News:

No significant change

Main Menu

Group Link II 1.54

Started by KeyCat, September 18, 2003, 14:56:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dubble0zero

QuoteOriginally posted by Horizon


           
QuoteOriginally posted by Shar


            Har själv lite blandade känslor för scriptet... Innan man startar uppdraget o innan första kontakt med fi tycker man att "Detta låter ju riktigt ballt!"

Sedan när man ligger där i skogen, o försöker mota bort fi som kallar på förstärkningar, spetznas som landar ovanför en, Mi-24:or som flaxar runt och T80:or som väntar på skottläge... Då gillar man inte scriptet fullt lika mycket. :-OO :p

Once again, bra jobbat KeyCat! :)

Haha, låter som en normal arbetsdag för vår stridsgrupp i NoSiG... Ni minns väl skogen ovanför staden, när det bara DRÄLLDE in ryska förstärkningar så fort någon av oss vågade fisa... :D

Hehe... eller området runt slottet när man ska ta helicoptern, är det inte en MI24 eller BMP som tar en så finns det alltid nån sniper på endra sidan dalen som passar på med ett långskott... eller kanske nån kvarglömmd shilka... :p
...000... =)

Obizzz

heheh men det är ju så det ska vara :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

"Kvarglömd Shilka..." Det är så det brukar se ut när ctrl har snickrat ihop ett uppdrag. Han verkar rent besatt i Shilkas... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

JStar

QuoteOriginally posted by Shar


            Har själv lite blandade känslor för scriptet... Innan man startar uppdraget o innan första kontakt med fi tycker man att "Detta låter ju riktigt ballt!"

Sedan när man ligger där i skogen, o försöker mota bort fi som kallar på förstärkningar, spetznas som landar ovanför en, Mi-24:or som flaxar runt och T80:or som väntar på skottläge... Då gillar man inte scriptet fullt lika mycket. :-OO :p
Krig suger... vi får se till att mäkla fred istället. :p :D

/J

KeyCat

#12
LOL @ Shar :D

Som ni redan luskat ut och som Jotte skrev så är scriptet avsett att användas när man gör egna uppdrag eller moddar andra. Själv tycker jag det är betydligt lättare att börja från scratch än att modda andras uppdrag, problemet är att jag inte haft tid att göra några uppdrag än men jag räknar med ctrl, Jotte och er andra ;)

Här är några generella tips...

Läs README.TXT och utgå från det enkla exemplet som medföljer och "klipp och klistra" de objekt som behövs till ert eget uppdrag (CTRL-C och CTRL-V) så är det inte så krångligt att använda scriptet som det kanske först verkar...

1. Ha inte för storslagna planer första gången.

2. Ge alla grupper ett namn genom att skriva tex "ge1=group this;" i officerarens init fält. Gruppen döps då till "ge1"

3. Ge även alla tomma fordon/BMP/helikoptrar ett namn i editorn, tex "EastJeep1" osv. så att du kan använda "this moveInCargo EastJeep1" i AI gubbarnas initfält för dem som skall åka där bak.

4. Alla som inte är antingen piloter eller crew hoppar ut ur fordonen. Med andra ord de som du vill skall stanna kvar i BMP, tanks, helikopter skall vara piloter och crew. Ge också piloten/commander crew högre rang än övriga.

5. Group Link II scriptet initieras från INIT.SQS och ser i exemplet ut som följer...

[[ge1,ge2,ge3,ge4,ge5,ge6,ge7,ge8],[ge1],[ge1],gw1,3,0.10] exec "aigrouplink2.sqs"

De första 8 grupperna (ge1-ge8) inom [ ] är namnen på de AI grupper som skall kunna kalla på hjälp från varandra.

Därefter kommer en ny "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) på de AI grupper som skall vara stationära. Dvs de skall kunna kalla på hjälp men skall inte springa/köra ifrån sin givna plats och hjälpa andra.

Nästa "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) anger de AI grupper som inte har några fordon.

Nästa parameter (i detta exempel, gw1) anger namnet på den grupp fiende AI'n skall hålla koll på. Dvs din egen grupp.

Nästa parameter (i detta exempel, 3) anger hur många support grupper som AI'n maximalt kan kalla på vid ett tillfälle. Anges värdet 0 kommer scriptet slumpmässigt bestämma detta mellan 2-5 grupper.

