi börjar komma lite väl nära när du leker skarpskytt så har du gjort något fel. :D AI kan vara excellenta livvakter. Allt beror på ens spelstil.

Själv så tar jag helst en MP5SD6:a, o tissar o tassar runt fi. Samtidigt som jag plockar dem en efter en. (Filmskadad efter ha sett Rovdjuret som liten tottling.) :-OO
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.