Och sista parametern (i detta exempel, 0.10) anger hur benägna AI'n är att kalla på hjälp. Värdet kan vara mellan 0.00 - 1.00, där 1.00 innebär att de aldrig kallar på hjälp och 0.00 innebär att de kallar på hjälp så fort de får syn på en.

Håll koll på alla "[ ]" och "," brukar vara det man gör fel på. För att allt skall funka så behövs ett par andra objekt finnas på kartan, se exemplet och klipp och klistra till ditt eget.

Tänk på att scriptet i nuläget bara stöder att fiende är WEST eller EAST och att det endast fungerar med standardfordon och standardvapen. Vill du använda andra fordon/vapen kan du ganska enkelt editera vissa filer men inget jag rekommenderar om du inte har lite vana med scriptning.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Ace

#13
Tjena Keycat! Ditt scipt e bland det coolaste jag testat sen Bas repstege på blackhawksen :D

Jag undrar ifall du kommer komma med en ny version av scriptet som skulle kunna göra så att den stödjer ifall spelarna tar en civil bus eller några andra av resistance expansionens fordon och fixar Res sidans grejjor, försökte själv editera ditt script men lyckades skapa nya pop ups som krashade missionet nästan :P
Har du Msn messenger eller nåt annat ställe där man kan chatta lite med dig och fråga lite saker?


Förresten undrar jag ifall man kan ändra det där med max 5 grupper till max 63 grupper också? Har ett grymt skojj mission som lyckades muntra upp en surig polare och fått bra kritik från alla polare och andra beta testare ;D
Skulle vara shjysst ifall du kunde hjälpa mig med en liten bugg också

KeyCat

#14
Hej Ace,

Roligt att ni gillar scriptet :p

QuoteJag undrar ifall du kommer komma med en ny version av scriptet som skulle kunna göra så att den stödjer...

En ny version som även stöder Resistance fordon har varit planerad sedan länge. Problemet är att jag haft för lite tid och har inte haft möjlighet att varken lira OFP eller jobba vidare med scriptet.

Sist jag fibbla med det för några månader sedan experimenterade jag även med att ge fi AI'n möjlighet att detektera döda kroppar och larma om de upptäckte några och dessutom att fi AI'n tar skydd om man öppnar "suppresive fire" med en MG. Tyvärr kan jag inte säga när (eller ens om???) den nya versionen blir färdig men det är på min "att göra" lista...

QuoteHar du Msn messenger eller nåt annat ställe där man kan chatta lite med dig och fråga lite saker?

Du kan nå mig på ICQ 930126 vid de tillfälle jag syns tillgänglig där men det är nästan bäst att ställa dina frågor här i forumet. På så sätt ser alla som är intresserade frågorna och svaren.

QuoteFörresten undrar jag ifall man kan ändra det där med max 5 grupper till max 63 grupper också?

Visst kan du göra det men att ha så många aktiva AI grupper kommer att kräva en mycket snabb dator och att ha 63 fiende grupper som jagar er samtidigt är kanske lite väl mycket och inget jag rekommenderar ;)

QuoteSkulle vara shjysst ifall du kunde hjälpa mig med en liten bugg också

Om du beskriver den till att börja med så skall vi se. Mitt huvudproblem är dock att få tiden att räcka till så det kan dröja innan jag hinner svara...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Ace

jag får upp det här error meddelandet oftast när jag kör mitt mission, + en del andra som jag inte har sparat.
Skulle vara shjysst ifall du hjälpte mig modda scriptet så att jag kunde ha båt grupper som kan patrullera stränderna och när dem ser en eller blir kallade som backup så åker dem till närmaste strand och landsätter soldaterna som springer till anfall mot players senast kända position. :D skulle se ganska grymt ut när man strider i hamnstaden vidlakov när ryssarna får in förstärkningar som kommer åkandes in med båt också så blockerar dem sjö vägen ut ;) samtdigit så kommer ju mark och ibland flyg styrkor och omringar en från alla andra håll :p  Lyckades få a.i's att kalla upp su-25'or fast det e en trigger som gör det och inte scriptet men det e ganska grymt när man ska ta ett flyg från flygplatsen och flyga ut så blir man sönder skjuten bakifrån av en su-25'a .
Har gjort ett jätte stort mission som e helläckert men som sagt så e det 2-3 små saker som jag skulle vilja ha lite hjälp att fixa till.
Tack för att du svarade också btw trodde nästan forumet var inaktivt :-/

'_hg == _nh |#|': Error Generic in expression    var fel message btw också.